Mens vi venter: Fem aktiviteter, du kan lave i juledagene

Find inspiration til forskellige hyggelige aktiviteter for hele familien.

Få kroppen lidt i gang og hjælp maven med at fordøje det fede julemad. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix Denmark)

I aften skal du mæske dig i steg, rødkål, kartofler og brun sovs.

Tallerkenen bliver nok fyldt mere end én gang, og festmåltidet bliver afsluttet med en flødefyldt dessert.

De færreste vælger nok at skrotte julemaden med den begrundelse. Men skal du hjælpe din krop lidt på vej, kan det være en god idé at dyrke motion for at holde maven i gang.

Her får du fem aktiviteter, som både får julestemningen og pulsen til at stige.

1

En juletur i skoven

En frisk gåtur i frost. (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix) (Foto: Henning Bagger © Ritzau Scanpix)

Juleaftensdag kan føles lang, hvis du bare skal sidde vente på, at timerne går indtil der er julemad- og gaver.

Derfor kan I sammen som familie starte dagen med en frisk gåtur i skoven. Lad julefreden sænke sig, mærke kulden bide i kinderne og se de nøgne træer i skoven som bevis på vinteren.

Det skønne ved en gåtur i skoven er, at alle kan være med. Men husk godt med tøj som varme jakker, huer og vanter, for temperaturen ligger på frysepunktet.

Du kan finde masser af ruter til naturskønne områder i hele landet hos Naturstyrelsen.

2

Vinterbadning

Vinterbadning ved Holbæk Fjord. Vandet er nul grader. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen © Scanpix Denmark)

Start en årlig juletradition i år med et iskoldt juledyp.

Det iskolde vand køler din krop ned, men aktiverer en særlig slags fedt i din krop.

- Det er sundt at vinterbade, fordi kulde aktiverer vores brune fedt. Når vi vinterbader, bliver det brune fedt varmt, og den energi trækkes fra sukker og fedt i blodbanen. Det vil sige, at man får renset ud i blodbanen for fedt og sukker, hvis man vinterbader jævnligt.

Det siger Susanna Søberg, der forsker i vinterbadning hos Center for Aktiv Sundhed på Rigshospitalet og forfatter bag bogen ‘Hop i havet’.

Det kolde vand opfatter din hjerne som noget farligt. Det starter en kæmp-eller-flygt-funktion i din hjerne, din puls vil stige, og dit blod strømmer mod dine indre organer.

Til sidst vil din hjerne udskille glædeshormoner som dopamin og endorfiner, der giver dig det berømte kick.

Du kan godt starte, selvom du aldrig har prøvet det før, men har du hjerte-kar-sygdomme eller forhøjet blodtryk, må du springe vinterbadningen over.

3

Opdag nye sider af din by

Dådyr i Dyrehaven i Klampenborg nord for København (Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix) (Foto: Emil Helms © Ritzau Scanpix)

Bor du i byen, og kunne du tænke dig at gå en ny rute, kan du kaste et blik på kløverstierne. Kløverstierne er vandreruter, der starter i byerne og har forskellige temaer som natur, historie eller kultur.

Ruterne varierer i længde fra 2,5 kilometer til over ti kilometer.

- Hvis man vælger en kløversti, kan man lære noget nyt om sin by, siger landsformand for Dansk Vandrelaug, Steen Kobberø-Hansen.

Er du mere til at gentage en sikker vinder på denne traditionsrige dag, er Dyrehaven ved Klampenborg et godt bud, hvis du bor i Hovedstadsområdet.

Bor du i Odense, er Skovsøen et bynært skovområde, mens Risskov ligger tæt på Aarhus. I Aalborg ligger Lundby Krat ikke langt fra byen, mens Esbjerg har det bynære skovområde Kjersing Skov.

4

Skøjtetur

Frederiksberg Runddel Skøjtebane. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix Denmark)

Send hele familien på glatis med en tur på skøjtebanen.

Hvis I ikke har nået denne hyggelige aktivitet i en travl december måned, er det virkelig én af de aktiviteter, der kan få julestemningen helt i top.

På skøjtebanen kan I få udfordret balancen, få pulsen lidt op og få en oplevelse med jer hjem.

På langt de fleste offentlige skøjtebaner er det enten gratis at skøjte - eller I kan komme på banen for et mindre beløb. Man kan typisk leje skøjter lige i nærheden, hvis du ikke har dine egne.

Find et kort over offentlige skøjtebaner og -haller her. Du skal altid undersøge lokale åbningstider på den enkelte skøjtebane.

5

Mountainbike

I Hareskoven nord for København er der mange populære spor til mountainbike. (Foto: Thomas Lekfeldt © Ritzau Scanpix)

En tur i skoven behøver ikke at være på gåben. Hvis du er mere til fart og action, kan du tage en cykeltur på mountainbiken i stedet.

Naturstyrelsens hjemmeside kan du finde statsejede mountainbikespor i hele Danmark. Her er også indtastet længden af ruterne og sværhedsgraden på dem.

Naturstyrelsen har anbefalet ti områder, kaldet 10 Spir, spredt geografisk over hele Danmark. Her er der tilsammen over 200 kilometer spor med noget for enhver smag og ethvert niveau.

Så på med hjelmen og de stramme lycra. Husk at afsætte tid til et bad inden julemiddagen, for du får med garanti sved på panden i de smalle spor.