Hvis det skal blive grønt at flyve, har vi brug for Power-to-X: Men hvad er det overhovedet?

Holland og Danmark laver en aftale om ekstra midler til danske Power-to-X-anlæg.

Power-to-X teknologierne kan bruges til at lave grønne brændstoffer til tung transport som lastbiler, fly og skibe. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Søren Knudsen Kær - professor, iværksætter og

selvudnævnt
ingeniørnørd - er nervøs.

Han har lige tændt for den maskine, han har brugt det sidste år på at bygge. Et kæmpe monstrum af blanke kedler, farvede knapper, målere og rør. Nu venter han på at finde ud af, om den rent faktisk virker.

- Kom nu, siger han utålmodigt.

- Et minut føles som ti, når man står og venter.

Sekundet efter sker det. Maskinen begynder langsomt at fylde sin ene tank med en klar væske. Det ligner helt almindeligt postevand, men det er methanol. Et

brændstof
, der kan bruges i transporten, og som kan fremstilles med
CO2
, man kan tage fra andre udledere. Man kan tage
CO2
-udledningen fra eksemplevis fabrikker, eller landbrug, og på den måde bruger man
CO2
'en en ekstra gang og gør
brændstoffet
væsentlig mere klimavenligt.

- Det er super. Det er superperfekt, siger Søren Knudsen Kær og smiler bredt.

Søren Knudsen Kær har brugt det sidste år på at lave sit anlæg, som kan omdanne strøm og CO2 til flydende brændstoffer.

Søren Knudsen Kær har bygget anlægget i et samarbejde mellem Aalborg Universitet. Det er det første af sin slags i Danmark, der har lavet methanol af elektricitet og

CO2
uden for et laboratorium.

Teknologien bag er den, der hedder Power-to-X (PtX), som man på godt dansk kan oversætte til "strøm-til-noget". Det dækker over flere forskellige metoder til at lave grønt, flydende

brændstof
.

I Søren Knudsen Kærs anlæg fungerer det kort fortalt sådan, at man tager strømmen fra en vindmølle og bruger den til at spalte vand, så man får ilt og brint. Det kaldes elektrolyse. Så tager man

CO2
- det kunne for eksempel komme fra fabrikker med stor udledning - og kombinerer
CO2
'en med brinten. Det giver methanol - som er en flydende væske, der kan bruges direkte i lastbiler og store skibe, og på sigt måske også til fly.

På Danmarks Tekniske Universitet bliver der lige nu forsket meget i Power-to-X, og det er forståeligt hvorfor.

- Det er en af nøglerne til den grønne omstilling. Det er den eneste måde, vi kan få grøn energi ind i flytrafikken og ind i skibstransporten, siger professor Jacob Østergaard.

Sådan ser det anlæg ud, som Søren Knudsen Kær har bygget med sin firma Reintegrate, der ligger i Aalborg.

En hollandsk milliard

Teknologien er allerede langt fremme, men der er stadig en række ting, som forskerne mangler at finde svar på. Et af dem er, hvordan man gør anlæggene så store, at de kan producere store mængder

brændstoffer
.

Og så er der selvfølgelig det altoverskyggende problem, at teknologien er meget dyr.

Netop derfor har regeringen i dag lavet en aftale med Holland, som er meget langt fremme på området. Hollænderne investerer i alt en milliard danske kroner, som skal gå til at opskalere danske PtX-anlæg.

- Det her kan blive et erhvervseventyr for Danmark. Vi vil gerne være førende på det her, for tænk sig, at man kan tage strøm fra en vindmølle og lave det om til

brændstof
, der kan fyldes på en flyvemaskine. Det er jo ret fantastisk, siger klimaminister Dan Jørgensen.

Regeringen har ud over milliarden også lagt op til, at der skal afsættes et yderligere milliard-beløb til teknologien. Det skal partierne nu forhandle om.

Facebook
Twitter