Problemer med at få den op at stå? Motion kan give dig en stærkere erektion

For en stor del af mændene kan træning fire gange om ugen afhjælpe rejsningsproblemer.

Nyt forskningsresultat giver nu ny motivation for løbere med rejsningsbesvær.

En nedsat erektion kan forbedres markant med motion.

Det er ikke ny viden, men nu ved vi, hvor meget fysisk aktivitet, der rent faktisk skal til for at have en gavnlig effekt på rejsningen.

Svaret er fire gange 40 minutters fysisk træning om ugen. Det slår et nyt ph.d. projekt fast.

Det har stor betydning for livskvaliteten, at kunne få en velfungerende rejsning - både for mænd og deres partnere, fortæller forskeren bag undersøgelsen, Helle Gerbild.

Mange tror, at det skyldes psykiske årsager, som at manden ikke tænder på sin partner. Men i langt de fleste tilfælde handler det om følgerne af en fysisk inaktiv livsstil.

Resultatet viser, at mændene, der øgede deres fysiske aktivitetsniveau, fik forbedret deres rejsningsfunktion - i samtlige studier, der indgik i undersøgelsen.

Det er en reel livsstilsændring, der kan forbedre mænds rejsningsfunktion, siger Helle Gerbild, der er ph.d. ved AAU og lektor hos UCL, Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Men også på den kortere bane, er der gode resultater.

De bedste resultater viste, at 70 procent af mænd med rejsningsproblemer havde en naturlig rejsning efter to år med kredsløbstræning. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix) (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Mere blod til penis efter et halvt år med motion

Forskningen samler i alt ti studier, der viser, at mændene allerede kan nyde gode resultater efter cirka seks måneder med kredsløbstræning.

- De fleste af mændene er simpelthen ikke klar over, at deres rejsningsproblemer kan hænge sammen med med deres fysiske form. Men det ser ud til at virke som en motivation for mænd, at de selv kan gøre noget for at løse det her problem, siger Helle Gerbild.

En fysisk inaktiv livsstil gennem en lang årrække med et stillesiddende arbejde og ingen fysisk aktivitet i fritiden kan få blodkarrene til at blive fyldt med fedt og kalk.

Men når vi dyrker motion med høj puls kan vi mindske åreforsnævring i hele vores kredsløb.

I penis er blodkarrene små, og der skal trænge store mængder blod derud, for at opnå erektion.

- Fedtaflejringerne fordeler sig i kroppen i et lige tykt lag uafhængigt af blodkarrenes størrelse. Når blodkarrene bliver fyldt op af fedt og kalk, kan der ikke længere strømme store mængder blod ud i penis, fortæller Astrid Højgaard, der er overlæge for Sexologisk Center på Aalborg Universitetshospital.

Det er det sted, kroppen skal være mest fleksibel og derfor er det det første sted, mændene får problemer. Det er et advarselstegn til langt mere alvorlige sygdomme, forklarer hun.

Kan være første tegn på hjerteproblemer Ingen af de mænd, som var med i forskningsprojektet, var klar over sammenhængene mellem deres rejsningsproblemer, deres hjerteproblemer, overvægt og fysisk inaktivitet.

Det her med at leve længere, det ligger jo langt ude i fremtiden. Men at få at vide, at fysisk aktivitet fire gange om ugen i et halvt år kan forbedre rejsningsfunktionen ligger for de mænd mere inden for rækkevidde og synes derfor at være mere motiverende end udsigten til et længere liv, fortæller Helle Gerbild.

Hvis de på et tidligere tidspunkt havde kendt til sammenhængen, mente mange af deltagerne, at de de var motiverede til at motionere og holde sig i form.

Rejsningsbesvær har ikke noget at gøre med manglende lyst eller besvær med at få orgasme.

Problemet bunder ofte i en fysisk tilstand i mandens krop, og ikke noget med hans følelser eller relationer.

Dog har de psykologiske tilstande også meget at sige, når det kommer til rejsningsbesvær. Øjeblikke, hvor rejsningen svigter, kan altså ikke kategoriseres som rejsningsproblemer. Astrid Højgaard beskriver det i stedet som et menneskeligt vilkår.

- Er du ung og har oplevet, at rejsningen svigter i ny og næ, skal du vide, at det er helt normalt. Det er et menneskeligt vilkår. Man skal altså ikke være bange for hjerteproblemer, hvis det sker. Alarmklokkerne skal ringe, hos de mænd, der over en længere periode oplever rejsningsproblemer og som har en inaktiv livsstil. Problemerne vil typisk melde sig i slutningen af 50’erne, siger Astrid Højgaard.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk