Kalder efteråret mest på sofa og Netflix? Her får du tre hacks til mere energi

Du kan eksempelvis prøve metoden 'temptation-bundling'.

Dagslys er også vigtigt, da det påvirker dit serotonin- og melatoninniveau i hjernen, som er med til at regulere dit humør. (Foto: Emma Simpson © Unsplash)

Du er ikke alene, hvis mørket giver dig lyst til at synke ned i din bløde sofa og se Netflix dagen lang.

Inaktivitet og mindre dagslys kan sagtens påvirke dit humør.

- Der er mange, der oplever de har mindre energi i den mørke tid, vi går ind i nu. Hvis det regner eller er koldt, er det bare ikke lige så attraktivt at komme udenfor og bevæge sig, siger Nikolaj Bach, der er personlig træner og vært på podcasten Træningstimen.

Det er faktisk 5-10 procent af den danske befolkning, der hvert år bliver ramt af vinterdepression i større eller mindre grad.

Derfor får du her tre gode råd til at snige lidt bevægelse og mere lys ind i din hverdag, som kan give dig mere energi i vinterhalvåret.

1

Smid en podcast eller serie på

Tryk play på din yndlingspodcast, og træk i det varme overtøj. (Foto: liselotte sabroe © Ritzau Scanpix)

Det første råd er et vane-trick, der kan give dig mere motivation for at komme af sted på for eksempel en gåtur.

- Man kombinerer dét, man har brug for at gøre, med noget man rigtig godt kan lide at gøre. Det kan for eksempel være at have en podcast eller lydbog i ørerne, mens du går, siger Nikolaj Bach.

Metoden hedder ‘temptation-bundling’, og den binder simpelthen to gøremål sammen. Det ene gøremål er lystbetonet, mens det andet er noget, du har brug for at gøre.

Vane-tricket kan også bruges, når du støvsuger, vasker op eller vasker tøj.

- Der er ikke noget i vejen for at Netflix kører samtidig med, at du dyrker yoga på stuegulvet. Det handler om at skabe en automatiseret vane. Når du ser Netflix næste gang, får din hjerne måske lyst til at dyrke yoga, siger Nikolaj Bach.

2

Kom ud tidligere på dagen

Dagslys er vigtigt for dit humør. (Photo by Christof STACHE / AFP) (Foto: Christof Stache © Ritzau Scanpix)

Det kan være ekstremt svært at hive sig selv op i ad sofaen efter en lang arbejdsdag. Derfor kan du overveje, om du skulle omrokere nogle af dine vaner i den mørke tid.

Her foreslår Nikolaj Bach at starte dagen ud med en gåtur.

- Når du kommer ud om morgenen, kan du fange solopgangen og få noget dagslys, siger han.

Dagslyset er især vigtigt for dig, hvis du har tendens til tungsind i vinterhalvåret eller vinterdepression.

Vinterdepression er en reel sygdom, der skyldes mangel på dagslys. Alle mennesker bliver nemlig påvirket af lys.

Gennem dagslys får vi det særlige blå lys, som påvirker produktionen af signalstofferne serotonin og melatonin i hjernen, der er med til at regulere dit humør, din appetit og sexlyst.

3

Undersøg nye muligheder

Dans er en sjov, rytmisk måde at komme i form. (Foto: Katrine Emilie Andersen © Scanpix Denmark)

Har vintersæsonen lukket ned for din ugentlige fodboldtræning? Så kan du forsøge at se det som en mulighed i stedet for en begrænsning, råder Nikolaj Bach.

Prøv at mærke efter, om der er noget, du altid har ville prøve. Du kan jo se det som en anledning til at prøve noget nyt af, som du måske bliver vild med at dyrke, når din sædvanlige træning er lukket ned.

Det kan være alt lige fra håndbold, badminton, dans, holdtræning, cheerleading eller bordtennis.

Der er mange muligheder udover det klassiske fitnesscenter for også at være aktiv indendørs. Her kan du finde inspiration til at afprøve nye sportsgrene, hvor du mange steder kan komme gratis til prøvetræning.

Du kan også nøjes med at skrue lidt på dine allerede etablerede vaner.

- Personligt skruer jeg op for styrketræning om vinteren, fordi det bare er nemmere at gøre indenfor i tørvejr, siger Nikolaj Bach.

Hvis du mistænker, at du har en vinterdepression eller symptomer på det, så kontakt altid din egen læge, så du kan få den rigtige hjælp.

FacebookTwitter