'Usædvanlig våd og grå januar' fodrer vores januar-blues: Jagt morgenlyset. Når det er der

Januar kan være hård at komme igennem - i særdeleshed denne.

Der er en grund til, at du muligvis har svært ved at finde energien i januar, siger professor. (Arkivfoto)

Du kender det muligvis selv.

Nytåret blev skudt ind med et brag, men derefter begyndte en ualmindelig grå ørkenvandring gennem januar.

Det kan som regel mærkes på humøret, og du kan blive ramt af en ordentlig omgang januar-nedtur.

Usædvanlig våd og grå januar

Og har januar-blues'en fået godt fat i dig lige præcis i år, så hænger det muligvis sammen med, at måneden har været ekstra januar-agtig i 2023, fortæller DR Vejrets meteorolog Thomas Kaa Mørk.

- Overordnet set har januar været usædvanlig våd og grå. Desuden har det generelt været blæsende, fortæller han og præsenterer samtidig en ordentlig omgang deprimerende vejrdata.

Store mængder nedbør skabte i starten af januar problemer rundt om i landet. Her ses Sørkelvej ved Silkeborg, der den 4. januar var spærret på grund af vand på vejen. (Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix) (Foto: © Bo Amstrup, Ritzau Scanpix)

- Indtil tirsdag i denne uge er der faldet 107,6 millimeter nedbør. Det er den tredjestørste mængde i januar, siden målingerne begyndte i 1874.

Og hvis du føler, at du har skullet kigge langt efter solens stråler, så er det nok heller ikke ugen grund. Her lidt over halvvejs inde i januar, er vi nemlig langt fra den gennemsnitlige mængde sol for måneden.

- 17,3 timer mod en normal på 52 timer for hele måneden, siger Thomas Kaa Mørk.

Lysforsker: Simpelthen for lidt lys i Danmark

Og lige præcis i den manglende sol skal vi måske finde meget af grunden til, at januar kan føles som en måned med 120 dage.

Det fortæller professor i fotonik ved DTU Electro Paul Michael Petersen, der forsker i lysets påvirkning af menneskers sundhed.

- At have et sundt liv er afhængigt af lyset i vores omgivelser. Samtidigt kan usundt lys have en stor negativ betydning for mennesker.

- Det, der er problemet i Danmark, er, at der simpelthen er for lidt lys, og det lys, der kommer, har heller ikke de rigtige farver til at kunne gøre os følelsesmæssige velfungerende, siger Paul Michael Petersen.

Han sammenligner vintermånedernes tilstand med at være i dvale.

- Det var jo smart i fortiden, fordi når det var mørkt, var der ikke nogen grund til at bruge alt for meget energi på at finde føde, fordi det var svært at finde. Men i dag er det jo ikke så smart at være lidt i dvale, når man møder ind på arbejde.

Derfor har han et godt råd, hvis du gerne vil booste humøret og sundheden.

- Det bedste, man kan gøre for at kompensere for det manglende lys i januar, er at være meget udenfor i dagslyset specielt om morgenen og om eftermiddagen.

'Mange er påvirket af de her grå dage'

Men det dårlige humør og manglende overskud skyldes ikke bare sollys eller mangel på samme.

Det kan også skyldes, at vi simpelthen ikke for gjort mange af de ting, der er gode for vores mentale sundhed, forklarer Charlotte Bjerre Meilstrup, der er projektchef på indsatsen 'ABC for mental sundhed' under Institut for Psykologi på Københavns Universitet.

- Dagene er korte, og man har måske mindre overskud til at gøre noget af det, der er godt for ens mentale sundhed. Men det er vigtigt, at man ikke bare går hjem efter arbejde eller studie og sætter sig for sig selv og sumper hen, siger hun.

Hos ABC for mental sundhed har man tre konkrete råd til, hvordan man kan holde sin januar-nedtur stangen.

- Gør noget aktivt - det kan både være fysisk aktivitet, men det kan også være noget mentalt. Læse en bog eller løse en sudoku.

Så i virkeligheden det, der ikke er at smide sig på sofaen og trykke play på Netflix?

- Ja, det kan man godt sige.

Derudover er det en god idé, at man sørger for at mødes med venner og bekendte, selvom det kan være fristende at isolere sig med dynen oppe under hagen.

- Gør noget sammen - det at være en del af et fællesskab eller at være noget for nogen andre har en kæmpestor betydning for mental trivsel, siger Charlotte Bjerre Meilstrup.

Det sidste råd lyder:

- Gør noget meningsfuldt - og husk på, at det, der er meningsfuldt for andre, ikke nødvendigvis er det for dig.