Da grundlægger og øverste chef for Uber, Travis Kalanick, steg ind i sit Uber-lift, havde han nok ikke troet, at turen ville udvikle sig til et decideret pr-mareridt.
Men det gjorde den.
Chaufføren, hvis navn er Fawzi Kamel, optog nemlig turen, der sluttede i en ophidset stemning, på video. En video, som finansmediet Bloomberg fik fingre i.
Ved turens endestation falder de to i snak omkring Uber og tjenestens priser. Fawzi Kamel, der kører Uber Black - altså tjenestens "fine" tilbud med en professionel chauffør bag rattet - er træt af, at priserne er faldet markant. Et stort problem for chaufføren. Fawzi Kamel forklarer, at det har givet ham et tab på 97.000 dollar – eller omkring 680.000 kroner – og at han er gået konkurs.
Priserne er faldet
Ifølge Bloomberg er priserne på Uber da også faldet. Hvor Uber Black-chauffører i 2012 tog 1,25 dollar per minut - eller omkring 8,80 kroner - i San Francisco, er taksten i dag faldet til 0,65 dollar per minut - eller 4,50 kroner.
Udviklingen med faldende priser har også kunnet ses i Danmark. Her valgte Uber i oktober sidste år at sænke priserne på Uber Pop tjenesten - hvor passagerer bliver kørt i helt almindelige biler - med 16 procent.
Men tilbage til Travis Kalanicks egen tur med Uber. Her prøver direktøren at forklare Fawzi Kamel, at Uber var nødt til at sænke sine priser på grund af konkurrencen fra andre virksomheder – som f.eks. Lyft.
- Det virker som ingenting, fordi jeg slog dem (Lyft, red.). Men hvis ikke jeg havde gjort de ting, som jeg gjorde, så var vi blevet slået. Det lover jeg dig, forklarer direktøren.
Diskussionen, som bliver mere og mere ophidset, slutter, da Travis Kalanick stiger ud af bilen med følgende kommentar:
- Nogen mennesker vil bare ikke tage ansvar for deres eget lort. De bebrejder alle andre for alt i deres liv. Held og lykke, siger han, hvortil Fawzi Kamel svarer:
- Held og lykke til dig, men jeg ved, at du ikke kommer langt.
Undskyldning i mail
For Travis Kalanick har episoden tilsyneladende ført selvransagelse med sig. I hvert fald undskylder han nu for sin optræden i en mail til Ubers ansatte.
Her erkender han, at han ikke behandlede Fawzi Kamel med respekt og forklarer, at han skammer sig.
- Det er klart, at denne video er en afspejling af mig – og den kritik, vi har fået, er en kraftig påmindelse om, at jeg er nødt til at ændre mig fundamentalt som leder og blive voksen. Det er første gang, jeg har været villig til at indrømme, at jeg har brug for hjælp som leder, og det agter jeg at få, skriver Uber-direktøren.
- Jeg vil gerne undskylde over for Fawzi såvel som chauffør- og passagerfællesskabet og til hele Uber-holdet.
Det er uklart, hvordan Fawzi Kamel har reageret på undskyldningen, men efter turen kvitterede han med at anmelde sin direktør på Ubers app. Han fik én stjerne.