Regeringens klimavagthund angriber elbil-regnestykke: Det bliver slet ikke dyrt at en million elbiler

Om ti år er en elbil både billigere at købe og køre i end en benzinbil, siger Klimarådet.

Under to procent af Danmarks personbiler er i dag elbiler. (Foto: Emil Helms © Scanpix)

Det bliver alt, alt for dyrt at få en million grønne biler på vejene om ti år.

Sådan lød det sidste uge, da elbilkommissionen kom med et bud på, hvordan vi får udskiftet vores benzin- og dieselbiler. Deres bud lød, at det vil koste samfundet 5,7 milliarder og betyde afgifter på op mod 5.900 kroner om året for en ejer af en fossilbil.

Men den konklusion sår Klimarådet - regeringens uafhængige ekspertråd - i dag tvivl om.

- Kommissionen er for pessimistiske i deres forventninger til, hvor hurtigt elbilmarkedet vil udvikle sig, siger Niels Buus Kristensen, medlem af Klimarådet og forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo.

- Hvis elbilerne falder hurtigere i pris, og hvis forbrugerne tager hurtigere imod dem, så betyder det, at man skal bruge mindre skrappe afgiftsmidler for at få en million elbiler, og dermed bliver det også billigere for samfundet, siger han.

Kritikken falder kort før politikerne på Christiansborg går i gang med forhandlingerne om, hvor mange elbiler man skal gå efter at få ud på vejene, og hvordan bilafgifterne skal skrues sammen i fremtiden.

60.000 billigere for en elbil

Klimarådet har kigget tallene i elbilkommissionens regnemodeller igennem og er kommet frem til, at selv hvis man ikke ændrer afgifterne, så regner kommissionen med, at en mellemklasse elbil i 2030 vil koste omkring 60.000 mindre end en benzinbil.

Derudover forventer kommissionen, at den vil den være omkring 10.000 kroner billigere at køre i om året, og den vil i gennemsnit kunne køre 480 kilometer på en opladning. Og så vil der til den tid også være så mange ladestandere, at det vil være et mindre problem.

- Hvilken ville du købe, hvis det så sådan ud? lyder det retoriske spørgsmål fra Niels Buus Kristensen.

Dansk Energi - interesseorganisation for energiselskaberne - er enige med Klimarådet. De frygter, at meldingen fra elbilkommissionen vil bremse den grønne omstilling.

- I det øjeblik forbrugerne kan køre langt på en opladning og lade pivhurtigt, hvorfor skulle folk så have lyst til at købe en benzinbil? siger direktør Lars Aagaard.

- Når kurven knækker og mange vælger elbiler, vil det pludselig gå bananas. Så vil danskerne kræve en elbil, og det skal vi forberede os på. Det kræver, at vi får flere ladestandere og får solgt flere elbiler de næste år, siger han.

Klimarådets synspunkt er farligt

Anders Eldrup, der har stået i spidsen for elbilkommissionen, har selv været lykkelig elbilejer i de sidste fem år.

Alligevel holder han fast i, at udviklingen ikke sker så hurtigt, som Klimarådet mener. Spørger man ham, hvornår han tror, at en elbil bliver billigere end en fossilbil, siger han:

- Jeg kan ikke sætte et helt præcist årstal på, men det er i hvert fald efter 2030.

Anders Eldrup anerkender, at der er store usikkerheder i kommissionens beregninger, men han tror for eksempel ikke, at prisen på en elbil vil falde lige så hurtigt som Klimarådet mener. Her nævner han blandt andet, at de fleste batterifabrikker i dag ligger uden for Europa.

- Europæerne er tvunget til at købe batterier i nogle få lande, og det har de lande sjovt nok fundet ud af, siger han.

- Så hvor man havde forventet, at batteripriserne ville falde, er man lige for tiden inde i en kurve, hvor de stiger.

Modsat Klimarådet mener han, at det er for risikabelt at være optimist.

- Hvis man siger, at der kommer flere elbiler af sig selv, kan det blive en sovepude. Så vil man logisk tænke, at man ikke behøver gøre så meget ved afgiftssystemet. Hvis skønnet er rigtig, er det godt, men hvis det er forkert, så er det for sent at gøre noget ved afgiftssystemet, siger han.

- Det er et farligt synspunkt. Min bekymring er, at det kommer til at betyde, at vi får færre elbiler.

En stor mundfuld

Elbilkommissionens anbefalinger fik i sidste uge skatteminister Morten Bødskov (S) til at kalde målet om en million elbiler på vejene for "en meget, meget stor mundfuld", og Venstre erklærede sig parat til at gå på kompromis med deres mål om en million elbiler.

Men Klimarådet advarer politikerne mod at skrue ned for ambitionen.

For vælger politikerne at gå efter mindre end en million elbiler, vil de få problemer med at finde CO2-reduktioner nok til at nå målet i klimaloven. Den lov, som siger, at Danmark om ti år skal have reduceret sine udledninger af klimagasser med 70 procent. Det er i Klimarådets optik nemlig ikke sikkert, at det bliver hverken billigere eller nemmere at finde reduktionerne i eksempelvis industrien eller landbruget.

- Vi har i Klimarådet kigget på alle sektorer og dermed set, hvor vanskeligt det bliver at nå den sidste del af vejen mod de 70 procent. I de andre sektorer skal man ud i meget usikre og også dyre tiltag, siger Niels Buus Kristensen.

Anders Eldrup er formand for elbilkommissionen. (Foto: Emil Helms © Scanpix)

Anders Eldrup mener omvendt, at det vil være billigere at finde reduktionerne andre steder, men han anerkender samtidig, at han kun har kigget på elbilerne, og ikke som Klimarådet bredt på, hvor i samfundet reduktionerne kan findes billigst.

Hverken Venstre eller regeringen har ønsket at udtale sig om de nye tal fra Klimarådet. Men hos støttepartierne, som har fastholdt deres krav om mindst en million elbiler - trods kommissionens anbefalinger – vækker Klimarådets melding glæde.

- Det er jo opløftende nyheder, men også en relevant kritik af den pessismisme i forhold til elbiler, siger Signe Munk, klimaordfører for SF.

Dyrt med et langvarigt tilskud

Klimarådet advarer i dag også om, at det kan blive dyrt for statskassen at vurdere udviklingen af markedet for negativt. Elbilkommissionen har foreslået at give elbilejere et tilskud på 2.500 kroner om året frem til 2030, men hvis mange flere pludselig køber sig en elbil, skal staten have flere penge op af kassen.

I stedet foreslår Klimarådet at give et tilskud til de første 100.000 elbilkøbere. Beløbet skal i starten være på 50.000 kroner for de første 20.000 elbilkøbere og derefter trappes ned.

- Det gør, at finansministeren er mere sikker på, hvor mange udgifter han har til elbiler. Og det giver også bilkøberne et incitament til at komme tidligt med på vognen, for så får de et større tilskud, siger Niels Buus Kristensen.

Anders Eldrup er enig i, at tilskuddet kan skrues sammen på forskellige måder.

- Vi siger, at jo før du køber en elbil jo større bliver det tilskud, du får, siger Anders Eldrup

Facebook
Twitter