Danske skolebørn opdager ukendt myreart

Forskere frygter, at myren kan blive en pestilens, der stikker mennesker og angriber køkkenhaver.

Myrearten Tetramorium immigrans, der nu er bekræftet fundet i Danmark, kan være invasiv. (© Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet)

Myrer kan krible ind overalt i huset, særligt i sommermånederne, hvor de er på udkig efter godter til deres sultne dronning.

Den myre vi typisk møder i huset er den sorte havemyre.

Men bevæger du dig over i Botanisk Have, kan du nu også møde en helt ny myreart i Danmark, der spreder sig mere og mere.

Skolebørn gjorde fundet

Arten blev i 2015 fundet af elever fra 5-6. klasse fra Sølvgades skole i København. De opdagede myrerne i Botanisk have, da de var ude for netop at kigge på myrer i forbindelse med projektet Myrejagten.

Tetramorium immigrans
  • Arten stammer oprindeligt fra Sydeuropa, men den er udbredt i både USA og Canada.
  • Det tætteste myrearten førhen har været på Danmark, har været i det sydlige Polen.
  • Myrearten kan flyve, så det undersøges nu, om arten er kommet til Danmark via planter eller på egne vinger.
  • Den ligner vores hjemmehørende græstørvfrømyre, men denne myreart findes almindeligvis ikke i bymiljøer.
  • Den nye myreart og græstørvfrømyren kan kendes på det store firkantede hoved, de to petiole knuder mellem bagkrop og mellemkrop samt to små pigge på ryggen.
  • Tetramorium immigrans og græstørvfrømyren har begge et brod, der kan stikke mennesker.

Kilde: Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet

Sidan da har biolog Rasmus Stenbak Larsen fra Københavns Universitet og biolog Julie Koch Sheard fra Statens Naturhistoriske Museum kigget nærmere på det lille insekt.

Og nu har en DNA-analyse fastslået, at der er tale om arten Tetramorium immigrans, der endnu ikke har fået et dansk navn. Den er udbredt i USA og Canada, hvor den er kendt som Pavement ant. I USA har den de seneste 200 år har spredt sig til flere og flere byer.

Forskerne kan i Botanisk Have også se, at arten spreder.

- Vi kan se, at den har spredt sig til et større område. I starten var der kun et bo, men nu er der flere bo ved Palmehuset i Botanisk Have, siger Rasmus Stenbak Larsen.

Myren kan give dårlig køkkenhave-høst

Forskerne forventer ikke, at den nye art vil udrydde truede arter, da myren holder sig inde i byerne. Men den kan blive til gene for mennesker.

- Den største bekymring for arten er, at den bliver generende for mennesker. Den går ind i husene, den stikker og den angriber planterne i køkkenhaven, siger Julie Koch Sheard og fortsætter:

- Nogle studier mener, at den kan være en trussel for andre insekter, men det tror vi ikke bliver et problem i Danmark, fordi den lever i byen.

Når Tetramorium immigrans går på rov i køkkenhaven, kan den skade planter som tomater, gulerødder og kål.

Hjælp med at finde myrearten

Forskerne undersøger nu, om arten findes andre steder i Danmark. Den ligner nemlig til forveksling den almindelige græstørvfrømyre.

For at undersøge, hvor den nye myreart måske bor, skal forskerne bruge borgernes hjælp. Gennem projektet Myrejagten kan almindelige mennesker være med til at undersøge, hvor den nye art og andre myrer bor i Danmark.