De bedste gamere sidder ikke kun foran skærmen: Gør som Astralis og bliv en bedre esportsspiller

De bedste e-sportsudøvere er mere fysisk aktive sammenlignet med de resterende spillere, viser undersøgelse.

En CS:GO kamp kan vare op til syv timer, og derfor skal du både træne din hjerne og krop for at spille som professionel.

Den gammeldags forestilling om den ensomme gamer, der sidder tung som en statue i det blå skær fra computeren med cola lige ved hånden, holder ikke mere

I hvert fald ikke i de professionelles liga.

- En inaktiv gamer kan ikke præstere særlig godt på den lange bane. En inaktiv krop sløver hjernen og gør reaktionstiden længere. Det holder ikke, forklarer Mikkel Hjuler, der er fysisk træner for de garvede danske CS:GO-drenge Astralis.

På et splitsekund skal de professionelle nemlig kunne reagere.

Der er pengeregn og prestige på spil, når store internationale konkurrencer bliver spillet. Derfor foregår meget af Astralis træning væk fra skærmene og ude i virkeligheden.

Her får du opskriften bag succesen, som det danske CS:GO-hold træner efter.

'Counter-Strike: Global Offensive' er nervepirrende, vanedannende og sjovt. Men en sejr kræver koncentration og udholdenhed, som ikke kun kan trænes ved skærmen.

Astralis slukker skærmen

Uanset om det er FIFA, Counter-Strike, League of Legends eller et helt fjerde spil, kan du selv gøre meget for at forbedre din egen præstation, fortæller Mikkel Hjuler, der også er uddannet fysioterapeut.

Det kræver, at du ikke kun retter øjnene mod skærmen.

- Noget af det første, jeg gjorde, da jeg overtog tjansen som fysisk træner for Astralis, var at inddrage noget af tiden foran skærmen til fysisk træning. Det er nemlig begrænset, hvor mange timer hjernen kan koncentrere sig om det samme, siger Mikkel Hjuler og fortsætter:

- Jeg træner dem, så de først og fremmest får opfyldt de basale behov. Det var ‘back to basics’ for at fungere godt som menneske både fysisk og mentalt, siger han.

Sund kost og omkring to liter vand om dagen står på træningsprogrammet for de professionelle drenge. Først når de basale behov er opfyldt, kan hjernen præstere i topform, forklarer han.

Høj puls uden skydevåben i hænderne

Selvom et par tryk på musen ikke kræver den samme råstyrke, som en styrkeløfter har, er det stadig vigtigt at holde kroppen i god fysisk form. For en gamer skal være udholdende og kunne koncentrere sig længe ad gangen.

- E-sporten har bevæget sig hen, hvor konkurrencevilkårene er på højde med andre sportsgrene. Derfor må vi træne som atleter, forklarer Mikkel Hjuler.

Men træningen skal give mening for at optimere sporten. Derfor løfter Astralis ikke tunge vægte eller griber bolde. Det er nemlig ikke dét, der er formålet.

Formålet er at holde kroppen i gang for at fungere godt. Et absolut minimum i forhold til motion er 30 minutters fysisk træning om dagen, hvor pulsen skal op.

- Hvis du gamer i mange timer, hvor du sidder stille, bør du træne minimum en time om dagen for at kompensere for at sidde stille, forklarer han.

Om du spiller fodbold med gutterne, løfter jern eller trækker i løbeskoene, er sådan set underordnet. Det vigtige er at komme af sted, få pulsen op og nyde afbrækket fra skærmen.

Måske taber du, fordi du er en late-night-gamer

Hvis du sidder oppe hele natten for at game, er du nok ikke den eneste. Dine venner er der også, og du er social på en coronavenlig måde.

Men måske I skulle overveje, om nederlaget ret let kunne vendes til sejr, hvis I gamede på et andet tidspunkt. Syv-otte timer under dynen hjælper Astralis-drengene med at nedsætte deres kognitive fejl markant.

- Søvnmangel registreres ikke som en smerte, men som en uoplagthed dagen efter. Når vi ser på drengenes mængde af kognitive fejl, stiger de markant, når de er i søvnunderskud, fortæller Mikkel Hjuler.

Dét, der sker, når vi sover, er, at vores oplevelser i løbet af dagen bliver lagret, når vi drømmer. Ved at give hjernen lidt tid offline, gør du dig selv skarpere til at lære nyt dagen efter.

Vrid din hjerne efter din rolle

På Astralis har alle spillerne forskellige roller, og de skal derfor være gode til forskellige ting. Nogle skal være hurtige til at reagere, mens andre skal være gode til præcision. Fælles for alle stjernespillerne er, at de skal kunne holde fuld koncentration under kamp.

- Vi træner kognitive opgaver som ordlege, tallege og hukommelsesspil. Det fremmer koncentrationen, udfordrer drengene i at fokusere og tænke hurtigt, siger træner Mikkel Hjuler.

Man kan også få små fokusspil til at træne hjernen med som apps til din smartphone. Men dem bruger Astralis kun i begrænset omfang, da den fysiske træner hellere hiver drengene væk fra skærmen.

- Vi bruger fysiske redskaber som små huskespil med lamper i forskellige farver. Kuglebaner eller regnestykker til at lave hjernegymnastikken, siger Mikkel Hjuler.

Du kan for eksempel kaste dig over lidt hovedregning - eller huske fem ord i en bog, lukke bogen og gentage ordene.

Du kan også stave ‘Astralis’ baglæns eller tage tre-tabellen baglæns. Hæv niveauet, når din hjerne løser opgaverne for hurtigt.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk