NASA: 2017 er det næstvarmeste år siden 1880

2016 var det varmeste. Og ifølge NASA ville 2017 være det varmeste år, hvis man så bort fra klimafænomenerne El Niño og La Niña.

Kortet viser Jordens gennemsnits temperaturer fra 2013 til 2017 sammenlignet med gennemsnitstemperaturen fra 1951 til 1980 ifølge NASA's analyser. Farverne gul, orange og rød markerer hvor temperaturen er varmere end gennemsnitstemperaturen fra 1951 til 1980. (Foto: NASA’s Scientific Visualization Studio © Nasa)

2017 kommer ind på en anden plads over varmeste år nogensinde efter 2016, som var det varmeste år siden vi begyndte at måle den globale temperatur i 1880.

Den globale temperatur i 2017 er 0,9 grader varmere end gennemsnitstemperaturen mellem 1951 og 1980 ifølge forskere fra NASA’s Goddard Institute for Space Studies (GISS) i New York.

Der er bred enighed om blandt verdens klimaforskere, at de rekordhøje globale temperaturer er et resultatet af menneskehedens udledning af drivhusgasser. Intet andet kan forklare de alvorlige temperaturstigninger.

Varmeste år uden El Niño og La Niña

Ifølge NASA ville 2017 havde været det varmeste år nogensinde, hvis man fjernede effekter af klimafænomenerne El Niño og La Niña.

Analysen viser også, at Arktis er hårdest ramt af temperaturstigningerne, hvilket fik tabet af havis til at fortsætte i 2017.

NASA's analyse bruger data fra 6.300 vejrstationer verden over.

Fem varmeste år er målt siden 2010

NOAA, der er et det amerikanske klimaagentur, placerer 2017 som det tredje varmeste år i deres nyeste analyse.

Forskellen mellem NOAA og NASAs placeringer skyldes forskelle i de metoder de to agenturer bruger til at analysere sig frem til den globale temperatur.

Begge agenturer er dog begge helt enige om, at de fem varmeste år alle er målt efter 2010.

Og at de skyldes vores påvirkning af kloden.