Kæmpekrater fundet under indlandsisen i Nordgrønland: Det første af sin slags

Danske forskere har opdaget et krater på størrelse med Bornholm i det nordlige Grønland.

Her ses det kæmpe krater, der er på størrelse med Bornholm. (Foto: JOHN SONNTAG © Scanpix)

Et hold af forskere fra flere forskellige lande gjorde et noget usædvanligt fund på en tur til Grønland.

Dybt begravet under indlandsisen i Nordgrønland opdagede forskerne et gigantisk meteorkrater på mere end 31 kilometer i diameter - det svarer til hele Bornholms areal.

Krateret er blandt de 25 største, der er fundet på jorden, og det ligger skjult af cirka en kilometer tyk is.

Når en meteor på den måde bryder gennem jordens atmosfære og lander på overfladen, kaldes det en meteorit.

Og det er ikke hver dag, at man finder sådan en krabat under en stor ismasse. Det fortæller Kurt Kjær, der er professor på Center for GeoGenetik ved Københavns Universitet, og som var med til at opdage det store krater.

- Det er det første meteoritkrater, der er fundet under en af vores store iskapper på jorden, siger han.

Og til forskernes store overraskelse er krateret utroligt velbevaret. Gletscheris er ellers en utrolig effektiv slibemaskine, som hurtigt vil kunne fjerne sporene fra nedslaget.

Derfor tror forskerne også, at det er et ungt krater, der er yngre end tre millioner år. Faktisk spår de, at det kan være en ungkarl på cirka 12.000 år, og det gør bare fundet endnu mere spektakulært.

- Man har ikke fundet et krater i nyere tid, der er i nærheden af størrelsen på det her krater. Du skal 25-30 millioner år tilbage for at finde et krater, der er på størrelse med det her, fortæller Kurt Kjær.

Noget så mærkeligt ud

Tilbage i december 2015 sad forskerne og nærstuderede et helt nyt kort over landskabet og terrænet under Grønlands indlandsis, men noget så mærkeligt ud.

Ført an af danske forskere bemærkede de en gigantisk cirkulær fordybning under Hiawatha-gletscheren ved indlandsisens rand i Nordgrønland.

Sådan ser det ud oppefra. Krateret er markeret med en rød ring. Foto: Københavns Universitet

Her vidste forskerne straks, at de havde fundet noget helt specielt, men samtidig også at det ville blive svært at afdække.

De har derfor brugt de sidste knap tre år på at bekræfte opdagelsen, og derfor offentliggøres studiet først nu.

Forskerne mistænker faktisk krateret for at være forårsaget af selvsamme meteorit, som der den dag i dag står rester af i gården hos Geologisk Museum i København.

Konsekvenser for klimaet

Man ved fra tidligere studier, at meteornedslag i jordens historie har haft store konsekvenser for både klimaet og livet på jorden.

Derfor vil det også være det næste skridt at undersøge, men det vil blive en stor opgave, siger Kurt Kjær.

- Måden at undersøge det på er ved at bore ned igennem de 900 meter is, der ligger ovenpå krateret. Derefter skal vi bore ned i selve krateret. Det er en større operation at gøre i netop det område. Men jeg er sikker på, at der vil være mange, der vil være interesseret i at deltage i sådan et projekt, siger Kurt Kjær.