Dansk Adidas-boss til den næste kansler: Nu skal Tyskland tage sig sammen for ikke at sakke bagud

Især to ting skal den næste kansler rette op på, mener dansk topchef i Tyskland.

Hvis Tyskland ikke tager sig sammen, så risikerer landet at miste sin position som en af verdens førende industrinationer. Så klar lyder advarslen fra topchefen for en af Tysklands vigtigste virksomheder Adidas, danskeren Kasper Rørsted.

- Hvis vi fortsætter, som vi har gjort de sidste 5-10 år, så er jeg faktisk meget bekymret, siger han.

Den 59-årige topchef er født i Aarhus, men har arbejdet i Tyskland i 30 år – de seneste fem som administrerende direktør for Adidas.

Og Kasper Rørsted har et klart budskab til den, der ender som kansler efter valget til Forbundsdagen i dag: Hvis tyskerne fortsat skal være bedst af de bedste, så skal de til at løbe hurtigt. På to områder.

Den teknologiske udvikling er ved at gå i stå i Europas største økonomi. Og tyskerne halter også efter, når det kommer til den grønne dagsorden. To af de vigtigste områder for Tyskland - og for Adidas, betoner Kasper Rørsted:

- Bæredygtighed og digitalisering er de vigtigste punkter i et samfund og også for en virksomhed. Hvis vi ikke kommer op og bliver førende på de punkter, så vil hverken landet eller virksomhederne være i stand til at være konkurrencedygtige på lang sigt.

Vi tager emnerne ét ad gangen. Først digitaliseringen.

Adidas’ globale hovedkvarter ligger i den sydtyske by Herzogenaurach, hvor Kasper Rørsted har sin daglige gang. (Foto: Nick Johansen)

Tyskland er et digitalt uland

At Tyskland er noget nær et uland på den digitale front, blev Kasper Rørsted bekræftet i, da han sidste år måtte sende langt de fleste af sine medarbejdere på hjemmearbejde i den første corona-lockdown.

- Mange af vores medarbejdere – 80-90 procent – arbejdede hjemmefra. Vi har meget dygtige medarbejdere, men internetforbindelserne har helt basalt været så dårlige, at de ikke kunne downloade store filer, fortæller han.

En hurtig internetforbindelse i hele landet er et grundvilkår for en digitalisering. Og næste skridt bliver at lægge papir-samfundet bag sig, som Kasper Rørsted selv oplevede, da han selv skulle vaccineres mod Covid-19:

- Som borger i landet er det virkelig anstrengende at have et meget, meget analogt system. Det betyder, at man altid render rundt med papir i lommerne og udfylder formularer. Da jeg skulle vaccineres, tror jeg, jeg udfyldte 12 siders formularer, siger han og tilføjer:

- Som virksomhed i et land, som ikke er digitalt, så bliver det bureaukratisk og langsomt.

Kasper Rørsted er født i Aarhus i 1962, har igennem 30 år haft en række ledende poster i forskellige tyske virksomheder - siden 2016 som administrerende direktør for Adidas. (Foto: Nick Johansen)

Den manglende digitalisering skader både Adidas’ og hele Tysklands konkurrenceevne, advarer den danske topchef. Det er de tyske partier sådan set helt enige med ham i. De har stort set alle ført valgkamp på at løfte det digtiale Tyskland.

Kristendemokraternes kanslerkandidat, Armin Laschet, vil oprette et Digitaliseringsministerium, der skal koordinere digitaliseringen af hele landet.

Socialdemokraternes kanslerkandidat, Olaf Scholz, lover at gøre Tyskland til et ”Gigabit-Gesellschaft” - et gigabit-samfund - med en garanti hurtigt internet til alle husstande og virksomheder.

Og De Grønnes Annalena Baerbock vil give tyskerne ret til at kunne underskrive dokumenter i det offentlige med en digital signatur – ligesom det danske NemID.

