USA: Twitter og apps spiller stor rolle i valgkampen

Teknologien spiller en større rolle end nogensinde før i den amerikanske valgkamp. Twitter dominerer mediebilledet, og frivillige henter avancerede apps.

Valgkampen i USA kører for fulde omdrejninger, og teknologien spiller en større rolle end nogensinde før. Sociale medier som Twitter er rødglødende under tv-debatterne, og avancerede apps hjælper de mange frivillige til at støtte deres foretrukne kandidat.

Det er sen aften i Brooklyn, New York, da bussen holder ind til vejkanten. De frivillige i Obama-kampagnen har været i nabostaten Pennsylvania.

Én af dem - Norman Porter - en 52årig skolelærer har brugt hele lørdagen på at banke på døre for at overbevise folk om, at præsident Obama fortjener fire år mere i det hvide hus.

- Jeg har brug for, at han bliver genvalgt. Jeg har en mor, der er 78 år gammel, og jeg er bekymret for hendes sygesikring. Derfor blev jeg aktivt involveret - gik på nettet og fandt sammen med et hold. Sammen går vi på gaden i Pennsylvania for at hverve stemmer, og ved siden af laver vi en masse telefonopkald, siger han.

Avanceret Obama-app

Norman Porter bruger store dele af sin fritid på at være frivillig, men han bruger den effektivt, forklarer han. For det er blevet lettere at være frivillig i den amerikanske valgkamp, og Norman Porter bruger Obama-lejrens app på sin smartphone.

- Det er fantastisk, og gør det meget nemmere, især fordi jeg kan bære rundt på den i lommen. Den fortæller mig om de daglige aktiviteter, og alt hvad der sker, siger han.

Obama-appen kan lokalisere den nærmeste gruppe af frivillige og søge efter planlagte begivenheder. Desuden er der en online telefon-funktion, der giver navne og numre på personer, man kan ringe til. Appen kan også fortælle, hvad man skal spørge personen om undervejs i samtalen. Den republikanske lejr har lanceret en lignende app for dem, der håber at få valgt Mitt Romney til USAs næste præsident.

Det handler om mennesker

Selvom der bliver brugt enorme mængder penge og resurser på den nye teknologi, så kaprer de smarte Apps ikke vælgere af sig selv, de er kun et værktøj, forklarer Anna Ebbesen.

Hun er kommunikationsrådgiver med en fortid på Christiansborg og er nu bosat i Washington DC, hvor hun blandt andet rådgiver virksomheder om sociale medier.

- De digitale metoder handler i vid udstrækning om at få et menneske foran et andet menneske. De apps som både Obama og Romney har, skal få den enkelte frivillige aktivt engageret, så vedkommende kan gå ud og overbevise en anden vælger, siger Anna Ebbesen.

Men det er ikke altid, at den samtale overbeviser en tvivlende vælger lige med det samme, så frivillige som Norman Porter har også en vigtig opgave, der går ud på at indsamle detaljeret data om vælgerne. Så detaljeret som muligt. For data er det vigtigste våben i den teknologiske valgkamp.

Stor forskel fra 2008

I 2008 lykkes det Obama-lejren, at lave en e-mail liste på over 13 millioner mennesker, som sandsynligvis er endnu større i dag. Oveni det kan man lægge 25 millioner kontakter på Facebook og i omegnen af 10 millioner på Twitter. Den mængde data er guld værd, hvis den bliver brugt rigtigt. For eksempel til at målrette reklamer og ikke mindst den aktive indsats overfor vælgerne i svingstaterne, som hele valget handler om.

- De vælgere vil opleve en meget stor forskel fra 2008. Begge kampagner er blevet endnu bedre til både at indsamle og bruge data. Vi snakker helt ned til at indkøbe reklamer på den busrute, hvor de ved, at der kører mange kvinder i aldersgruppen 50-55, som går meget op i kvinders ligestilling. Det kan være, at det er én reklame, der kører om morgenen og en anden om aftenen, forklarer Anna Ebbesen.

Twitter-brugere blander sig i valget

Men også i kommunikationen på internettet er der sket en ændring.

Under valget i 2008 spillede videotjenesten YouTube en stor rolle, men dette år er der sket en ændring på de sociale medier og ikke mindst den hastighed, der bliver kommunikeret med. Facebook er stadig vigtig, men især Twitter spiller nu en langt større rolle end tidligere.

- Twitter er i høj grad gået hen og blevet et mødested og et sladdersted for den politiske elite og journalisterne, siger Anna Ebbesen.

Men også de almindelige brugere på Twittere spiller en stor rolle i dette års valgkamp. For hvis en historie først bliver en trend på Twitter, så samler de etablerede TV-stationer den op.

- Så snart sådan en snebold ruller, så begynder medierne på nettet at skrive om det, og så bliver alle journalisterne involveret, og derfor når historien videre til et etableret medie, siger Anna Ebbesen.

Alle bliver påvirket

For en amerikansk vælger er det nærmest umuligt ikke at blive påvirket af den teknologiske udvikling i dette års valgkamp, også selvom man ikke er online døgnet rundt.

- Hvis man ikke selv er på de sociale medier, så kan det være, at naboens søn for eksempel er det, og så indhenter kampagnerne detaljer om dit lokalområde på den måde.

Tilbage i Brooklyns aftenluft står Norman Porter.

Han ser ikke mange negative ting ved den teknologiske udvikling og så alligevel en enkelt måske.

- Det er virkelige gode værktøjer, men… Min telefon er lige død, for den har været tændt, mens jeg var i Pennsylvania, siger han og griner.