Tyskland klar med klimapakke - 'uambitiøs' råber demonstranterne på gaden

Regeringen vil hæve priserne på fossilt brændstof og bruge milliarder på jernbanen.

Klimastrejke i dag i Berlin. (Foto: CHRISTIAN MANG © Scanpix)

Efter 18 timers forhandlinger er regeringen i Tyskland blevet enig med sig selv om ny omfattende lovpakke, der skal bekæmpe klimaforandringerne.

Regeringen vil blandt andet hæve priserne på fossilt brændstof og bruge milliarder på jernbanen.

- Vi tror på, at vi kan nå målene, og at vi nu lagt grundlaget for det, siger Tysklands kansler, Angela Merkel, på et pressemøde.

Udspillet kommer samme dag, som demonstranter i hele verden er gået på gaden for at kræve en større indsats for at redde klimaet.

Mange tusinde aktivister er lige nu forsamlet i store tyske byer, og den foreløbige dom over klimapakken lyder, at den er for uambitiøs.

Den tyske kansler, Angela Merkel, fremlægger klimaloven sammen med finansminister Olaf Scholz. (Foto: Michael Hanschke © Scanpix)

Benzin 25 øre dyrere

Tysklands regering er netop nu i gang med at fremlægge klimapakken i Berlin. Men en lang række tiltag er allerede sluppet ud til tyske og internationale medier.

Der er blandt andet aftalt at indføre et forbud mod at installere oliefyr fra 2025, og at der gives støtte til boligejere, som ønsker mere klimavenlige alternativer til opvarmning.

Prisen for udledningen af CO2 vil stige. Det skal ske gennem udledningscertifikater, der kan handles.

Når det gælder benzin og diesel, så stiger prisen. En liter benzin stiger i 2021 med 3 cent (knap 25 øre) og stiger med op til 10 cent (knap 75 øre) i 2026. I dag koster en liter benzin 10,45 kroner og 9,71 kroner for diesel.

Regeringen vil samtidig øge incitamenterne til at købe elbiler og hæve vejafgifterne.

Det er regeringens mål at nedbringe udledningen af klimagasser med 55 procent i 2030 i forhold til niveauet i 1990.

Det svarer til en beskæring fra 866 millioner ton til 563 millioner ton.

Kapital til statsbanerne

Nyhedsbureauet Reuters gengiver flere punkter fra det dokument, som parterne er enige om.

Her hedder det, at biler fra 2021 beskattes, efter hvor meget CO2 de udleder.

Der skal ske en større indsprøjtning af kapital til de tyske statsbaner, Deutsche Bahn, på en milliard euro - 7,5 milliarder kroner - for hvert år frem til 2030.

Produktionen af energi fra havvindmøller skal op på 20 gigawatt fra de nuværende 15 gigawatt.

Provenuet fra salg af CO2-kvoter skal geninvesteres i miljøbeskyttelse.

Demonstranter forsøger at anskueliggøre klimakrisen med isblokke og galger ved Brandenburger Tor i Berlin. (Foto: FABRIZIO BENSCH © Scanpix)

'Ikke min klimapakke'

Selvom der er tale om en omfattende lovpakke, bliver den ikke venligt modtaget blandt de tusinder af klimaaktivister, som i dag har indtaget centrum af Berlin og andre store byer i Tyskland.

På sociale medier som Twitter hudfletter aktivisterne klimaloven under hashtagget #NotmyKlimapaket - "ikke min klimapakke".

- Denne lov er ikke et svar på vores protester, det er motivation til at gå videre nu, skriver for eksempel Düsseldorf-afdelingen af organisationen Fridays for Future, som er en af de drivende kræfter bag dagens globale klimaprotest.

Det er især klimapakkens forhøjelse af benzinprisen på i første omgang 25 øre, som vækker harme og latterliggørelse. Mange hæfter sig ved, at regeringen i samme bevægelse hæver befordringsfradraget med 37 øre pr. kilometer, og de frygter, at klimaloven vil øge biltrafikken i stedet for at sænke den.