Kasper Rørsted har hørt valgløfterne før. Nu forventer han handling fra den næste kansler – uanset hvem af dem, det bliver:

- I hver eneste regeringsperiode er der blevet lovet hurtigere internet. Og det er aldrig sket. I sidste ende er det lederens ansvar. Det er Merkels ansvar, siger han.

Angela Merkel har haft magten i de 16 år, hvor digitaliseringen på verdensplan for alvor har taget fart. Hun blev kansler i 2005 – før den første iPhone blev lanceret.

'Der har været mangel på politisk mod til reformer'

Adidas' globale hovedkvarter ligger i den sydtyske by Herzogenaurach. Det var her Adi Dassler og hans bror begyndte at lave sportssko i deres mors vaskekælder. 100 år senere er Adidas verdens næststørste producent af sportsudstyr, og firmaets private arkiv rummer store kulturskatte.

  • Adidas' private arkiv gemmer på et væld af gamle Adidas-sko. (Foto: Nick Johansen)
  • Flere af skoene er blevet båret af store popstjerner - som disse højhælede sko, der er blevet signeret af popstjernen Madonna. (Foto: Nick Johansen)
1 / 2

Det har længe været en succesrig strategi for Adidas at få kendte sports- og popstjerner til at være iført sko og tøj fra den tyske tøjfabrikant. Det kræver, at stjernerne kan se sig selv i tøjmærkets værdier. Og tidens popgiganter vil have bæredygtighed. Det samme vil deres følgere.

- 75 procent af vores kundegruppe siger, bæredygtighed er et enormt vigtigt købsargument for dem. Derfor har vi slet ikke et valg om ikke at beskæftige os med det. Vi har nu sagt, at i 2025 er 9 ud af 10 af vores produkter bæredygtige, siger Kasper Rørsted.

Bæredygtighed og klima topper også de tyske vælgeres dagsorden ved valget til Forbundsdagen i dag. Men også her halter Tyskland efter de førende klimanationer.

- Jeg tror, at der har været mangel på politisk mod til at lave reformer. Der har været mangel på mod til at se på, hvad der sker ude i verden, og været en vis selvtilfredshed, fordi Tyskland har været så fantastisk stærk i sig selv, siger Kasper Rørsted og tilføjer:

- Det har gjort, at mange andre lande faktisk er kørt forbi Tyskland på de punkter.

Copy-paste Danmark

Adidas-arkivet i Herzogenaurach gemmer også på en helt særlig dansk skat: Fodbolden fra EM-finalekampen i 1992, hvor Danmark slog Tyskland 2-0 og blev europamestre:

Bolden fra EM-finalekampen i svenske Göteborg i 1992. (Foto: Nick Johansen)

Og nu hvor vi er ved danske sejre: Tyskland kan lære meget af Danmark både når det kommer til digitaliseringen og den grønne omstilling, mener Kasper Rørsted.

- Det bedste, Tyskland kunne gøre, hvis jeg skulle give en opfordring, det var at lave så meget copy-paste man kunne fra de små lande. Finde ud af, hvad virker – og tage det ind i Tyskland. Kig på Danmark, kig på Letland, kig på Finland og se på, hvad virker.

Den danske topchef har ét stort ønske til den næste tyske kansler – uanset om det bliver kristendemokraten Armin Laschet, socialdemokraten Olaf Scholz eller den grønne outsider Annalena Baerbock:

- Hav modet til at have en fremadrettet regering, i stedet for at have en, som egentlig kun har reageret på de trends, der var i samfundet, i stedet for at være proaktiv, siger han.

Hvis ikke kansleren de næste fire år formår at sætte turbo på både digitaliseringen og den grønne omstilling, vil det gå ud over både Tyskland og i sidste ende også Danmark.

- Tysklands rolle i Europa er så dominerende, at hvis man ikke er konkurrencedygtig i Tyskland, så har det en indflydelse på hele væksten, vi oplever i Europa, siger Kasper Rørsted.

Facebook
Twitter