Udsigt til fugle løfter dit humør og gavner dit mentale helbred

Naturen har en positiv virkning på vores humør. Forskning viser, at udsigt til fugle giver dig mentalt overskud og mindsker risikoen for at få depression, angst og stress.

Vil du have flere fugle i haven? Sæt et foderbræt op. (© Colourbox)

Kan du se fugle, når du kigger ud gennem dit vindue?

Så er det her en god nyhed for dig: Et studie slår nemlig fast, at jo flere fugle du kan se i din have, desto bedre er dit mentale helbred. Bor du i et område, hvor der er fugle, buske og træer, så er tilbøjeligheden til at lide af depression, angst og stress mindre.

Studiet, som er udgivet af University of Exeteri 2017, læner sig op ad tidligere forskning, der konkluderer, at naturen spiller en stor rolle for både psykisk og fysisk sundhed.

I efteråret 2017 udgav Friluftsrådet for eksempel en rapport, der understreger flere fordele ved at befinde sig i naturen.

Fugle er lig med liv og glæde

Direktør i Friluftsrådet, Jan Ejlsted, fortæller, at det ikke kommer bag på ham, at fugle booster vores humør.

Han forklarer, at organisationen ’The Royal Society for the Protection of Birds’ (RSPB), der løbende fører målinger over antallet af fugle i det engelske landskab, har indført et ’life quality index’, som viser en tydelig sammenhæng mellem at være omgivet af fugle og større livskvalitet.

- Fugle er liv og glæde, og det vil alle mennesker gerne have i deres hverdag. Det er meget simpelt. Fugle er symbol på liv og natur. Det giver os en mening. Så naturen har en enorm værdi i menneskers liv, siger Jan Ejlsted, der selv er en begejstret ornitolog.

Han understreger dog, at det ikke er kun er fugleinteresserede, der behøver at glæde sig over fugle i sin nærhed.

- Fugle bidrager til vores livskvalitet, fordi det giver glæde i hverdagen at have noget levende omkring os, siger han.

I den engelske undersøgelse indgår der flere forskellige fuglearter – solsorte, rødhalse, rødkælke, blåmejser og krager - men der blev ikke fundet nogen sammenhæng mellem bestemte fuglearter og mentalt helbred.

Naturen sænker vores stressniveau

Naturen styrker vores livskvalitet, og jo mere tid vi bruger i naturen, desto mindre tilbøjelige er vi til at være urolige eller deprimerede.

Selv en halv times gåtur eller afslapning i grønne områder sænker det akutte stressniveau og fremmer de kognitive funktioner.

Vi bliver mere rolige af at være ude i naturen, og det giver os lyst til at bevæge os. To faktorer, der er vigtige for at stå imod udfordringer i hverdagen.

Gavner især mennesker med psykiske problemer

Naturens sundhedsmæssige fordele er mange. Og det gælder al natur - ikke kun stor natur med vilde dyr, ifølge den engelske undersøgelse. Den viser, at det kan være rigeligt bare at kigge ud på et grønt område med udsigt til fugle for at opnå bedre trivsel og livskvalitet.

- Der er ingen tvivl. Det giver os mennesker livsværdi, at der er natur omkring os, siger Jan Ejlsted.

Det er Trine Hammershøy, direktør i Det Sociale Netværk, enig i. Især for mennesker med psykiske problemer er der fordele ved at opholde sig i naturen, som virker som en slags medicin.

- Det er helt klart, at dét at have adgang til og berøring med naturen har en positiv effekt. Det giver en anden ro at være ude i naturen. For eksempel giver det at gå med bare fødder på græs en form for ’grounding’, som man måske har mistet, siger hun.

Facebook
Twitter