Kamp om ladepladserne til elbilen: 'I går kørte jeg forgæves til tre forskellige ladestandere'

FDM og ladeoperatører kræver nye parkeringsregler på ladepladserne til elbiler.

Klaus Viggers bor i centrum af Aarhus, hvor ladestanderne ofte står ubrugte hen, fordi andre biler parkerer på pladserne.

Kort før jul købte Klaus Viggers sin første elbil, og han elsker den.

Undtagen lige måske om eftermiddagen, når han kommer hjem fra sit arbejde som skoleleder i Randers og skal finde et sted at parkere i centrum af Aarhus, hvor han bor.

- I går kørte jeg forgæves til tre forskellige ladestandere, siger han.

Klaus Viggers oplever flere gange om ugen, at ladepladserne til elbilerne er optaget. Enten af fossilbiler eller af andre elbiler og plugin-hybrider, der ikke er koblet til laderen. I hans app står ladestanderne ellers som ledige, men han kan ikke komme til dem, fordi der holder en anden bil parkeret og dermed spærrer pladsen

- Det er bare irriterende, man vil jo hellere hjem og lave mad til børnene end at køre rundt i myldretidstrafikken og lede efter en ladeplads, siger han.

Samfundssind

For landets ladeoperatører er problemet velkendt. Hos udbyderen Clever får man hver uge omkring 200 henvendelser på mail og telefon om ladepladser især i de store byer, der er optaget af biler, som ikke lader op. Billedet er det samme hos den anden store operatør Eon.

Sammen med bilejernes interesseorganisation FDM har Clever derfor foreslået landets politikere en række ændringer af de nuværende parkeringsregler.

De ønsker blandt andet, at ladepladserne bliver tidsbegrænset til tre timer, at tilkobling til ladestanderen er et krav, og at det skal udløse en dobbelt bøde at bruge ladepladserne til parkering.

Foreslaget er allerede blevet kritiseret af nogle elbilsejere, der mener, at det er for besværligt, hvis man skal ud og flytte sin bil. Men vi skal vænne os til tanken om, at ladepladser ikke er parkeringspladser, lyder det fra Casper Kirketerp-Møller, der er direktør i Clever.

- Vi skal sørge for, at der er tryghed for, at ladestanderne er opladningspladser, hvor man lader op. Vi skal udnytte investeringerne i ladestanderne, for ellers skal vi bruge mange flere ladestandere, og så bliver det for dyrt for samfundet, siger han og opfordrer derudover bilisterne til at tage hensyn til hinanden.

- Jeg tror også, at der er et eller andet samfundssind, hvor man bliver nødt til at se, at det er en fælles opgave at omstille bilerne til grøn mobilitet. Så lad os hjælpe hinanden og sørge for, at når der er en ladestander, så bruger man den til at lade op, siger han.

Skal I ikke bare få sat nogle flere ladestandere op?

- Det gør vi også. Vi har en plan om at sætte 10.000 op over de næste fem år, og allerede 1.000 i år. Vi vil jo bare gerne have, at de bliver brugt, siger Casper Kirketerp-Møller.

Elbilerne boomer

I løbet af det sidste år er der for alvor kommet gang i salget af elbiler og plugin-hybrider. Antallet af elbiler er i løbet af et år blevet fordoblet, så der ved udgangen af 2020 var omkring 32.000 elbiler på vejene. På samme tid er antallet af plugin-hybrider tredoblet, så der i dag er omkring 30.000 af dem.

Selv om der næsten ugentlig kommer nyheder fra forskellige firmaer om flere ladestandere - for eksempel har både Q8 og Lidl lovet ladestandere ved deres butikker og tankstationer - er der altså i nogle områder pres på ladestanderne.

Transportminister Benny Engelbrecht. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Transportminister Benny Engelbrecht er klar over problemet. Men han vil ikke komme med en løsning lige nu, da man venter på anbefalinger fra eksperterne i elbilkommissionen, der om kort tid afleverer en rapport om netop ladeinfrastruktur.

- Der er mange ting, vi kan gøre for at fremme elbillismen og for at sikre, at der er ladestandere nok. At kigge på parkeringsregler er bestemt en af tingene, men vi kommer ikke udenom, at der også er mange andre ting, vi skal gøre, siger han.

Klaus Viggers i Aarhus mener dog, at regeringen skal få lidt fart på, hvis de vil have flere til at skifte deres fossile bil ud.

- Som regering har man det her mål om, at der skal være så og så mange flere elbiler, men man gør ikke rigtig noget for det. Hvis man virkelig vil det, så burde man gøre vilkårene for elbilisterne bedre, siger han.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter