25 af verdens storbyer stikker ud i CO2-regnskab

Størstedelen af de forurenende byer ligger i Asien.

Shanghai her er en af de storbyer i verden, der udleder flest drivhusgasser. Kinas millionbyer dominerer i det hele taget listen over CO2-syndere. (© Eva Rosenqvist / Scanpix)

RETTELSE: Tidligere skrev vi i artiklen, det var 25 byer, der udledte mere end halvdelen af det menneskeskabte CO2. Det er ikke korrekt. De 25 byer udledte mere end halvdelen af det samlede CO2 i en rapport baseret på 167 udvalgte storbyer verden over. Flere og flere mennesker flytter fra landet og til de store byer.

Det er en udvikling, der har været undervejs i flere hundrede år, og den ser ikke ud til at stoppe lige foreløbig. Ifølge FN vil lige knap 70 procent af alle mennesker i 2050 bo i urbane områder.

Når der hele tiden strømmer flere mennesker til byerne, sluger metropolerne mere og mere energi for blandt andet at levere strøm og varme til indbyggerne.

Og får byerne ikke den energi fra grøn strøm, betyder det, at de udleder større og større mængder drivhusgasser.

En ny opgørelse viser, at især 25 storbyer i verden udleder en stor mængde CO2.

Det er især storbyer i Kina, der topper listen. De tre kinesiske byer Handan, Shanghai og Suzhou er ifølge tallene de værste klimasyndere i verden.

Tallene kommer ikke bag på Kirsten Halsnæs, der er professor på DTU, hvor hun forsker i klimaøkonomi og bæredygtighed.

- Det er ikke så overraskende, at det er de kinesiske storbyer, der står for udslippet. En stor del af verdens produkter bliver produceret i Kina, og det er især i udkanten af storbyerne, at produktionsvirksomhederne og industrien koncentreres, siger hun og fortsætter:

- De bygger desuden voldsomt i Kina i de her år. De bygger veje, jernbaner, kraftværker - ja, hele nye byer. Og det sviner. Især når energien i høj grad kommer fra kulkraft.

Byerne i Kina udleder suverænt mest CO2

Af de 167 storbyer fordelt på 53 lande over hele kloden, som forskere bag de nye tal, har undersøgt, ligger 39 af byerne i Kina.

Mange af de kinesiske byer er desuden blandt dem, der udleder allermest.

Men det handler dog også om, hvordan man opgør udledningen, forklarer Kirsten Halsnæs. Meget af det, der bliver produceret på kinesiske fabrikker, ender nemlig i de vestlige lande.

- FN har valgt at opgøre CO2-udledningen efter, hvad der udledes lokalt - og ikke hvor produkterne, der bliver produceret, bliver sendt hen og forbrugt. Gjorde man det, ville billedet nok se markant anderledes ud. En stor del af verdens industriproduktion er jo flyttet til Kina, siger hun.

Grunden til at tallene opgøres på denne måde er, at det er nemmere for FN at holde de enkelte lande op på konkrete klimamål, forklarer hun.

Oslo er af en de storbyer i verden, der har reduceret sit CO2-udspil mest. Det skyldes nok, at Norge har haft succes med at få ekstremt mange elbiler på vejene. (© ODD Andersen / Scanpix)

Oslo på vej mod at blive ekstremt grøn

De nye tal viser ikke blot, hvilke storbyer i verden, der udleder flest drivhusgasser. Forskerne bag har kigget på udviklingen i udledningen over en årrække og kan derfor vise, hvilke byer der har reduceret udledningen mest, og hvor den er vokset mest.

Oslo i Norge er en af de byer, der har reduceret udledningen allermest per indbygger. Sammen med Bogotá i Columbia og Seattle og Houston i USA ligger den norske hovedstad øverst på listen.

Det skyldes højst sandsynligt de mange elbiler, der kører rundt i Norge, forklarer Kirsten Halsnæs.

- Norge har givet store tilskud til køb af elbiler. De har derfor mange af dem kørende på vejene, og transportsektoren er noget af det, der sviner mest. Desuden får byen meget af sin energi fra vandkraft, siger hun.

Enorme krydstogtskibe ankrer op lige midt i Venedig. Skibene har motoren kørende, selvom de ligger stille for at der stadig er strøm til alt ombord - og det sviner. Alt den CO2 de udleder, bliver talt med som Venedigs udledning, når de lægger i havnen. (© Miguel Medina / Scanpix)

Krydstogtskibe sender Venedig mod bunden af liste

Venedig i Italien har i modsætning til Oslo ikke formået at reducere udledningen af drivhusgasser. Tværtimod.

Gondolernes by er et af de steder, hvor udledningen er steget mest per indbygger de seneste år. Det kan skyldes, at byen er begyndt at lukke mange krydstogtskibe ind i havnen, vurderer Kirsten Halsnæs.

- Når krydstogtskibene ligger i havnen, er den kæmpestore motor stadig tændt, og de lukker store mængder CO2 ud. Den udledning ryger nok med i Venedigs regnskab, siger hun.

Også Rio de Janeiro i Brasilien og Johannesburg i Sydafrika har øget deres udledning af drivhusgasser markant de senere år.

Facebook
Twitter