Verdens største rejseselskab: Vores kunder prioriterer ikke at rejse bæredygtigt

Rejseselskabet TUI sender hvert år millioner af kunder ud på drømmerejsen. Selvom firmaet gør opmærksom på CO2-udledningen ved flyveturen, så ser kunderne den anden vej.

Flyturen er en central del af at komme ud på drømmerejsen. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

Ferien skal helst foregå under en skinnende sol. Når danskerne skal vælge, hvilken ferieform der giver mest mening for dem, så vinder flyveren oftere og oftere. Det er godt for firmaerne, som sælger flyrejser, men knap så godt for klimaet. Det erkender pressechef for TUI i norden Christian Grandjean.

- Vi skal også tage et ansvar, for konsekvensen kan jo være, at der ikke nogen steder at rejse hen, siger han.

Som rejseselskab med en bæredygtighedsstrategi kan det klinge hult, at man på de ene side har en forretningsmodel, hvor flyveturen er essentiel for produktet, mens man samtidig forsøger at gøre forretningen mere bæredygtig.

- Vi forsøger os med at gøre opmærksomme på flyveturens CO2-udledning på hjemmesiden, og vi har flere bæredygtighedstiltag på vores hoteller og oprydningsarbejde på flere strande. Derudover er vi ved at udskifte vores flyvere til nogle, der bruger biobrændsel, siger Christian Grandjean.

Forsøgene på at mindske CO2-forbruget er dog ikke noget kunderne er interesserede i.

- Vores erfaring er, at det ikke er bæredygtighed, som kunderne ser på, når de tænker, drømmer og i sidste ende bestiller en rejse hos os.

- Men der er mange, som bliver begejstrede over at deltage i bæredygtighedsarrangementer, når de er ankommet til destinationen, siger han.

Der findes ikke bæredygtige rejser

I 2017 afholdte FN bæredygtigt turismeår. Der var bare ikke ret mange som bed på den ide. Faktisk blev det derimod rekordåret for international turisme. Hele 1,3 milliarder internationale turister fløj ud på en rejse.

- Jeg mener ikke vi kan tale om bæredygtige rejser, fordi så meget foregår ved fly og alle mulige andre transportformer. Jeg vil hellere tale om ansvarlig turisme, siger Anne Cecilie Lasa-Gonzalez, der er leder for RUC's bæredygtighedsindsats og i år holder en FN konference i København, hvor turisme er på dagsordenen.

For det er ikke kun hos rejseselskabet TUI, at man oplever bæredygtigheden ikke er på lystavlen hos os, når vi skal bestille en rejse og holde ferie.

- Vi ser helt klart en overvægt af turister, som tager på ferie for at glemme hverdagen. Det betyder, at mange ikke gider tage pligter, ansvar og med samvittighed på ferien, siger Anne Cecilie Lasa-Gonzalez.

Glemmer hverdagsansvar på ferien

Det er ofte helt almindelige hverdagsting, som tursiter ikke tænker over, når de er på ferie.

- Mange gange vender man ikke tilbage til den samme destination, så om du smider lidt skrald, drøner rundt i osende biler eller køber tøj lavet under dårlige forhold er du ligeglad med, siger Anne Cecilie Lasa-Gonzales.

- Du går også længere tid i bad, tænder for aircondition uden at tænke over det og lignende, fortæller hun.

Men det er ikke kun turisterne, der skal tage et ansvar for den stigende turisme og mangel på klimavenlig rejseadfærd.

- Problemet er, at det er svært stille nogen til ansvar. Er det turisten, destinationen, flyselskabet, landet, FN, hotellet eller hvem er det, som skal tage ansvaret for det her?

- Jeg vil mene, at virksomhederne, der tjener på turisme, skal tilbyde ansvarlige turismeprodukter der gavner people, planet og profit. Og der er et stort behov for lovgivning, der tvinger flyselskaberne og turismeorganisationer til at operere mere bæredygtigt, særligt når det kommer til fødevarer og transport, siger Anne Cecilie Lasa-Gonzalez.

Vi satser på flyene

Hos verdens største rejseselskab, TUI, er man ikke parat til at droppe flyene til fordel for mindre CO2-tunge transportformer som eltog eller busser.

- Vi tror i første omgang på flyene. Men det kan da godt være at tingene ændrer sig om 10 år. Vi vil gerne signalere, at vi godt ved turismen er et område, som påvirker vores omgivelser voldsomt, siger Christian Grandjean.

Men når TUI hver dag sender tusinder af forventningsfulde gæster med flyveren, er de selv en del af problemet, medgiver han.

- Det er et dilemma for os. Vi vil gerne sælge rejser og give vores kunder gode ferieoplevelser, men det kan vi jo ikke, hvis der ikke er noget at komme efter, hvis vi ødelægger kloden, siger Christian Grandjean.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk