Tredobling i gå- og vandreture: Selv med en lille indsats kan du få en stor gevinst

En jævnlig gåtur kan nedsætte din risiko for op imod 35 sygdomme.

Sidder du meget ned i løbet af dagen? En gåtur kan øge din sundhed og frigive glædeshormoner i din krop. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Sved, der pibler frem på din pande, syre i benene og slim i munden. De klassiske tegn på, at din krop er presset, er ikke altid rart. Men med nedlukning af fitnesscentrene er du nu lovligt undskyldt, når du sniger dig udenom spinningcyklen.

Og i så fald er du ikke den eneste, der rører dig mindre under corona-pandemien, end du gjorde før.

Faktisk faldt idrætsdeltagelsen i år 2020 til 57 procent set i forhold til år 2016, hvor 61 procent blandt voksne deltog i en eller anden form for motion, viser en undersøgelse fra Idrættens Analyseinstitut.

Realistiske mål er god strategi

Men der er gode chancer for, at du igen kan finde glæden ved fysisk aktivitet, hvis du sætter dig realistiske mål. Det forklarer professor, overlæge og leder af Trygfondens Center for Aktiv Sundhed på Rigshospitalet, Bente Klarlund Pedersen.

Når kroppen bliver brugt, udskilles der nemlig en række hormoner heriblandt endorfiner, der suser rundt i din krop og spreder glæde – ligesom de også udskilles under sex, eller når du griner.

- Det, der sker i kroppen, når vi bevæger os, er, at der bliver frigivet en række stoffer i blodet, som blandt andet stimulerer hjernens hukommelsescenter. En rask gåtur frigiver stofferne, og vi ser kun positive effekter af gåture. Faktisk øger en simpel gåtur både indvirkning på den fysiske og mentale sundhed, siger hun.

Du bliver altså både skarpere fysisk og mentalt ved at bevæge din krop – hvad end du vælger hård fysisk træning eller at bevæge din krop i dit eget tempo.

Nem vej til store tanker

Lige præcis gåture er de senere år blevet populære.

Der er nemlig sket en tredobling af dem, der bruger gå- og vandreture som motionsform.

Resultaterne fra undersøgelsen skal selvfølgelig ses i lyset af corona-situationen med begrænsede idrætsfaciliteter, og at kategorien er blevet udvidet med gåture siden 2016.

Det er altså endnu for tidligt at sige noget generelt om, hvorvidt danskernes interesse for idræt er faldet, da corona-situationen kan have indflydelse på det samlede billede.

Hvordan vores aktivitetsniveau påvirker vores mentale velbefindende, kan dog ikke ses i tallene.

Gå- og vandreture har nemlig ry for at give lettere adgang til mere kreative og filosofiske tanker, hvilket også kan være én af årsagerne til stigningen.

Personligt oplever jeg selv, at løb lukker mine tanker ned, mens en gåtur åbner mine tanker op, udtaler Bente Klarlund.

Historisk set har store filosoffer også benyttet sig af gåture som genvej til at håndtere livets store spørgsmål. ‘Jeg kender ingen tanke så tung, at man ikke kan gå fra den’, er et kendt citat fra Søren Kierkegaard.

Og lige nu står alle danskere i midt i en svær tid.

Så hvis du bare trænger til at komme ud af din isolerede tilværelse, eller hvis du skal finde på din næste store, innovative forretningsidé, kan det give god mening at tilbagelægge et par kilometer og få luftet tankerne.

Fællesskabet kan dyrkes udendørs og på afstand

Men mange af os har det med at glemme at sætte tid af til bare at gå en tur.

Har du tusind ting, du skal nå inden klokken fem, er sandsynligheden for, at du snupper 10 kilometer i løbeskoene eller 5 kilometer i vandrestøvlerne nok ikke så stor.

Derfor kan en aftalt gåtur være en god strategi for at få mere bevægelse ind i hverdagen. Gåture kan nemlig også kombineres med sociale aktiviteter, hvor det er muligt at se andre mennesker udendørs og samtidig holde god afstand.

- Det vigtigste er at få etableret nogle gode vaner med realistiske mål. En fast aftale om en gåtur kan være et godt sted at starte. Om du går eller løber samme distance, forbrænder du næsten det samme. Forskellen ligger primært i efterforbrændingen som en ekstra gevinst ved løb, siger hun.

Din skridttæller kan være et godt redskab til at tjekke din aktivitet i hverdagen. Et studie om daglige skridttællere, udgivet i National Library of Medicin, viser, at de mest inaktive får relativt mest ud af at øge deres daglige skridt med blot et par tusinde – for eksempel med en ekstra gåtur.

- Alt bevægelse tæller. Særligt hvis du sidder meget stille i løbet af dagen, vil du få langt mere ud af at øge antallet af skridt fra 2.000 til 4.000 om dagen end ved at øge fra 10.000 til 12.000, siger hun.

Den populære gåtur er fleksibel og kræver hverken omklædning, medlemskab eller et efterfølgende fællesbad.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk