Ældgammel naturmedicin kan muligvis forbedre kræftbehandling

Et stof fra en australsk plante ser ud til at modvirke resistens mod kemoterapi.

Det oprindelige australske folkefærd brugte i sin tid nogle særlige ørkenplanter til at behandle infektioner. (Foto: ANDREW WATSON © Â Andrew Watson/John Warburton-Lee Photography Ltd/ Scanpix)

I mange år har Australiens oprindelige folk, som på dansk hedder aboriginere, brugt nogle særlige ørkenplanter som medicin og til religiøse ceremonier.

Nu har forskere fundet ud af, at en af planterne, som de indfødte bruger som naturmedicin, måske kan bruges til at forbedre kræftbehandling.

Det viser ny forskning fra Københavns Universitet.

- Vi har undersøgt de kemiske indholdsstoffer i planten Eremophila galeata og testet det på menneskelige kræftceller, siger professor på Københavns Universitet Dan Stærk.

Han er ansvarlig for forskningen, der er en del et større internationalt forskningsprojekt med deltagere fra Australien og Danmark.

I et laboratorieforsøg har forskerne opdaget et naturstof, som kan modvirke kræftcellers resistens - modstandsdygtighed - mod medicinen irinotecan.

Medicinen bruges mod en aggressiv form for lungekræft og mod tyktarmskræft.

- Når kræftceller bliver resistente, er det fordi, de producerer et protein, der simpelthen pumper medicinen ud af cellen igen. Men lige præcis det her naturstof hæmmer pumpen, siger Dan Stærk.

Han understreger, at forskningen lige nu er i startfasen, og der stadig er lang vej til at skabe medicin.

- Vi har nu lavet nogle forsøg i laboratoriet. Næste skridt bliver at lave studier, hvor man giver stoffet til en lille gruppe af raske patienter, siger Dan Stærk.

Kan have færre bivirkninger

Cirka 90 procent af dødsfald med kræft skyldes resistens mod kemoterapi.

- Enten ser vi resistens, hvor kræftpatienter i første omgang ikke reagerer på kemoterapien. Eller også ser vi det, når patienter får tilbagefald, hvor kemoterapien virkede i første omgang, men nu ikke virker længere, siger Dan Stærk.

Når stoffet fra planten skal testes i kliniske forsøg, bliver forskerne også klogere på eventuelle bivirkninger.

- Alle lægemidler har bivirkninger. Men når det er sagt, så har vi her et stof, som tilhører en stor klasse af naturstoffer, som udgangspunkt ikke er problematisk at indtage. Så der er chance for, at det ikke har lige så store bivirkninger som andre lægemidler, siger Dan Stærk.

Forsker: ’Spændende og grundige forsøg’

Peter Hokland, der er professor ved Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet, har kigget på undersøgelsen af de australske ørkenplanter.

- Det er spændende, at forskerne her har været i Australien og fundet det her stof. De har foretaget nogle meget grundige laboratorieforsøg, som kunne tyde på, at deres stof kan finde anvendelse i kræftbehandlingen, siger Peter Hokland.

- Men ligesom andre sådanne opdagelser, kræves der mange flere forsøg, før det kan anvendes på mennesker, fortsætter han.

Peter Hokland fortæller, at man i stigende grad går væk fra kemoterapi på grund af behandlingens bivirkninger.

- I dag kan vi i stedet anvende antistoffer eller små molekyler, som går lige i kødet på kræftcellernes maskineri uden de mange bivirkninger som kemoterapi indebærer, siger han.

De danske forskere bag undersøgelsen har kontakt til en fond i Australien, der samarbejder med de indfødte.

Forskerne har lavet en aftale, der sikrer, at at dele af indtjeningen går tilbage til de indfødtes fællesskab, hvis planterne en dag fører til udvikling af ny medicin.

FacebookTwitter