Frederiksen, Pape og Ellemann skændes om flyafgift på 13 kroner: Flertal af danskere vil betale langt mere

Danmark har ikke - som sine nabolande - afgift på flyrejser, som er en af de mest klimaskadelige forbrugsvaner.

En flyafgift på niveau med den i Tyskland bringe CO2-udslippet fra flytrafik til og fra Danmark med 600.000 ton CO2-årligt, vurderer den grønne tænketank Concito. (Foto: © Sille Veilmark, DR)

Mens statsministerkandidaterne diskuterer, hvorvidt det er en god idé at indføre en flyafgift på 13 kroner, er befolkningen anderledes parat til at betale for flytrafikkens CO2-udledning.

En undersøgelse, som Epinion har lavet for DR, viser, at et flertal på 58 procent er villige til at betale mellem 45 og 96 kroner ekstra for en rejse i Europa. Og helt op mod 438 kroner for en længere flyrejse.

En ekstraudgift, der svarer til den flyafgift, som de har i vores nabolande Sverige, Norge, Tyskland og England.

Det er en "høj opbakning", lyder det fra Mikael Skou Andersen, professor i miljøøkonomi på Aarhus Universitet

- Det er positivt, at et flertal af danskerne støtter idéen om en flypassagerafgift. Og jeg håber da, at politikerne også studerer de her tal, siger han.

Flyrejser er en af de mest klimaskadelige forbrugsvaner, og Mikael Skou Andersen er ikke den eneste ekspert, der anbefaler en afgift.

Også Klimarådet - regeringens uafhængige rådgivere på klimaområdet - mener, at der bør indføres en afgift.

Flere og flere flyrejser

I årene frem til coronanedlukningen steg omfanget af flyrejser til og fra Danmark med 35 procent til 31 millioner rejser om året.

- Vi har set en kolossal stigning i flytrafikken og dermed også de tilhørende drivhusgasudledninger, siger Mikael Skou Andersen.

Modsat Danmark har man i vores nabolande Tyskland, England, Norge og Sverige og en række andre lande i EU en flyafgift. Det er et problem, siger Mikael Skou Andersen, som kalder Danmark et "slags skattely for flytrafik".

- Det er et stort problem, fordi vi dermed tiltrækker trafik fra andre lande, som har flyafgifter, siger han.

- Især på de lange rejser til Bangkok og den slags destinationer er afgifterne høje både i Sverige og Tyskland. Så vi skaber et frirum for ekstra flytrafik og ekstra drivhusgasudledninger, og det er selvfølgelig ikke til gavn for det globale klima.

S vil have flyafgift på 13 kroner

Socialdemokratiet har i deres regeringsperiode været modstandere af en flyafgift, selv om deres støttepartier De Radikale, SF og Enhedslisten længe har ønsket en.

Op til valget har partiet dog foreslået en flyafgift på 13 kroner per billet på alle fly fra danske lufthavne. Ifølge forslaget skal pengene gå til at sikre, at der i 2030 er grønne brændstoffer til indenrigsflyvninger i Danmark.

- Jeg er rigtig glad for, at der er opbakning til at betale flyafgift, siger klimaminister Dan Jørgensen (S) til nyheden om, at et flertal af danskerne gerne vil betale mere end det.

  • Dorthe Jacobsen, på efterløn og på vej til Lanzerote: "Et beløb mellem 50 og 100 kroner er ok, men det skal bruges til noget fornuftigt. Måske udvikling af noget grøn energi, så vi kunne flyve på strøm eller biogas." (Foto: © Sille Veilmark, DR)
  • Nikolaj Skouv, arbejder i forsikringsselskab og på vej til Manchester: "Det synes jeg skal være frivilligt, ligesom hvis man bestiller en pakke med noget tøj på nettet, så kan man også vælge at give et bidrag." (Foto: © Sille Veilmark, DR)
  • Landmand Christian Lerche-Lerchenborg: "Jeg synes måske, det er rimeligt nok at indføre en flyafgift. Der er også omkostninger for miljøet ved at flyve." Hans datter Cornelia Lerche, der holder sabbatår, skal flyve til Sydkorea: "Det synes jeg er helt fint. Nu står vi i den her klimakrise, og det er vigtigt, at vi begynder at tænke på, hvordan vi kan lave nogle forbedringer". (Foto: © Sille Veilmark., DR)
  • Marc Backhausen Erichsen, studerende og på vej til Tyrkiet: "Hvis det bare bliver en del af statsregnskabet, så synes jeg, det er en dårlig ide. Men hvis det går til mere bæredygtigt brændstof eller CO2-neutralt brændstof, så synes jeg, det giver bedre mening." (Foto: © Sille Veilmark, DR)
1 / 4

Når nu danskerne er villige til at betale langt mere, end de 13 kroner, I har foreslået, vil I så sætte beløbet op?

