Risiko for rimglatte veje

Så skal vi til det igen. Være opmærksomme på is- og rimglatte veje.

glatføre glatførebekæmpelse vintervej (Foto: Nina Engen)

De første rimglatte veje

Kold polar luft er i dag er trukket ned over Danmark. Samtidig lægger vinden sig over land i nattetimerne. Så bliver det koldt. Smadderkoldt. Frostkoldt. Derfor advarer vi på DR-vejret for første gang i dette efterår om risiko for rimglatte veje.

Nattefrost på udsatte steder

Nattefrosten bliver ikke meget udbredt. Men i indre dele af Jylland, Fyn og Sjælland vil temperaturen i nattetimerne flere steder snuse til frysepunktet.  Her taler vi vel og mærke om lufttemperaturen i 2 meters højde. I græs eller vejbanehøjde bliver det let endnu koldere.

Kolde overflader

Ud på natten er der således risiko for at overflader, der er meget gode til at lede varme, også hurtigt bliver meget kolde. Metaller er gode til at lede varme. Derfor bliver biler meget hurtigt kolde. Det samme gælder for broer, hvor metal er en stor bestanddel af broen.

Rimdannelse

De kolde overflader bliver let udsat for rimdannelse. Rim dannes, når eksempelvis en vejbane afkøles ned under frysepunktet og fugt fra luften fortættes og fryser fast - på overfladen.

Rimglatte veje er lumske

Rimglatte veje kan være meget lumske. For bilisterne kan godt orientere sig om, at vejbanen er tør og ikke glat, men ude på landevejen kan man let møde en lavning i landskabet, hvor en stålbro er blevet meget kold og belagt med rim. Så har vi en glat vejbane. Derfor advarer vi! Denne nat er der risiko for pletvis rimglatte veje.

Facebook
Twitter