Twitter forbyder politiske annoncer

I modsætning til Facebook bliver alle former for politiske annoncer bandlyst på Twitter.

Twitter har besluttet at bandlyse alle former for politiske reklamer og annoncer. (Foto: Kacper Pempel © Scanpix)

Hvis man som politiker gerne vil have spredt sine politiske budskaber, har man snart en platform mindre at gøre det på.

Twitter har nemlig besluttet at bandlyse alle former for politiske reklamer og annoncer.

Det skriver firmaets topchef, Jack Dorsey, på sin Twitterprofil.

- Vi har taget en beslutning om at stoppe al politisk reklame på Twitter på globalt plan. Vi mener, at udbredelsen af politik skal være fortjent, ikke købt, skriver han og argumenterer for beslutningen i en række yderligere tweets.

Blandt andet mener han, at det er utroværdigt, at man kan købe sig til at sprede budskaber om hvad som helst, samtidig med at Twitter som socialt medie kæmper for at stoppe spredning af falske nyheder.

Facebook vil ikke faktatjekke

Meldingen kommer to uger efter, at Facebooks topchef, Mark Zuckerberg, sagde, at Facebook ikke vil faktatjekke politiske reklamer på sitet. Noget som han blev udspurgt om for en uge siden i Repræsentanternes Hus.

Her grillede det demokratiske kongresmedlem, Alexandria Ocasio-Cortez, Mark Zuckerberg, hvor hun igen og igen kom med hypotetiske eksempler på falske annoncer, og hvor Facebook-chefen ikke kunne svare på, om Facebook i det konkrete tilfælde vil fjerne annoncen eller ej.

Twitter-boss Jack Dorsey skriver, at selskabet kommer med den endelige udformning af det nye regelsæt den 15. november, og skriver desuden at reklamer for at få vælgere til at registrere sig stadig vil være tilladt.

Selve reglerne træder i kraft den 22. november.