Hovedløs babyslange fundet i 100 mio. år gammel ravklump

Fossilet af en babyslange er fundet i en oldgammel ravklump fra Burma. Enestående fund, der omskriver slangens evolution, mener forskere.

Slangefossilet har ikke noget hoved og er knap 50 millimeter langt. Alt tyder på, at der er tale om et foster eller en nyfødt slange. (© Ming Bai/Chinese Academy of Sciences)

For første gang nogensinde har forskere fundet et velbevaret foster fra en urtidsslange.

Slangefosteret er dukket op i en ravklump på størrelse med en kartoffel. Og fundet er ekstremt sjældent, forklarer ravekspert Anders Leth Damgaard, der er formand for Danish Amber Association:

- Fundet af en slange i rav er helt usædvanligt sjældent og lidt af en sensation - der udvindes flere hundrede tons af rav om året, og fund af slanger kan tælles på meget få hænder, siger han til DR Viden.

Og han bakkes op af en af forskerne bag fundet, professor Michael Caldwell fra University of Alberta.

- Det her er det første babyslange-fossil, vi nogensinde har fundet, siger han til BBC.

Fundet er beskrevet i nyeste udgave af det videnskabelige tidsskrift Science Advances.

Fundet i 100 mio. år gammelt rav

Babyslangen blev opslugt af harpiks i en skov i det nuværende Burma for omkring 100 millioner år siden.

Dengang i kridttiden levede slangen side om side med dinosaurerne. Fundet udgør en vigtig evolutionær brik i forskernes forståelse af slangernes udvikling.

- Slangen kan forbindes til fortidsslanger i Argentina, Afrika, Indien og Australien. Den er et vigtigt og hidtil manglende led i vores forståelse af slangernes evolution på det sydlige fortidskontinent Gondwanaland, siger Michael Caldwell, fra University of Alberta i en pressemeddelelse.

En scanning af ravklumpen viser, at slangen er næsten komplet - bortset fra hovedet, som mangler.

Enten et foster eller nyfødt

Babyslangen er en ny art, som har fået navnet Xiaophis myanmarensis. Den var 47,5 millimeter lang men mangler hovedet.

På størrelsen og sammensætningen af kroppen kan forskerne se, at slangen er et foster eller måske nyfødt.

Ravklumpen blev doneret til forskere ved det Kinesiske Videnskabsakademi sammen med en anden klump, der indeholdt hud og skæl fra en anden tidlig slange.

Tidligere er både fjerbesatte dinosaurhaler og frøer blevet fundet i ravklumper fra Burma - der nogle gange er blevet fundet af forskere på lokale markeder.

Rav fra Burma er noget af det ældste i verden. Det er op til dobbelt så gammelt som det baltiske rav vi kan finde på stranden i Danmark. Det er kun omkring 45 millioner pår gammelt, forklarer Anders Damgaard Leth.

Burmesisk rav giver andre muligheder

Det burmesiske rav, som graves op af jorden i den nordlige del af landet, giver nogle andre muligheder.

- Dinosaurerne uddøde for ca. 64,5 millioner år siden, så takket være det her rav, har vi en unik mulighed for at studerer flora og fauna i det område vi i dag kalder Burma ca. 34 millioner år før dinosaurerne uddøde, siger han.

- I denne type af rav har vi bl.a. også fundet nogle af de ældste fossile blomster, myrer, bier og ikke nok med det så har vi fundet en hale fra en dinosaurer, fugle, frøer og en del skorpioner.

På grund af Burmas politiske situation har det indtil for nyligt været svært at få fingrene i rav derfra. Det begynder nu at ændre sig, og giver forskerne helt nye muligheder.

Ifølge det Kinesiske Videnskabsakademi øger begge ravklumper forskernes forståelse af slangers udbredelse i Kridttiden. Og det tyder på, at slanger var mere udbredte end hidtil troet.

Ravet har bevaret slangens krop utroligt godt, så forskerne nemt kan se detaljer.

Overdrag rav med overraskelser i

Det kræver dog flere fund, før migrationsruterne i urtiden kan kortlægges.

Så hold øjnene åbne efter ravklumper med spændende indhold. Men indlever dem for de kan være ekstremt dyrebare - for forskningen.

- Mange ufattelige sjældne inklusioner går tabt for videnskaben, når de forarbejdes og slibes, siger Anders Damgaard Leth.

- Jeg har selv fundet op til flere nye arter i rav som var sat i en billig ring købt af en turist - det kan lyde helt komisk, men det er afgørende at forskerne får redet så meget så muligt af dette rav inden det ender i smykker.

Sådan forestiller en kunstner sig, at slangen kan have set ud da den levede i Kridttiden for omkring 100 millioner år siden.

Mere fra dr.dk