Ukrainsk Eurovision-sejr kritiseres i russiske medier: 'Eurovision og Europa er i moralsk og kulturelt fordærv'

Flere russiske medier mener, Ukraine burde diskvalificeres efter politisk budskab på scenen.

Kalush Orchestra fra Ukraine poserer med trofæet, efter de vandt Eurovision Song Contest 2022 lørdag aften. (Foto: YARA NARDI © Ritzau Scanpix)

De var på forhånd udnævnt som storfavoritter af fans, eksperter og bookmakere – og i aftes blev det så en realitet:

Det blev nemlig Ukraine – og gruppen Kalush Orchestra – der med en overbevisende sejr vandt Eurovision Song Contest med en enorm stemmehøst fra de europæiske seere.

Den nyhed er også nået frem til Rusland, hvor mange vågnede op til nyhedsopdateringer og artikler om ukrainernes sejr.

Flere russiske, statskontrollerede medier streamede lørdagens show for den russiske befolkning, men Ukraines triumf får her dagen derpå en overordnet lunken modtagelse i den russiske presse.

Det russiske medie KP.ru skriver blandt andet, at sejren var ufortjent, at Ukraines sang var uoriginal og mener, at gruppen burde diskvalificeres af arrangørerne for at bryde reglerne og afslutte deres performance med et politisk budskab:

- Hjælp Ukraine, hjælp Mauriopol, hjælp Azovstal nu, råbte frontmanden, Oleh Psiuk, fra scenen, med hentydning til den belejrede havneby og stålværket, som længe har huset civile, der har søgt ly for krigen, sammen med ukrainske soldater.

Se vindersangen fra Ukraine her:

Mens nogle russiske medier relativt nøgternt blot konstaterer Ukraines sejr, så går andre skridtet videre og skriver blandt andet, at Eurovision "skamfuldt har overgivet sig til Ukraine" og både Ukraine og Europa er i "ruiner", som det lyder i det nationalistiske medie, Tsargrad.

Yevgeniy Golovchenko, der forsker i russisk politik og sociale medier ved Københavns Universitet, har trevlet dagens russiske nyhedsmedier igennem.

Og han ser en forholdsvis kritisk vinkling fra mange russiske aviser på den ukrainske sejr:

- De medier, der nævner Ukraines sejr, mener ikke, de har fortjent sejren, fordi sangen var for dårlig og kedelig til normalt at vinde, eller fordi de burde diskvalificeres for deres kommentar om Azovstal.

Flere medier tager kritikken videre og tolker om resultatet, at Eurovision og Europa er i moralsk og kulturelt fordærv, siger Yevgeniy Golovchenko. En holdning, som Putin og hans støtter har haft til musikkonkonkurrencen i mange år.

- Europa bliver generelt omtalt som et område i kulturelt og moralsk fordærv. Europa er lige ved at kollapse, og skildringen af Eurovision er en del af den fortælling.

- Eurovision knytter sig til en næsten civilisatorisk kamp mellem et traditionelt og stabilt Rusland på den ene side og et Europa i forfald på den anden, siger han.

'Eurovision er et freakshow'

Derfor skriver det russisk medie Tsargrad også, at det er en sejr i sig selv, at Rusland ikke er med i Eurovision. Hvorfor Rusland overhovedet er blevet boykottet fra årets konkurrence bliver de fleste steder dog ikke nævnt, siger Yevgeniy Golovchenko.

- Her til morgen har jeg kun kunnet finde én avis, der skriver, at de andre nationers jury og befolkning støtter Ukraine. Den detalje forsvinder tit, ellers så dækker de mere ekstreme russiske medier den manglende deltagelse ind under en generel russofobi i Europa.

De russiske medier og myndigheders kritisk af Eurovision er altså ikke opstået med krigen i Ukraine og den efterfølgende udelukkelse. Kritikken nåede faktisk sit højdepunkt tilbage i 2014, da den østrigske drag-artist Conchita Wurst vandt Eurovision med sangen 'Rise Like a Phoenix'.

Resultatet dengang skabte så stor debat i Rusland, at det blev diskuteret, om Rusland fortsat skulle deltage i Eurovision i det "moralsk korrupte Vesten".

- De mere ekstreme synspunkter i russiske medier om Eurovision i dag ligger i forlængelse af, hvordan man har set på Eurovision i de sidste mindst otte år, siger Yevgeniy Golovchenko.

- De nationalistiske russiske medier synes, at Eurovision er noget klovneri og et freakshow, der bliver sat i et stærkt homofobisk perspektiv, siger han.

Conchita Wurst på scenen i København under Eurovision i 2014. (Foto: TOBIAS SCHWARZ © Scanpix Denmark)

Ukraine-kritisk befolkning og medielandskab

Den russiske stats politik hænger nemlig i høj grad sammen med Ruslands og Vestens forskellige syn på kultur, normer og værdier, siger Yevgeniy Golovchenko.

- Kultur bliver ofte ligestillet med national sikkerhed og overlevelse i Rusland. Spørgsmål om normer, værdier og kultur er enormt vigtigt for russiske myndigheder, og de mener allerede, at Rusland i mange år har været i en kulturel krig med Vesten.

Det er især store dele af Vesten og Eurovisions fokus på LGBT+-miljøets rettigheder og feminisme, der udgør det europæiske forfald i mere konservative russeres øjne, siger Yevgeniy Golovchenko.

Og den holdning reflekterer, hvordan mange russere tradionelt ser på Eurovision, og især i år med Ukraines sejr.

En pointe i den forbindelse er også, at langt de fleste medier i Rusland er statskontrollerede, og at de få regeringskritiske medier er lukket efter landets nye censurlov, der kan give op til 15 år fængsel, hvis journalister spreder det, Rusland anser som falske nyheder om det russiske militær og situationen i Ukraine.

Derfor synes Yevgeniy Golovchenko også, det er vanskeligt at vurdere den almene russers reaktion og reelle holdning til Ukraines triumf på de sociale medier, men:

- Det ville overraske mig virkelig meget, hvis mange russere er glade for den ukrainske sejr. Hvis vi kigger på russernes orietering mod Ukraine, set ud fra meningsmålinger fra før krigen, så er russere meget negativt stillet overfor ukrainere, siger han.

- Vi har altså at gøre med både et medielandskab og en befolkning, som er meget skeptisk og negativt indstillet over for Vesten og Ukraine. Og det vil sandsynligvis smitte af på synet på Eurovision og Ukraines sejr, siger Yevgeniy Golovchenko.