Et par gule kasser giver fem dages overlevelseindlandsisen

Forsvaret sender udstyr afsted, der kan hjælpe i tilfælde af en nødlanding.

Der skal Hercules-fly til at transportere kasserne med nødhjælp afsted. Den første sending skal stå på Island, den næste sending skal stå på Grønland. Foto: Jesper Bach Thomsen.

Hvis det ualmindelig uheldige skulle ske og du sidder i et fly, der må nødlande på indlandsisen, så er der pludselig meget langt til alting. Og med et vejr, der kan være ubarmhjertigt, er det vigtigt, at god hjælp er tæt på.

Ombord på et dansk Hercules-fly er løsningen nu tættere på.

Det danske forsvar har nemlig sendt den første sending af særligt nødudstyr afsted.

Det skal smides udover Grønland i tilfælde af, at et fly må nødlande på isen. Og pakket i en kasse, der malet i en pang-farvet gul, lyser den godt op i sneen.

- Den kan forhåbentlig redde liv, hvis nogen skulle nødlande på det arktiske, fortæller Jack Stenkjær, seniorsergent ved Forsvarets Air Transport Wing Aalborg.

Han har arbejdet på at gøre projektet klar de seneste to år.

Den første sending opbevares på Island, og den næste sendes til Grønland. Hver af de gule kasser kan indeholde alt det, det kræver for at overleve. Derfor er der tøj, telte, soveposer, mad og radioudstyr.

Jack Stenkjær viser nogle af de ting, som kasserne indeholder. Hver kasse har et nummer, der indikerer, hvilken rækkefølge de skal åbnes i. Varmt tøj er i kasse 1. (Foto: Jesper Bach Thomsen)

Giver tid til redning

Det er endnu ikke sket, at et fly har nødlandet midt i Grønland, så det nye projekt er en sikkerhed for, at man hurtigt har en løsning, hvis det skulle ske.

I det tilfælde vil et fly kaste kasserne ud med faldskærm i det område, hvor de nødstedte er. Der er nødudstyr til, at 350 personer kan overleve.

Ifølge Thomas, der er Siriuslæge under Forsvarets Sanitetskommando, kan det også få en altafgørende rolle, fordi det kan skærme mod kulde og vind.

- Jeg vurderer, at chancerne er rigtig gode. De er jo pakket på den måde, at man kan stå imod det meste af vejret i fem dage, og i den tid skal vi nok nå at komme derop, forklarer han.

Udfordringen er nemlig, at hvis et fly nødlander, så kan man ikke bare sende et redningsfly afsted, der kan lande. Det er landskabet ikke til, så en evakuering sker enten med mindre fly, eller ved at der skal laves en landingsbane i sneen.

Hver af kasserne viser med tydelige symboler, hvad de indeholder. (Foto: Jesper Bach Thomsen)

Kan bruges af alle

Ifølge DMI kan temperaturen dale til ekstremt lave niveauer på indlandsisen.

Årsmiddeltemperatur er på 28,5 minusgrader i gennemsnit i perioden 1991-2010, men temperaturen kan sandsynligvis nå under 70 minusgrader.

- Det er ekstremt koldt deroppe det meste af året, derfor er det vigtigt at have god påklædning på, der kan holde én varm, siger Thomas, Siriuslæge under Forsvarets Sanitetskommando.

Kasserne er lavet, så de kan sendes ud uanset situationen og passagererne, så derfor har det også været vigtigt, at det hele er let at afkode, siger Jack Stenkjær, seniorsergent ved Air Transport Wing Aalborg.

- Jeg ved ikke, hvem der er modtageren af det her, så derfor er alt selvforklarende og opbygget med piktogrammer, forklarer han.

Den næste sending nødhjælpspakker bliver sendt til Grønland midt i maj.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk