Professor: Koldt vejr gør luftforureningen værre

På de kolde dage bliver der lagt et "låg" på forureningen fra kilder som benzin- og dieselmotorer.

Især i større byer, hvor cyklister og fodgængere er tæt på trafikken, kan luften føles meget forurenet. Foto: Sofie Mathiassen/Scanpix. (Foto: Sofie Mathiassen © Scanpix)

Det er ikke så mærkeligt, hvis du hoster mere eller har sværere ved at få vejret på grund af bilos, når det som i dag er koldt udenfor.

For luftforurening fra eksempelvis trafikken har sværere ved at komme væk fra jordoverfladen, når det er vinter.

Det forklarer Jørgen Brandt, der er professor ved Institut for Miljøvidenskab på Aarhus Universitet:

- Når det er vinter, får vi det, der hedder et "inversionslag". Det er et fænomen, hvor kulden lægger et låg på luftforureningen. Det gør, at den forurenede luft har svært ved at slippe væk fra de nederste 100 meter og blande sig med resten af luften højere oppe, siger han.

Værst i myldretiden

Især i morgentrafikkens myldretid er det slemt. Her er koncentrationen af forureningskilder, som benzin- og dieselmotorer, ekstra høj.

Hvis der stadigvæk er klar himmel, så giver det endnu lavere temperaturer, da der ikke er skyer, der kan holde på varmen. Jo koldere det er, desto kraftigere bliver inversionslagets låg over forureningen.

Uanset om der er ekstremt lave temperaturer, eller om det bare føles lidt køligt, så vil der komme inversionslag om vinteren.

Færre biler, mindre forurening

Udover blæsevejr, der dermed blander luften og kan give en frisk mundfuld luft for en stund, så forklarer Jørgen Brandt, at man ikke kan bekæmpe den kraftigere luftforurening om vinteren hurtigt. Det kan nemlig kun bekæmpes, hvis man fjerner kilderne til forureningen.

- Jo flere el-biler, jo færre biler, der udleder store mængder luftforurening - som gamle benzinmotorer - desto mindre slemt vil det føles om vinteren.

Facebook
Twitter