- Det vi gerne vil – nemlig lave grøn flytransport - kan vi gøre for en forholdsvis beskeden afgift. Jeg var selv overrasket over, at det kunne lade sig gøre, men det kan faktisk lade sig gøre for 13 kroner per billet, siger Dan Jørgensen og henviser til, at de danske indenrigsfly for det beløb ifølge regeringen kan blive grønne.

De står dog kun for en lille del af udledningerne fra flytrafikken.

Hvis Danmark indførte en flyafgift på niveau med den i Tyskland, ville det nedbringe CO2-udslippet fra flytrafik til og fra Danmark med 600.000 ton CO2-årligt, vurderer den grønne tænketank Concito. Det svarer til det totale klimaaftryk for godt 50.000 danskere.

Også Klimarådet vurderer i et notat, at en afgift vil reducere antallet af flyrejser.

Men for Socialdemokratiet handler det ikke om at nedbringe flytrafikken. Deres forslag om en afgift på 13 kroner er sat tilpas lavt, at det ikke vil betyde, at færre vælger at flyve, fremgår det af deres udspil.

- Det er ikke meningen, at flyafgiften skal bruges til at være sådan en form for pengemaskine, der skal skaffe penge til statskassen, siger Dan Jørgensen.

Også flertal hos blå vælgere

Undersøgelsen fra Epinion viser, at der også er flertal for en flyafgift blandt de borgerlige vælgere. Her svarer 51 procent, at de støtter forslaget om en flyafgift på niveau med vores nabolande, mens 23 procent afviser ideen.

Alligevel siger De Konservative nej til at indføre en flyafgift. De ønsker i stedet en afgift på flybrændstoffet, som i dag er fritaget for afgifter i modsætning til brændstof til for eksempel busser og tog.

- At gøre det på brændstoffet giver meget mere mening, for så får vi incitament til, at selskaberne kommer til at udvikle grønne brændstoffer, siger klimaordfører Mona Juul.

- Der er ikke nogen tvivl om, at vi skal tænke over, om vi skal flyve, og hvor meget vi skal flyve. Og vi skal også arbejde med, hvor meget vi kan gøre brændstoffet grønt. Men jeg er ikke sikker på, at flyafgifter er den rigtige løsning, siger hun.

Også Venstre er imod en flyafgift.

- Det kan ikke passe, at hver gang vi har et problem, skal vi løse det med skatter og afgifter. Det er ikke den rigtige måde at løse tingene på, siger Marie Bjerre, Venstres klimaordfører.

- Vi har allerede rigtig høje skatter og afgifter i det her land. Det er langt mere effektivt og bedre for klimaet, hvis vi får sat nogle høje krav til iblanding af grønne brændstoffer, siger hun.

Enhedslisten vil have højere flyafgift

Ifølge beregninger, som regeringen tidligere har lavet, ville en afgift på 80 kroner per flyrejse indbringe en milliard kroner i statskassen.

Heraf ville udenlandske turister betale halvdelen - 525 millioner kroner, erhvervslivet ville betale 175 millioner kroner ekstra, og danskerne ville betale 350 millioner kroner.

Indførte Danmark en afgift på tysk niveau, ville det ifølge Concitos beregninger indbringe knap to milliarder kroner i statskassen.

Enhedslisten er ikke tilfredse med det socialdemokratiske forslag om en afgift på 13 kroner. De ønsker en afgift, der vil få antallet af flyrejser til at falde.

- Selvfølgelig skal vi have en flyafgift i Danmark, det har vi kæmpet for i flere år. Vi skal gå forrest i den grønne omstilling, og lige nu sakker vi simpelthen bagud, siger partiets klimaordfører Mai Villadsen.

Risikerer I ikke, at det bliver sværere for helt almindelige danskere at få råd til at rejse?

- Vi vil gerne i Enhedslisten hjælpe folk i den her økonomisk pressede situation. Og vi har foreslået at lave en målrettet engangsskattelettelse til de mennesker, der er mest ramt af inflationen. Men det ændrer ikke på, at vi også står i en klimakrise, og vi bliver nødt til at handle. Derfor skal vi have en flyafgift i Danmark, siger hun.