Børn rører sig for lidt: Her er spillene, der får dig op af sofaen

Børn mellem 11 og 15 bruger for meget tid bag skærmene, skriver Sundhedsstyrelsen.

Ifølge en ny rapport fra Sundhedsstyrelsen bevæger børn i alderen 11 til 15 år sig for lidt. Og spørger man Jens Troelsen, der er professor på Syddansk Universitet, er en af hovedsynderne skærme.

Antallet af skærme nær børn er mangedoblet - og det er sjældent, være det Youtube eller gaming, at skærmene aktiverer børn fysisk.

Men sådan behøver det ikke være. Der findes mange spil, der er skabt for at aktivere spilleren - og det er på alt fra mobiltelefoner til klassiske spillekonsoller som Xbox eller Playstation.

Rune Kristian Lunnedal Nielsen er forsker i computerspil og gaming ved IT Universitetet i København. Og han ser, i takt med at teknologien bliver bedre og mere bærbar, en tydelig tendens for, at der især kommer flere og flere spil, der aktivt bruger mobiltelefoners gps.

- Vi ser flere og flere lokationsbaserede spil - som Pokémon GO - der bruger gps-signal til at styre en karakter rundt i et univers, der nærmest er lagt oven på verden omkring os, siger han.

Det med, at et univers er lagt oven på verden omkring os, kalder man 'augmented reality' - og det bedst kendte eksempel herpå er Pokémon GO, der bragede frem for et par år siden, hvor man en sommer kunne se unge og gamle vade rundt med ansigtet nede i telefonen i jagt på Pokémon.

Forskeren har her en række eksempler på spil, der opfordrer til bevægelse:

1

Pokémon GO

Pokemon Go skyllede ind over Danmark i 2016, og flere steder med gode Pokémon blev overrendt i København af ivrige samlere. (Foto: Ida Marie Odgaard © Scanpix)

Pokémon GO er stadig kæmpestort, efter at det lokkede folk og fæ ud i sommervejret i 2016, selvom man ikke hører lige så meget om det mere.

- Jeg har hørt masser af anekdotiske historier om, at folk har tabt sig på grund af spillet. Men det er også proppet fuld af incitamenter til bevægelse. Man får for eksempel de her æg med Pokémon i, hvor man simpelthen skal gå en masse for at udklække dem, siger Rune Kristian Lunnedal Nielsen.

- Man kan nærmest ikke spille spillet uden at bevæge sig.

Ifølge forskeren er det sådan et spil, som de hardcore gamere ikke rigtigt anerkender som et spil, mens folk, der ikke spiller andet, ikke synes, de er gamere, selvom de måske spiller flere timer dagligt.

Det er et af de bedste eksempler på AR - augmented reality - da spillet bruger smartphonens kamera til at tilføje elementer til verden omkring os.

Har man for længst fået nok Pokémon GO, kan man prøve Ingress, som er det spil, det bygger på.

2

Harry Potter: Wizards Unite

Spillet blev udgivet i juni i år. (© Niantic Labs)

... Eller også kan man prøve kræfter med Harry Potter: Wizards Unite, der er lavet af de samme, Niantec, der lavede Pokémon GO.

- Historien er, at der har været en begivenhed, som har spredt magi rundt i verden. Og de her magiske artefakter skal man så rundt og samle op. Så kan man kæmpe mod andre troldmænd, kaste besværgelser og sådan noget.

Det er også et lokationsbaseret AR-spil, helt som Pokémon GO.

3

Just Dance

Just Dance-serien er blevet udgivet løbende de sidste 10 år. (© Ubisoft)

I en lidt anden kategori er der dansespil som Just Dance, hvor man eventuelt ved hjælp af et kamera sat til Playstation eller Xbox, kan danse rundt i stuen og score point ved at efterligne dansetrin og timingen for dem. Det er dog næppe kønt, hvis naboen smugkigger.

4

Wii Fit

(© Nintendo)

Nintendo havde for få år siden bragende succes med deres Nintendo Wii, der med sin bevægelsesfølsomme joystick indbød til tennisturneringer midt i stuen. Og et af hitsne på konsollen var også spillet Wii Fit, hvor man med en vægt kunne udføre en masse øvelser for blandt anden sin kondi.

- Den der enorme succes Wii havde, virker ikke rigtig til at være fortsat på helt samme niveau. Nogle gange kommer de der lidt gimmick-agtige spil frem med et brag - og forsvinder så igen, forklarer Rune Kristian Lunnedal Nielsen og nævner Playstation 2-spillet EyeToy som et eksempel.

Her havde man et kamera tilsluttet sin Playstation, der fulgte ens bevægelser, mens man sprang rundt foran det.

5

Og mange andre...

Udover de ovennævnte er der en lang række mindre spil og aktiviteter, der også befordrer bevægelse.

Rune Kristian Lunnedal Nielsen nævner 'geocaching', der minder lidt om Pokémon GO, men bare hvor rigtige personer rent fysisk placerer ting rundt omkring, som man gennem gps kan finde, og Sportsfriends.

Sidstnævnte er en samling af lidt mere eksperimenterende Playstation-spil. Et af dem er opfundet på ITU og går kort sagt ud på, at man skal få modstanderen til at bevæge sin controller mere, end man bevæger sin egen, ved at skubbe, sparke, kilde - ja, alt, hvad hjertet begærer.