Fordomstjekkeren: Elbiler sviner, koster og kører ikke langt nok - eller hvad?

Eksperterne fra Klimatestamentet kigger 3 af de mest gængse fordomme om elbiler efter i sømmene.

De snakker om elbiler allevegne efterhånden. Men er elbilen overhovedet klimavenlig? Og kan den passe til en almindelig danskers kørselsbehov? Og har du hørt, hvor dyre de er? Vi klæder dig på til at træffe valget mellem benzin eller diesel - eller måske bare vinde diskussionen næste gang, den dukker op.

1) Elbiler sviner lige så meget som almindelige benzin- eller dieselbiler.

Både og. Svensk forskning har nemlig tidligere påpeget, at en fabriksny elbil faktisk har et højere klimaaftryk end dens benzindrevne bror, ordi batterierne ikke just produceres af regnbuer og fairtrade-mærket hør. Det har vi tidligere skrevet om her på DR VIDEN.

En af forskerne, der står bag studiet hedder Lisbeth Dahllöf og er fra Svenska Miljö Instituttet. Hun har tidligere forklaret til DR, at batterierne bliver lavet lavet i Sydøstasien, hvor produktionen foregår på kulkraft. Derudover udleder det også meget CO2, når man skal grave råstofferne til battericellerne op og forædle dem.

Men selv om elbilen fra fødslen er mindre grøn end sin fætter, der lever af fossile brændsler, så er den stadig langt bedste løsning. For strøm er bare en bedre og grønnere energikilde end benzin og diesel, mener energiforsker Jakob Stoustrup, der er prodekan på TECH-fakultetet på Aalborg Universitet.

- Ideen med at sætte ild i benzin eller diesel er simpelthen en rigtig dårlig idé. Det er meget klogere at producere energien centralt, og der kan man gøre det stort set uden CO2-udledning.

Også Niels Buus, der er medlem af Klimarådet og derudover forskningsleder på transportøkonomisk fakultet på Oslo Universitet, er enig i, at elbiler er automobilbilledet på fremtiden.

- På længere sigt er hele vores elproduktion baseret på vedvarende energi. Så det vi arbejder hen i mod, er en verden hvor bilerne kører på vedvarende energi, og hvor de også bliver produceret på vedvarende energi.

2) Jeg kører for langt, til at en elbil kan være en løsning for mig.

Nej, du gør ej. I hvert ikke, hvis du er som gennemsnitsdanskeren. De nye elbiler slår sig på, at de kan køre over 350 km på en ladning. Selv om man kigger kritisk og konservativt på det tal, så er der rigeligt strøm på batteriet til at leve op til gennemsnitsdanskerens kørselsbehov - i hvert fald langt størstedelen af det. Transportvaneundersøgelsen, som DTU Transport har lavet, kører gennemsnitsdanskere 12,6 kilometer om dagen.

Og ifølge Harry Lahrmann, der er trafikforsker på Aalborg Universitet, så er rækkevidden ikke et problem.

- Undersøgelser har vist, at det kun er hver tiende dansker, der på en helt gennemsnitlig dag ville være nødt til at lade bilen i løbet af dagen. Vi kører ikke så langt.

I den undersøgelse, han henviser til, har man regnet med, at en elbil kunne køre 120 kilometer uden at lade. Det handler altså mere om en frihedstanke end et reelt behov, når vi frygter, at nutidens elbiler ikke kan køre langt nok.

- Det er kun ganske få gange om året, når vi kører sydpå på ferie, eller når vi skal besøge moster Oda langt borte, at det ikke vil være nok.

Det understøttes af Jakob Stoustrup, prodekan på Aalborg Universitet. Han henviser både til sit eget køremønster og til undersøgelser lavet af elbilsproducenten Tesla.

- De har lavet store undersøgelser, der viser, at deres potentielle købere tror, at de meget oftere kører langt, end de gør i virkeligheden.

Du vil altså kun få gange om året opleve, at du ikke har strøm nok til at køre hele din tur i bilen uden at lade op. Desuden er der i dag muligheder for at lade, når de fjerne egne kalder. Allerede sidste år kunne vi fortælle, at elbilisterne selv var ret glade for lademulighederne. Og faktisk er der i dag flere ladestandere i danmark, end der er benzintanke.

Faktisk er der i dag flere ladestandere i Danmark, end der er tankstationer. (Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2016) (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Derudover tror medlem af Klimarådet Niels Buus, at især rækkevidden kommer til at rykke sig markant over de næste år.

