Blærebetændelse igen og igen: Sådan gemmer bakterier sig i din krop

Danske forskere har fundet det protein, der gør, at bakterier kan sove sig igennem en antibiotikakur.

Opdagelsen af proteinet, der befinder sig i sovende E. coli bakterier, er et skridt på vejen til at forstå, hvordan bakterier går i dvale og skjuler sig for antibiotika. (Foto: handout © Scanpix)

Ligesom at tisse glasskår.

Det er en af de måder, mange beskriver en blærebetændelse på. Det er vildt ubehageligt, og gud-ske-tak-og-lov for antibiotika, som for det meste slår betændelsen ned ganske hurtigt.

Men det hænder, at blærebetændelsen blusser op, når kuren er ovre.

Det skyldes ikke nødvendigvis at bakterierne er resistente overfor antibiotika. Det skyldes derimod ofte, at nogle af bakterierne er i stand til at skjule sig ved at gå i dvale, mens kuren raser, og nu er vågnet op til dåd.

Forskere har fundet et protein i sovende E. coli bakterier fra urinvejsinfektioner, som starter dvalen, så bakterierne kan undvige antibiotikummet.

Professor Kenn Gerdes fra Biologisk Institut på Københavns Universitet har været med i projektet. Han forklarer, at bakteriernes evne til at gå i dvale ikke direkte har noget at gøre med, at bakterierne er antibiotikaresistente.

- Bakterien i dvale er ikke resistent. Den er blot midlertidig tolerant, fordi den standser sin vækst, og dermed kan den overleve virkningen af antibiotikummet, siger Kenn Gerdes.

Behandling med antibiotika er nemlig normalt rettet mod bakteriernes evne til at vokse, og derfor virker stoffet ikke på de bakterier, der går i dvale.

Protein starter overlevelsesprogram

Proteinet, som Kenn Gerdes og hans kollegaer har fundet, starter en række begivenheder, et såkaldt overlevelsesprogram, i bakterien:

- Når det program bliver tændt, holder bakterien op med vokse, så den går i dvale og bliver tolerant overfor antibiotika, forklarer professoren.

Og programmet er ikke unikt for E. Coli. Andre typer bakterier har samme egenskab:

- Alle bakterier har et overlevelsesprogram, som gør, at de kan overleve stress. Det vil sige, at de kan overleve betingelser, som gør, at de ikke vokser særligt hurtigt, siger Kenn Gerdes.

Et skridt på vejen til nyt antibiotikum

Kenn Gerdes mener, at fundet er et godt udgangspunkt for det videre arbejde med at finde medicin, som kan bekæmpe de hvilende bakterieceller.

Og det er det, fordi proteinet udløser det såkaldte 'overlevelsesprogram', som næsten alle sygdomsfremkaldende bakterier benytter sig af til at overleve i naturen og under infektion, forklarer Kenn Gerdes,

- Det ville være et stort fremskridt, hvis man kunne udvikle et antibiotikum, der rammer netop det generelle program, siger han.

Det kræver dog mange års arbejde at udvikle nye antibiotika.

Forskningen er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Science Signaling.