Reklamer i din postkasse koster masser af CO2: Nu vil supermarkeder have dem droppet

Man skal sige 'ja tak' i stedet for 'nej tak' til reklamer, lyder opfordringen fra detailhandlen og flere organisationer.

Coop ønsker, at papirreklamerne over tid bliver helt udfaset. (Foto: NILS MEILVANG © Scanpix)

Rettelse: Det har tidligere fremgået af artiklen, at danskerne producerer mest affald pr. indbygger i Europa, men da der er tvivl om dette, er det rettet.

Du kender nok situationen, hvor du skal tømme postkassen, der er propfyldt med reklamer, flyers og brochurer. For nogle kommer reklamerne med ind i varmen, mens de hos andre ryger direkte i skraldespanden.

Men det kan snart være fortid at stå og sortere sine breve fra alverdens reklamer.

Flere organisationer er nemlig gået sammen med et opråb til politikerne.

De ønsker, at der bliver indført en ordning, der hedder ‘Reklamer - Ja tak’. Det betyder, at man som udgangspunkt ikke modtager husstandsomdelte papirreklamer, med mindre man vælger det til. Og på sigt ønsker flere af organisationerne trykreklamerne helt afskaffet.

- Vi skal lade være med at sende masser af tryksager ud, som folk i virkeligheden ikke efterspørger. Vi står midt i en alvorlig klimakrise. Det her er et helt oplagt sted at gøre en indsats, siger Lars Midtiby, der er direktør i Danmarks Naturfredningsforening.

Koster store mængder CO2

En undersøgelse fra Mindful Food Solutions, som Coop har fået lavet, viser, at danske trykreklamer samlet set koster cirka 300.000 ton CO2 om året.

Derfor støtter Coop også en Ja tak-ordning til papirreklamer.

- Det gør vi, fordi tilbudsaviserne koster cirka 300.000 ton CO2 om året at producere og få distribueret ud til forbrugerne, siger ansvarlighedsdirektør ved Coop Signe Didde Frese.

- Det er jo dybest set en unødvendig miljøbelastning. Derfor vil vi gerne opfordre til, at det ikke bare er en Ja tak-ordning, men at man også kigger på at få papirreklamerne helt udfaset.

300.000 ton CO2 er en hel del. Danmark mangler i alt at finde CO2-besparelser for omkring 10 millioner ton CO2 for at kunne opfylde klimamålet i 2030.

Coop uddeler selv reklamer

Forskellige butikker under Coop har allerede lavet tiltag for at mindske deres brug af papirreklamer, der lander i din postkasse.

Dagli'Brugsens kan i dag kun findes digitalt, mens Kvickly og SuperBrugsen har slået deres fysiske tilbudsavis sammen.

Men hvis Coop er imod papirreklamer, kan de vel bare stoppe med at bruge dem?

Så nemt er det dog ikke, mener Coop.

- I virkeligheden holder vi hinanden i et jerngreb i detailhandlen, fordi tilbudsaviserne er meget vigtige i forhold til at drive salg og kundestrøm, siger Signe Didde Frese fra Coop.

- Hvis man gjorde det (droppede de fysiske reklamer helt, red.), ville man miste en masse kunder og en masse omsætning. Det er derfor nødvendigt med lovgivning, som dækker hele branchen, siger ansvarlighedsdirektøren.

I dag får man som udgangspunkt reklamer i postkassen. Det skal aktivt fravælges, hvis man vil være fri. (Foto: Kristian Djurhuus © Ritzau Scanpix)

Ordning findes allerede i Holland

Opråbet fra organisationerne kommer, to år efter at erhvervsminister Simon Kollerup (S) i 2020 åbnede for muligheden for en Ja tak-ordning.

Men ordningen blev dengang skudt ned. Der var blandt andet tvivl om, om det ville stride mod EU-reglerne på området.

Men det er ikke længere et problem. Organisationerne bag det nye opråb har gennem aktindsigt fået indblik i, at EU-Kommissionen mener, at en dansk Ja tak-ordning med stor sandsynlighed er lovlig.

I flere hollandske byer er der allerede indført en Ja tak-ordning.

- Nu ved vi, at Holland har gennemført en lignende ordning, så der er ikke nogen juridiske hindringer. Nu skal der handling bag ordene, og lovgivningen skal ændres, så vi får mindre affald, siger Lars Midtiby fra Dansk Naturfredningsforening.

River tæppet væk under lokalaviser

Christian Rabjerg Madsen, der er politisk ordfører for Socialdemokratiet, fortæller til DR, at de stadig mangler at se vurderingen fra EU-Kommissionen.

- Vi afventer stadig en melding fra Kommissionen, og før den melding kommer med den juridiske afklaring, kan vi ikke tage endelig stilling, siger han.

Hvis der kommer grønt lys fra EU-Kommissionen, er der dog flere ting, der skal tages med i overvejelserne, fortæller Christian Rabjerg Madsen.

- Der kan der være nogle miljømæssige argumenter for at indføre en ja tak-ordning. På den anden side så synes jeg, at det tæller, at vi har en meget velfungerende nej tak-ordning i dag, siger han.

Dansk Erhverv advarer mod en Ja tak-ordning, blandt andet fordi lokalaviser i dag nyder godt af, at de bliver delt ud sammen med reklamerne. De påpeger, at der er lokalaviser, der ikke kan overleve de højere omkostninger ved levering, som en Ja tak-ordning vil medføre.

Den bekymring forstår Christian Rabjerg Madsen godt.

- Det her tiltag skulle nødigt rive tæppet væk under de lokale ugeaviser og dermed lave en væsentlig forringelse af det lokale demokrati, siger han.