Rekorder på stribe: Sådan ser 205.000 fly på én dag ud

Det er blevet billigt at smække rumpen i flysædet, og det gør ondt på klimaet.

Lavprisselskabet Ryanair er blevet berømt (og berygtet) for sine billige flybilletter. (Foto: ALBERT GEA © Scanpix)

Den 30. juni var mere end 200.000 fly for første gang i luften på én dag på verdensplan. 13 dage senere blev rekorden slået. Dagen efter blev den slået igen. Nu lyder den på 205.468 fly.

Aldrig før har så mange mennesker fløjet så langt som denne sommer. Og vi har kun set spidsen af jetjageren.

For det er billigere end nogensinde før at smække rumpen i sædet og lade sig transportere til Instagram-venlige destinationer i både nær og fjern.

Siden år 2000 er den gennemsnitlige pris for en flybillet faldet med næsten 50 procent, og når nu vi kan smutte til London for 180 kroner t/r med Ryanair, skulle man da næsten også være et skarn, hvis man lod være, ikke?

Alligevel opfordrer professor i bæredygtig turisme på Lunds Universitet Stefan Gössling til, at vi tænker os om en ekstra gang, inden vi boarder. De billige flybilletter er nemlig dyre for klimaet:

- Hvis vi fortsætter som nu, bliver omkostningerne for miljøet fordoblet hvert 15. år, siger han.

En tur fra København til New York og retur på økonomiklasse koster i gennemsnit 681,2 kilo CO2 pr. passager. Hvis vi sammenligner det med FNs mål om, at hver verdensborger skal ned på en udledning på 2-3 ton CO2 årligt, er der ikke råd til den slags rejser i CO2-budgettet, hvor der også skal være plads til tøj, mad, transport og andre fornødenheder.

Flightradar24 tracker den internationale flytrafik. Sådan ser en visualisering af 205.468 fly på 24 timer ud:

Fly er forbeholdt eliten

Det er muligt, at Ryanairs slagtilbud giver dig mulighed for både at komme til London og Lissabon i efteråret.

Men hvis du tror, at fly er noget, alle har råd til, må du nok tro om. Kun tre procent af verdens befolkning rejser årligt uden for deres eget lands grænser, og selvom folkerige lande, som Indien, Kina og Brasilien er begyndt at indtage skyerne, er fly en elitevirksomhed, understreger Stefan Gössling.

Problemet er især, at det er blevet normalt for mange at flyve meget. Specielt den unge generation i den vestlige verden er vokset op med at flyve, er noget, man gør, hvis man vil være “noget”.

- Unge bruger flyrejser til at skabe social kapital på sociale medier som Instagram og Snapchat. De handler om at kommunikere sig selv mere interessant som person. De lever i nuet og tænker ikke så meget på fremtiden. Og dermed ikke klimaet, siger Stefan Gössling.

Københavnere flyver mest

Regionalt i Danmark er der stor forskel på, hvor mange penge vi bruger på at flyve. Mens en gennemsnitshusstand i hovedstaden bruger mere end 2.700 kroner om året på flyveture til udlandet, bruger en nordjysk kun 770 kroner.

Men samlet set slår også den danske flytrafik rekorder. I juli havde Københavns Lufthavn sin travleste dag nogensinde med 110.000 rejsende på én dag.

Sidste år voksede flytrafikken med næsten syv procent målt i passagerkilometer. Indtil videre er der ikke noget, der tyder på, at udviklingen vender.

Ifølge Stefan Gössling skal der politisk handling til. Det skal være dyrere at flyve.

- Jeg synes, det er rimeligt, hvis fly bliver 50 procent dyrere end i dag. Jeg tror ikke, at der er nogen, der vil klage over, at det er for dyrt. Vi tilpasser os til det, vi har råd til, siger han.

Facebook
Twitter