Tyskland vil forsøge sig med gratis offentlig transport

I fem tyske byer kan man muligvis snart tage bussen og toget uden billet. Herhjemme er ideen tidligere blevet aflivet.

Håbet er, at gratis transport kan få tyskerne til at lade bilen stå og i stedet tage eksempelvis toget. (Foto: Michaela Rehle © Scanpix)

Indbyggere i fem tyske byer kan muligvis se frem til at kunne tage bussen eller toget uden at skulle betale for en billet.

I håbet om at kunne bekæmpe luftforurening i større byer vil den tyske regering teste et koncept med gratis offentlig transport.

Det fremgår af et officielt brev, der er sendt til EU's miljøkommissær, Karmenu Vella, skriver Der Spiegel.

Afsenderne er den tyske miljøminister, Barbara Hendricks, landbrugsminister Christian Schmidt og kansler Angela Merkels stabschef, Peter Altmaier.

- Vi overvejer at gøre offentlig transport gratis for at reducere antallet af privatbiler, står der i brevet ifølge Der Spiegel.

- En effektiv bekæmpelse af luftforurening uden flere unødvendige forsinkelser er den højeste prioritet for Tyskland.

Håbet er, at gratis transport kan få folk til at lade bilen stå, og dermed mindskes udledningen af sundhedsskadelige stoffer som eksempelvis NOx-gasser, som blandt andet kommer fra dieselbilers udstødning.

Konceptet med gratis offentlig transport skal ifølge regeringens forslag i første omgang testes i byerne Bonn, Essen, Herrenberg, Reutlingen og Mannheim, men på sigt bør det rulles bredere ud i Tyskland, hvis det er en succes, mener ministrene og stabschefen.

De fem byer, hvor det muligvis bliver gratis at køre med offentlig transport.

Forslaget fra den tyske regering kommer efter EU-Kommissionens melding i januar om, at man vil straffe medlemslande, som ikke overholder de fælles miljødirektiver og grænseværdier for blandt andet NOx-gasser, skriver Reuters.

I brevet til EU's miljøkommissær skriver den tyske regering, at man udover gratis offentlig transport også overvejer at indføre tiltag, der kan fremme elbiler, og lav-emissionszoner.

Gratis indenrigsfly i Danmark

Forslaget om, at borgere skal kunne tage bussen eller toget uden at indløse billet, er langt fra nyt.

Det har også flere gange været omdrejningspunktet for en politisk debat herhjemme.

Ved sidste folketingsvalg i 2015 foreslog en gruppe kandidater fra Alternativet, at det skal være gratis "at sætte sig i et DSB-tog mellem Aalborg til København" eller at tage bussen i Danmark.

SAS-ruten mellem Aalborg og København er en populær indenrigsrute. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Én af kandidaterne, Rune Lundgaard Jørgensen fra Københavns Storkreds, foreslog tilmed, at staten skulle tilbyde gratis indenrigsflyvninger til folket.

Argumentet for Alternativets folketingskandidaters forslag var - ligesom i Tyskland - at "det ville kunne flytte langt flere mennesker fra privatbilismen over i den kollektive".

I forbindelse med debatten regnede transportforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet på forslaget.

Han kom frem til, at det vil få vidtrækkende konsekvenser at gøre busser og tog gratis - blandt andet vil det koste omkring 15 milliarder kroner om året og øge antallet af passagerer i busser og tog med 75 procent, vurderede han.

Så sent som i forbindelse med Folketingets åbningsdebat i 2017 diskuterede politikere gratis offentlig transport i Danmark - her stillede TV 2 Lorry spørgsmålet til partierne på vegne af borgere.

Mattias Tesfaye (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix)

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti svarede i kor nej, blandt andet med henvisning til udfordringerne med at finde penge til forslaget.

- Det kunne være fedt. Men jeg må nok være ærlig at sige, at det har vi ikke lige i Socialdemokratiet penge til at finansiere, sagde Mattias Tesfaye (S) til TV 2 Lorry.

Alternativet ville ifølge TV 2 Lorry stadig gerne kæmpe for at kunne tilbyde gratis busser og tog til danskerne - der blev dog ikke nævnt noget om gratis indenrigsflyvninger i 2017.

Hvordan har I tænkt jer at finansiere forslaget?

I Tyskland har forslaget fra de to ministre og stabschefen også affødt en debat om netop økonomien.

Transportminister i delstaten Baden-Württemberg, Winfried Hermann, sætter spørgsmålstegn ved, hvordan regeringen har tænkt sig at finansiere forslaget.

- Gratis offentlig transport vil kun kunne tilbydes, hvis kommunerne får økonomisk støtte fra den føderale regering, siger han ifølge Der Spiegel.

Han afviser dog ikke, at det kan lade sig gøre at føre det ud i livet - det skal bare ske "under de rette omstændigheder".

Sporvognene i Tallinn er gratis for indbyggerne. (Foto: Ints Kalnins © Scanpix)

Gratis bus og tog i Tallinn fjernede ikke bilerne

I hovedstaden i Estland, Tallinn, har borgerne siden 2013 kunnet køre gratis med den offentlige transport i byen. Borgmester Edgar Savisaars stod bag tiltaget.

Men en hollandsk rapport fra 2015 viste dog, at borgmesterens ambition om at reducere biltrafikken ikke gik efter planen.

Ifølge The Guardian fandt den hollandske forsker Oded Cats fra det tekniske universitet i Delft frem til, at antallet af personer, som anvendte offentlig transport fremfor deres bil, var steget med otte procent på de to år i Tallinn.

Men han konkluderede også, at gennemsnitstiden, som indbyggerne brugte i bilen, var steget med 31 procent. Det betød, at der faktisk blev registreret mere trængsel og tæt trafik på vejene i den estiske hovedstad, efter at den gratis offentlige transport blev indført.

Der Spiegel henviser også til tiltaget i Tallinn, og den tyske avis skriver, at det offentlige transportsystem i byen har problemer i spidsbelastningstider - og det kræver massive investeringer i transportsystemet, men bystyret i Tallinn er ude af stand til at øge kapaciteten "af økonomiske grunde".

I midten af marts skal EU-Kommissionen beslutte, om de bringer Tyskland for EU-domstolen på grund af manglende tiltag, der kan bekæmpe luftforurening.