Besat af Counter-Strike? Få en diagnose på din gaming-afhængighed

WHO har sat afhængighed af computerspil på listen over verdens diagnoser. Spilforsker er kritisk.

WHO har nu opgjort gaming-afhængighed som en diagnose. (Foto: ERIK ROSENLUND © COLORBOX)

I går lancerede FNs organisation for sundhed, WHO, sin klassificering over verdens sygdomme. I denne 11. udgave er gaming-afhængighed kommet på listen over mulige afhængigheder. Noget lidelsen aldrig har været anerkendt som før.

I Danmark ser vi måske lidt anderledes på det. Her er det ikke nødvendigt at klassificere et stort forbrug af computerspil som en afhængighed, vurderer Rune Lundedal Nielsen, der er adjunkt hos Center for Computer Games Research. Problemet er nemlig forsvindende lille herhjemme.

- Det at spille meget computerspil er noget man typisk holder op med, hvis man eksempelvis får en kæreste, et job eller stifter familie. Og sådan er det jo ikke med andre afhængigheder som alkohol og rygning, der er mere kroniske, siger han.

Spilforskeren er derfor kritisk over for, at WHO kalder et stort forbrug af computerspil for en afhængighed.

- Det kan give problemer, hvis man sætter gaming på samme niveau som alkohol eller ludomani. Man kan heller ikke være afhængig af sex, Netflix eller arbejde. Det anerkender vi ikke som afhængigheder. Så jeg tror, at WHO er gået for hurtigt ud med en diagnose her, siger han.

Bekymrede forældre

WHOs stempling af massiv gaming som en afhængighed kan have konsekvenser for de unge gamers, vurderer Rune Lundedal Nielsen.

- Vi har ikke undersøgelser i Danmark af, hvor stort problemet er, men i Norge er der forskning, der hævder, at 0,5 procent af befolkningen er afhængige af computerspil. Så hvis tallene er lignende i Danmark, er jeg bange for, at mange forældre bliver unødigt bekymrede for deres børn.

Han understreger, at børn kan have et stort forbrug af computerspil, uden at de er syge. Det kan bare være en tidskrævende hobby, som de balancerer med andre ting i hverdagen.

- Som ungt menneske i Danmark kan man jo godt både gå i skole, få motion, se sine venner og stadig spille meget computer, siger han.

Problemer kan få dig til at game

Ifølge Rune Lundedal Nielsen kan et massivt forbrug af computerspil være et tegn på andre problemer, som måske er grunden til de mange timer foran skærmen.

- I Danmark har vi ikke nogle store undersøgelser, men de bedste undersøgelser, vi har, tyder på, at gaming kan være en coping-strategi. Så dem der spiller meget, kan gøre det fordi de har noget andet de roder med, siger han.

Det kan typisk være angst, problemer i skolen eller derhjemme. Faktorer, der ifølge spilforskeren, gør, at man har lyst til at forsvinde ind i computerspillene.

Ingen hjælp i andre lande

Der er en god grund til, at WHO vælger at klassificere gaming som en afhængighed. I nogle lande er det nemlig nødvendigt med en diagnose for at få hjælp til problemerne, mener han.

- En af årsagerne til, at man har gjort det til en sygdom er, at man skal kunne få behandling. Men det er nok mere relevant i andre lande, hvor man ikke har det samme sikkerhedsnet som i Danmark. Herhjemme kan man gå til kommunen eller et familiehus, hvor der typisk er hjælp at hente.

Derfor gør diagnosen nok ikke noget godt herhjemme, og vi skal hellere spørge os selv, hvorfor der er så mange unge mennesker, der ikke trives, vurderer Rune Lundedal Nielsen.

- En af bevæggrundene fra WHO er, at man vil hjælpe, men i et dansk perspektiv kan vi komme til at opfinde en diagnose i stedet for at fokusere på, hvad der ligger bag det store forbrug af computerspil.

Konsekvenser ved gaming

Gaming kan have konsekvenser som for lidt motion eller social isolation, men herhjemme er det snarere undtagelsen end reglen, vurderer spilforskeren.

- Det er svært at påvise negative konsekvenser ved computerspil. Selvfølgelig kan man ikke dyrke motion, mens man spiller, men man kan stadig godt få motion, selvom man spiller mange timer om dagen, siger han.

Han understreger, at det er vigtigt, at vi ikke kommer til at stirre os blind på computerspillene som problemet i sig selv, når der bliver forsket i afhængighed.

- Fra et forskningsmæssigt perspektiv er det vigtigt at se på, om det er computerspillet, der er problemet, eller om den unge alligevel ville opleve problemer og være socialt isoleret, siger han.

Facebook
Twitter