Bakterien Bacillus har uventet evne: Kan bekæmpe multiresistente bakterier

Den 'gode' bakterie udsender et signalerstof, der får gule stafylokokker, heriblandt MRSA, til at forsvinde. Opmuntrende nyt, vurderer dansk forsker.

MRSA (Methicillin-resistant Staphylococcus aureus) er en type gul stafylokok, der er resistent overfor mange typer antibiotika. Her er den dyrket i laboratoriet. (Foto: FABRIZIO BENSCH © Scanpix)

Bare bakteriens navn - gule stafylokokker - kan give enhver operationslæge sved på panden.

Når vi er raske gør bakterien os ikke noget. Halvdelen af os har den endda i kroppen.

Men bliver vi syge, eller kommer bakterien i et operationssår, kan det i værste fald ende med en livstruende infektion, fx en blodforgiftning.

Og det bliver endnu værre.

Bakterien bliver nemlig bedre og bedre til at overleve antibiotika: MRSA er netop en type gul stafylokok, som er blevet resistent overfor flere typer antibiotika.

- MRSA slår titusinder ihjel hvert eneste år på verdensplan, fastslår professor Oluf Borbye Pedersen, der er forskningsleder ved Novo Nordisk Fondens Metabolismecenter på Københavns Universitet.

Men nu har forskere opdaget, at hvis du har en helt anden bakterie, den 'gode' Bacillus, er risikoen for at have gule stafylokokker langt mindre.

Det skyldes, at Bacillus udsender signalstoffer, som gør det svært for stafylokokkerne at kommunikere med hinanden.

- Bacillus sætter simpelthen stafylokokkerne skakmat, forklarer Oluf Borbye Pedersen.

Undersøgelsen er offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Nature.

Bakterier kæmper om pladsen i din krop

Hvis du tror, at bakterierne i din krop lever et stille og isoleret liv, tager du fejl.

- Bakterier kommunikerer og konkurrerer konstant med hinanden, fortæller Morten Sommer, professor ved The Novo Nordisk Foundation Center for Biosustainability (DTU).

Og des bedre vi forstår den indbyrdes kamp mellem bakterierne, des bedre kan vi styre, at det er de sunde bakterier, der vinder kampen.

Et våben i den kamp er det, man kalder probiotika.

Det er betegnelsen for en række levende bakterier, der har vist sig at være sunde for os og vores tarmsystem, fx fordi de udkonkurrerer sygdomsgivende bakterier.

Bacillus forhindrer stafylokokker

Den nye undersøgelse startede med en overraskende observation.

- Det slog forskerne, da de undersøger mennesker, der bor ude på landet i Thailand, at de, i modsætning til mange mennesker i den vestlige verden, har nogle specielle profiler i forhold til bakteriearter i deres næse og tarm, siger Oluf Borbye Pedersen.

Forskningen viste, at en fjerdedel af personerne uden den 'gode' Bacillus i kroppen blev testet positive for gule stafylokokker, modsat blev ingen med Bacillus testet positive for stafylokokker.

Forskerne konkluderede, at det så ud til, at Bacillus forhindrede stafylokokkerne.

Stafylokokkerne får eksistentiel krise

Gennem museforsøg opdagede forskerne dernæst, at Bacillus frigiver nogle signalstoffer til deres omgivelser.

Signalstofferne er nogle små molekyler, som bakterierne bruger til at give andre bakterier 'beskeder', fx. at der ikke er plads til flere individer i en bakteriekoloni.

Og Bacillus signalstoffer forvirrer de gule stafylokokker i sådan en grad, at de får en ’eksistentiel krise’. Bogstaveligt talt.

- Stafylokokkernes evne til at orientere sig i deres miljø bliver sat ud af drift, siger Oluf Borbye Pedersen.

Og i forvirringen trives stafylokokkerne ikke, så de forsvinder.

Kan have betydning i bekæmpelsen af MRSA

Oluf Borbye Pedersen mener, at den nye forskning er et vigtigt skridt i den rigtige retning for fremtidig brug af probiotika som et reelt alternativ til antibiotika.

- Især på hospitalerne ville det være ønskeligt om man på sigt kunne bruge specifikke arter af levende Bacillus eller oprensede doser af de signalstoffer, som den producerer, i stedet for antibiotika, fortæller Oluf Borbye Pedersen og fortsætter.

- Hvis det viser sig at være en vej fremover, er vi kommet langt i bekæmpelsen af MRSA.

Men der er meget, der først skal afklares.

Blandt andet skal det naturligvis være sikkert, at der ikke er bivirkninger.

Men professor Oluf Borbye Pedersen vurderer, at det kan blive en solstrålehistorie.

- Noget smukt er, at Bacillus synes målrettet at kunne forhindre gule stafylokokkers trivsel i et bakteriesamfund. Mange typer antibiotika er skidt for de sunde bakterier i tarmen, og kan give anledning til resistens mod antibiotika. Men det kan man sandsynligvis undgå her, afslutter han.