Skal du med på glatis? Se på kortet, hvor du kan komme ud at skøjte

Nu åbner mange af de offentlige skøjtebaner i hele landet.

Frederiksberg Rundel, som er indgangen til Frederiksberg Have, bliver brugt som skøjtebane. (Foto: BJARKE ØRSTED © Scanpix Danmark)

Rettelse: i grafikken om skøjtebaner nær dig, fremstår det, at Lindevangsparken på Frederiksberg har en skøjtebane. Dette er ikke korrekt.

Weekenden står for døren.

Du har måske en date, der trænger til at grine med dig, eller du skal måske aktivere dine børn med noget, der er sjovt.

Der er hjælp at hente. Nu åbner langt de fleste offentlige skøjtebaner i mange af de større byer rundt omkring i landet. Det giver mulighed for at komme ud og snøre skøjterne og lade følelsen af vinter og jul rykke lidt tættere på.

- Det er den hyggeligste vinteraktivitet. Det er så fedt at komme udenfor og få pulsen lidt op. Både børn og voksne kan være med.

Det siger Marina Aagaard, der har en master i fitness og træning. Hun også er forfatter til en række bøger om sundhed og bevægelse.

- Skøjteløb er fantastisk god konditionstræning. Lidt ligesom ved løb holder du dig i bevægelse i lang tid ad gangen, men i moderat tempo. Er man rutineret, kan man sætte spurt på, som giver et ekstra boost. Men skøjteløb er så meget mere end bare motion. Det er i høj grad også hygge og glæde, siger hun.

Styrker ben, bagdel og balancen

Skøjteturen kan du bruge som et lille afbræk under årets julegaveindkøb. Du behøver nemlig ikke skifte tøj og skøjterne kan du som regel leje ved banen.

Og så er det god træning.

Skøjtebanen på Torvet i Blokhus er klar til vinterlegen. (Foto: Karl Korfits © Skøjebanen Blokhus)

- Først på sæsonen kan man godt føle sig lidt som Bambi på glatis. Så spænder man op i hele kroppen, og hjernen arbejder intenst, så man kan balancere og styre skøjterne, siger Marina Aagaard og fortsætter:

- Men når du har skøjtet i en halv times tid eller været på skøjter et par gange og løber mere sikkert, giver det god kondi og udholdenhedstræning til musklerne. Det er særligt ben-, hofte-, ryg- og mavemuskler, som du spænder op i og træner, når du skøjter.

Herunder kan du se nogle af de steder i Danmark, hvor du kan komme ud at skøjte enten gratis eller for et mindre beløb.

Husk at alle åbningsdatoer kan variere efter vejrforholdene. Derfor skal du altid holde dig opdateret ved din lokale skøjtebane.

Når du skøjter i naturen

Sortedams Sø i København fredag den 5. februar 2021, hvor isen ikke var sikkerhedsgodkendt af kommunen (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix) (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Skøjter du ude i naturen, når temperaturene tillader det, er det vigtigt at have styr på nogle sikkerhedsregler.

Du kan altid orientere dig på skilte, om isen ved en sø er godkendt af kommunen til færdsel.

I mange havne og ved kysterne vil isen aldrig blive tyk nok til at være sikker.

FacebookTwitter