'Jeg er ikke forsker, men jeg optræder nu og da som en på tv'

Det her er historien om en gruppe mænd, der i årtier har forsøgt at få os alle sammen til at tvivle på effekten af klimaforandringerne.

Har du nogensinde tænkt på, hvor lang tid olieselskaberne har vidst, at deres produkter skader klimaet? Og hvorfor klimadebatten i mange år har været præget af så stor tvivl?

Det hele startede med et møde i de amerikanske olieselskabers brancheorganisation, American Petroleum Institute, i 1998 og et dokument, hvor der stod beskrevet, hvordan branchen bevidst ville skabe tvivl om klimaforandringerne. En såkaldt action plan.

I dokumentet står der, at "sejren vil være opnået, når den almindelige borger forstår usikkerheden i klimavidenskaben, og denne usikkerhed bliver en del af den almene forståelse".

Hurtigsnakkende debattører

Den usikkerhed har olieselskaberne blandt andet skabt ved hjælp af hurtigsnakkende og overbevisende debattører fra konservative tænketanke.

En af dem er Marc Morano. Han er kommunikationschef i tænketanken CFACT. I mange år har han blandet sig i klimadebatten, selvom han på spørgsmålet om, hvorvidt han har en forskningsmæssig og klimafaglig baggrund svarer:

- Jeg er ikke forsker, men jeg optræder nu og da som en på tv.

Mød Marc Morano og få hele historien om kampagnen mod klimaet i videoen øverst.

Facebook
Twitter