Endelig åbner idrætten: Her er fire helt anderledes sportsgrene, du kan kaste dig over

Du kan prøve at køre ethjulet cykel eller smadre ind i andre på rulleskøjter.

Roller derby er virkelig god træning for ballerne, fortæller ekspert. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix)

Nu hvor landet begynder at åbne og lempe på coronarestriktionerne, bliver det også muligt at dyrke idræt indendørs igen.

Hvis du er kørt død i en tur i fitnesscenteret, er der her fire sportsgrene, du måske ikke kender, som du kan kaste dig over, når landet er åbent igen.

Psst.. Hvis du vil have endnu mere inspiration, kan du se ‘Curlingklubben begynder til…’ på DRTV her. Maria og Christian fra Curlingklubben har nemlig også været ude og prøve nye sportsgrene.

1

Quidditch

. (Foto: Scott Audette © Scanpix)

Hvad siger du til et spil, der er en blanding af håndbold, høvdingebold og rugby?

Hvad hvis vi drysser lidt Harry Potter-magi ud over?

Hvis det lyder fristende, er quidditch måske noget for dig.

Quidditch stammer fra Harry Potter-universet, hvor deltagerne flyver rundt på koste og scorer mod modstanderholdet ved at kaste bolde gennem målringe.

I den virkelige verden løber deltagerne rundt på en græsplæne med en stav imellem benene som kost.

Der er fart på, og deltagerne skal både koncentrere sig om at score, undgå at blive ramt af modstanderens skud og sende en tackling afsted, hvor en modstander kommer i vejen.

- Ligesom med andre boldspil skal der bruges både kondition og koordination. Der er elementer af intervaltræning, der også får pulsen op, fortæller Morten Zacho, der er idrætsfysiolog ved Syddansk Universitet.

- Det mest kunstige er, at kosteskaftet mellem benene kan gøre, at de bevæger sig uharmonisk, da de skal holde på det. Det kan trække ned i bevægelseskvaliteten i sporten. Det er dog stadig en god måde at få motion, siger han.

Der er cirka 50 personer i Danmark, der går til quidditch, oplyser Aarhus Owls Quidditch til DR.

Du kan se, hvordan det gik for Maria og Christian fra Curlingklubben på P3, da de prøvede sportsgrenen lige her.

2

Rope skipping

. (Foto: Palle hedemann © Scanpix)

Hvis du vil have pulsen op, kan rope skipping være noget for dig.

Her skal du sjippe, men det er ikke helt, som vi kender det fra skolegården.

Du kan nemlig konkurrere i, hvor hurtigt du kan sjippe, eller hvor mange tricks du kan lave, både solo eller med holdkammerater.

Der er udøvere, der både kan stå på hænder og lave saltomortaler, alt imens de hopper løs i sjippetovet.

Det er både konditionen og koordineringen, der bliver trænet her.

- Det er super god konditionstræning. Hvis du kun sjipper, er det ikke helt så alsidige bevægelser, men hvis du også blander gymnastiske øvelser ind i det som at stå på hænder eller lave tricks, kommer der også styrketræning ind i aktiviteten, siger Morten Zacho.

Dansk Gymnastik Forbund oplyser, at der i 2020 var registreret 1.175 personer, der dyrker Rope Skipping.

3

Roller derby

. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix)

Hvis du skal have god balletræning, er det bare med at finde den nærmeste klub for roller derby.

På rulleskøjter kører deltagerne rundt på en bane i to hold. Her gælder det om at overhale hinanden og score point ved at spurte rundt på banen og tackle hinanden.

Der er 15 på et hold, men kun fem på banen ad gangen, så der er udskiftning i, hvem der er på banen.

- Der er næsten ingen anden balletræning, der kan måle sig med rulleskøjteløb, hvor man sprinter. Det er helt særligt, at musklerne i ballerne virkelig kommer på arbejde, siger Morten Zacho.

Han fortæller, at roller derby generelt er rigtig god træning.

- Der er også et element af intervaltræning, som gør, at man også får trænet sin muskelstyrke. Derudover skal de bruge en masse balance og koordination, når de skubber til hinanden. Det er god træning af kroppens kerne, siger han.

4

Unicykling

(Foto: NeONBRAND © Unsplash)

Lige præcis kroppens kerne bliver også trænet ved denne sportsgren: Unicykling.

Du kender det måske også som at køre på ethjulet cykel, som artister gør i cirkusarenaen.

Men man kan dyrke unicykling på mange måder.

Nogle kører ‘mountainbike’ på en ethjulet cykel, andre kører lange distancer, mens du også kan dyrke det som ‘freestyle’, hvor du laver flotte tricks.

- Om du vælger den ene eller anden form for unicykling, er det super god træning af kropskernen, fordi du skal holde balancen hele tiden, siger Morten Zacho.

Her bruger du musklerne i din mave og ryg. Du får nok ikke en sixpack af det, men det kan hjælpe din krop på længere sigt.

- Du får en stærk kropsstamme, der kan beskytte dig mod eksempelvis rygproblemer, siger Morten Zacho.

Der er cirka 450 aktive unicyklister i klubber under DGI.

OBS: Der er ikke åbnet for kontaktnær sport for personer mellem 18 og 70 år endnu. Det er ikke meldt ud, hvad 'kontaktsport' dækker over i genåbningsplanerne. Der kan derfor være sportsgrene på listen, som du ikke kan dyrke endnu, hvis du er mellem 18 og 70 år.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk