Laboratorie-forsøg: Kemikalier fra plastik i havet påvirker den ilt, du indånder

Ti procent af al ilt kommer fra bakterier i havet, som kan tage skade af kemikalier fra plast.

Du kan takke de plantelignende bakterier Prochlorococcus for cirka hver 10. indånding i dit liv. (© ColourBox)

Onsdag d. 29. maj: Artiklens rubrik er opdateret med en præcisering om, at der er tale om labratorie-førsøg, da den tidligere rubrik: "Alarmerende forskning: Plastik i havene påvirker den ilt, du indånder" kunne efterlade det indtryk, at der var tale om en registreret afledt effekt af plastik på Prochlorococcus-bakterierne i havet.

Vi mennesker smider tonsvis af plastikaffald i havene hvert år.

Og det tager livet af fisk, fugle, havskildpadder og koraller - for blot at nævne nogle af konsekvenserne.

Nu viser forskning fra Københavns Universitet og Macquarie University i Australien, at plastforurening i havene også skader bakterierne Prochlorococcus¸ som er noget af det mindste liv i havene.

Og de bakterier har ikke bare en kæmpe betydning for havets sundhed, men også for al liv, der befinder sig over havets overflade.

- De er utrolig vigtige. De producerer op til 10 procent af alt ilt. Så hver 10. af vores indåndinger kan vi takke bakterierne for, siger postdoc Verena Schrameyer fra Biologisk Institut på Københavns Universitet.

- Vi kan se en svækkelse i væksten af de her bakterier, når de bliver udsat for kemikalier, der kommer fra plastikaffaldet. Og vi kan se, at de producerer mindre ilt, fortsætter hun.

Ny viden for forskerne

Forskerne har i et laboratorie undersøgt to stammer af Prochlorococcus. Bakterierne er blevet udsat for kemikalier fra to helt almindelige plastmaterialer. Det ene er grå købmandsposer i plast. Det andet er PVC, som er et materiale, der ofte bliver brugt i byggebranchen.

- Vi kiggede på generne i de her bakterier, og vi kunne se, at kemikalierne fra plastmaterialet er med til at deaktivere gener, der er nødvendige for fotosyntesen, siger Verena Schrameyer.

- Det her er noget, vi forskere ikke har undersøgt før. Så det er helt klart vigtigt, at vi får forsket mere i det her. Vi skal blandt andet blive klogere på, hvor høj koncentrationen af plastforurening i havene egentlig er, også for bedre at forstå kemikaliernes indvirkning på andre organismer i havene, fortsætter hun.

Undersøgelsen er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Communication Biology fra Nature.