Bjørnedyr og oldgamle skaldyr fundet i sø under Sydpolens is

Resterne af flere organismer er dukket op i en sø ved Sydpolen, der har været begravet under en kilometer is i årtusinder.

Forskere har boret mere end en kilometer ned til en sø under isen på Antarktis - og fundet spor efter gammelt liv. (Foto: Billy Collins/SALSA Science Team)

Forskere på en spændende ekspedition på Antarktis har boret dybt ned i isen til en sø gemt under isen. Og her har de fundet spor efter liv i sø-mudder, som er hevet op fra dybet en kilometer under isen.

Mercer-søen ligger 600 kilometer fra den geografiske sydpol, og i vandet har forskerne fundet rester af overraskende meget liv. Blandt andet ligene fra bjørnedyr - kaldet tardigrader - og fra krebsdyr.

Det skriver Nature.

Vandet i søen har ligget urørt hen i årtusinder - indtil forskere fra SALSA (Subglacial Antarctic Lakes Scientific Access) borede sig ned til den i december sidste år.

Opdagelsen af dyrene kommer som en stor overraskelse, forklarer David Harwood, en mikro-palæontolog ved University of Nebraska-Lincoln, der en del af SALSA-ekspeditionen.

Overraskelsen blev ikke mindre, da forskerne fandt ud af, at flere af dyrene var landdyr, som ikke normalt lever i en sø.

Bjørnedyrene, som er små mikroorganismer på størrelse med et birkeskorn, lever normalt i fugtige områder på landjorden.

Levede i vandløb da isen var væk

Det tyder altsammen på, at dyrene har levet i vandløb i de trans-antarktiske bjerge omkring 50 kilometer fra Mercer-søen - i en kort varm periode indenfor de seneste 10.000 år - eller for 120.000 år siden.

I takt med at isen bredte sig, kvalte den disse lommer af liv.

Flere detaljer om det nyfundne liv forventes at dukke op i takt med at forskerne kulstofdaterer og DNA-analyserer deres fund.

Den viden kan også gøre forskerne klogere på hvornår og hvor langt tilbage Antarktis' gletsjere trak sig tilbage årtusinder tilbage.