Mercedes vildleder forbrugerne med 'grøn' kampagne, mener flere organisationer

Greenpeace har klaget til Forbrugerombudsmanden over kampagnen, som de kalder greenwashing.

Flere organisationer er enig i Greenpeaces kritik af kampagnen fra Mercedes-Benz, der både kører i dagblade, på sociale medier og kan ses i bybilledet i København. (Foto: Omid Jafi © DR)

Smuk natur, vildt blæsevejr og majestætiske vindmøller.

I en ny kampagne fra Mercedes-Benz sætter bilproducenten fokus på, at deres fabrikker nu kun bruger vedvarende energi.

Kampagnen har siden slutningen af 2021 kørt i både dagblade, på sociale medier og med store reklamebannere i København.

Mercedes-Benz bruger ord som ‘certificeret miljøvenlig’, ‘den grønne revolution’ og ‘bæredygtig mobilitet’ på deres hjemmeside om det nye tiltag og deres fremtidige planer.

Men alt er ikke guld og grønne skove.

Den store kampagne har fået miljøorganisationen Greenpeace Danmark til at klage til Forbrugerombudsmanden, da de mener, at kampagnen er greenwashing.

- Vi mener, at det er groft vildledende at prale med, at man har indført vedvarende energi på sine fabrikker uden at fortælle, at det kun gør deres biler omkring én procent grønnere. Det er falsk anprisning, siger Mads Flarup Christensen, der er generalsekretær i Greenpeace.

- Resten af CO2-fodaftrykket fra sådan en bil ligger andre steder end i selve produktionen. Derfor er det groft vildledende, når de så tungt reklamerer med så lille en del af en forbedring, fortsætter han.

Det er blandt andet dette Mercedes-logo i en vindmølle, som Mercedes-Benz får kritik for. (Foto: Omid Jafi © DR)

Kan aflede opmærksomheden

Mercedes-Benz er ikke det første firma i Danmark, der bliver beskyldt for greenwashing.

I 2021 blev der også klaget over blandt andet Danish Crown, Arla og Zalando og deres brug af ord som ‘klima’ og ‘bæredygtighed’ i deres markedsføring.

Greenpeace skriver i klagen, at Mercedes-Benz bruger både billeder og ord i deres kampagne, der er vildledende.

Det er billeder af natur og vindmøller, og ord som ‘miljøvenlig’

Greenpeace mener, at selvom Mercedes-Benz’ egne fabrikker kun bruger vedvarende energi, ændrer det ikke på, hvor klimabelastende biler er. Men det indtryk giver Mercedes-Benz i den nye reklame.

Den kritik er Paul Holmbeck enig i. Han driver konsulentfirmaet Holmbeck EcoConsult, der blandt andet arbejder med, hvordan man undgår greenwashing, og hvordan virksomheder bedst kommunikerer deres grønne budskaber.

- Det er klassisk greenwashing, når en virksomhed gør ligesom en tryllekunstner. De afleder din opmærksomhed. Det hele handler om at holde fokus på nogle små forbedringer, som ikke betyder meget i det store billede, siger han og fortsætter:

- Man bør fokusere på den samlede klimabelastning fra bilerne, men i stedet holder de opmærksomheden på det lille element, der er vedvarende energi på fabrikkerne. En prisværdig brug af vindenergi bliver både i ord og billeder vendt til en vildledning om både produktets og firmaets klima-performance.

DR har spurgt Mercedes-Benz, om de kommer til at give et indtryk af, at produktionen af deres biler er mere klimavenlig, end den i virkeligheden er.

- Vi mener, at den aktuelle kampagne giver klart indtryk af, at den strøm, der benyttes på vores fabrikker, kommer fra vedvarende energikilder, fortæller Mercedes-Benz i et skriftligt svar til DR.

Forbrugerrådet Tænk: ‘Kæden hopper af’

Hos Forbrugerrådet Tænk mener de, at det er positivt, at Mercedes-Benz laver nye miljøvenlige tiltag og reklamerer for dem.

Der er dog et men.

- Det er rigtig fint, at de fortæller, at de bruger grøn strøm på deres fabrikker, men kæden hopper af, når de kommer med udsagn som ‘certificeret miljøvenlig’ eller ‘CO2 neutral’. Det er ikke i orden, siger Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk.

Ifølge Anja Philip fra Forbrugerrådet Tænk er biler som udgangspunkt miljøbelastende. (Foto: Screenshot fra hjemmeside © Mercedes-Benz)

På deres hjemmeside reklamerer Mercedes-Benz med, at nogle af deres biler er ‘certificerede miljøvenlige’.

Men hvad det præcist betyder, er svært at blive klog på.

- Det ville være rigtig godt, hvis de var certificerede miljøvenlige efter en international standard, der var sat af andre, men Mercedes-Benz henviser til forskellige standarder, uden at man som forbruger er helt klar over hvilke, siger Anja Philip.

Hun fortæller, at når en virksomhed bruger ord som ‘certificeret’ og ‘miljøvenlig’, så tror forbrugeren, at det lever op til en bestemt miljøvenlig standard.

- Men sådan er det som udgangspunkt ikke, for en bil er miljøbelastende. Det ville være mere korrekt at sige, at de ‘certificerede miljøvenlige’ bilmodeller er mindre miljøbelastende end de tidligere modeller, siger Anja Philip.

Til den del af kritikken svarer Mercedes-Benz til DR:

- Der er desværre tale om en uheldig formulering på vores hjemmeside, hvor der henvises til de ISO-certificeringer, som ligger til grund for kortlægningen af det samlede CO2-udslip for vores modeller. Formuleringen kan muligvis opfattes anderledes end tiltænkt, når den tages ud af kontekst.

Vindmølle med Mercedes-logo

Jeppe Juul, der er seniorrådgiver ved Rådet for Grøn Omstilling, mener, at Greenpeace rejser en relevant kritik mod den nye kampagne.

Et af kritikpunkterne er, at der i flere dele af kampagnen bliver brugt billeder af vindmøller. Et gennemgående billede er Mercedes-logoet sat ind i en vindmølle.

- Vindmøller leder tankerne mod elbiler og vedvarende strøm. Men Mercedes-Benz sælger langt fra kun elbiler, og derfor tror jeg, at det kan give en vildledende opfattelse af virksomheden og produkterne, siger Jeppe Juul, der er seniorrådgiver inden for klima og transport.

- Og det er uanset, at deres budskab om, at de nu bruger vedvarende energi på deres fabrikker, er rigtigt nok, fortsætter han.

Den kritik er Mercedes-Benz ikke enig i.

- Vi mener, at logoet i vindmøllen er en ret præcis visuel beskrivelse af kernen af den aktuelle kampagne, og vi er uenige i, at vi vildleder vores kunder. Men det er i sagens natur et spørgsmål om fortolkning, og vi noterer os naturligvis Greenpeaces kommentar, skriver de i et svar til DR.

Kommunikationen skal være præcis

Formanden for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, håber, at de mange klager får en effekt på, hvordan virksomheder kan markedsføre deres grønne tiltag.

- Jeg håber, at virksomhederne bliver dygtigere til at kommunikere de grønne budskaber præcist, som man skal. Det skal gøres med gennemsigtighed, hvor man fortæller om de gode ting, man gør, uden at man anpriser bæredygtighed, og at man er CO2-neutral, siger hun og fortsætter:

- Det er med til at vildlede forbrugerne og gør, at vi mister tilliden til de gode tiltag, der ellers bliver lavet.