- Det er en af de ting, som bilfabrikkerne er ved at tage ad notam nu. Batterierne er ved at komme ned i pris, og nu kan vi se, at vi får nogle elbiler med en større rækkevidde, og så tror jeg på, at tingene begynder at ændre sig.

3) Det er alt for dyrt at få og have en elbil.

Det er muligvis dyrt at købe en elbil, men til gengæld er det en god forretning i det lange løb. Forvirret? Hæng på lidt endnu.

Først og fremmest vil det være dyrere at købe en elbil, hvis du bare skal have en bil for så få penge som muligt. Den billigste anerkendte på markedet lige nu ligger omkring 160.000 danske kroner. Selv om den også har ekstra udstyr, så er det dyrt i forhold til at skulle investere i en mikrobil på benzin, som kan anskaffes for helt ned til 80-90.000 kroner.

- Det afhænger lidt af størrelsen af bilen. En mellemstor og en stor elbil vil være en god økonomisk investering, mens de små elbiler stadig har en forholdsmæssig højere pris end deres benzindrevne mikrobilsfæller på grund af vores afgiftsstruktur og købspriserne, siger Lærke Flader, der er branchechef i Dansk Elbilalliance

Når det så er sagt, så har elbiler åbenlyse fordele i forhold til brændstofforbrug, hvor de fleste abonnementer i dag kan give dig fri strøm for et fast beløb om måneden, lyder det fra både eksperter og branche.

- Det varierer selvfølgelig efter hvilken biltype, man har, og hvilket strømabonnement, man har. I forhold til vedligehold, så er det også cirka halvering af vedligeholdsprisen fra værksteder, vurderer Lærke Flader.

Hun henviser til undersøgelser baseret på danske elbiler og norske erfaringer, som tyder på, at udgiften til vedligehold af elbiler udgør mellem 50 og 70 procent af det beløb, man bruger på en brændselsbil. Og det bliver bakket op af Jakob Stoustrup, der forsker i energistystemer og selv kører elbil.

- Den er billigere i drift, den er billigere i reparation og den har længere levetid.

Men der er stadig en stor hage ved elbilerne. Det er nemlig stadig et område, hvor udviklingen sker hurtigt, og gårsdagens teknologi hurtigt er outdated. Det betyder, at elbiler i dag hurtigt taber værdien ifølge Niels Buus Kristensen.

- Den største økonomiske bekymring folk har, hvis de står overfor at vælge en elbil, benzinbil eller en dieselbil; det er, hvor hurtigt den taber værdi. Og det ved vi ikke nok om endnu.

Måske vil en omkring dig sige: "Tesla har da holdt priserne ret flot?", men det giver Buus ikke meget for.

Foto: Scanpix (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

- Det er ikke så mærkeligt. Hvis man har haft en stor afgiftsfritagelse, og den ikke bliver fortsætter med at være der, så kan folk godt se, at de næste Teslaer der kommer, bliver dyrere. Så der er nogen, der har gjort en god handel der.

For Jakob Stoustrup er afskrivningen en af de få dårlige ting ved at være elbilsejer.

- Udviklingen går meget hurtigt i øjeblikket, og det gør, at når jeg engang vil sælge min Nissan Leaf engang, så er den droppet ekstra i pris, fordi der lige er kommet en ny og bedre Nissan Leaf, som går ind og presser prisen på brugtvognsmarkedet.

Og det anerkender brancheorganisationen Dansk Elbilalliance også. Men det kommer til at ændre sig.

- Det er et øjebliksbillede lige nu, hvor afskrivningerne på elbiler er store, fordi udviklingen løber stærkt. Men hvis man sammenligner afskrivningerne benzin og diesel, så kommer det til at betyde noget, når forbuddene mod benzin og dieselbiler kommer ind over markedet. Så vil det få en endnu større afskrivningsbetydning for forbrændingsmotorerne.

Og fremtidsbilledet er der også enighed om blandt eksperterne.

- Dét, at rigtig mange lande har lavet en udløbsdato for benzin- og dieselbiler, gør jo, at man ikke længere kan sælge brugte benzin- og dieselbiler i de lande lige om lidt. Så de dropper også i pris ganske voldsomt lige om lidt, lyder det fra Jakob Stoustrup.

Facebook
Twitter