'Bullshit og pseudovidenskab': Internetstjerner promoverer sundhedstrend med tvivlsom effekt

Ernæringsekspert kalder juicekure for 'en rigtig dårlig vej'.

(Grafik: Aslak Elias Kelkka)

Aktivt kul, hamp og blå spirulina.

Det er nok ikke ingredienser, de fleste forbinder med en sund og varieret kost.

Alligevel står internetstjerner med mange tusinde følgere – de såkaldte influencers - i kø for at promovere juicekure med eksotiske ingredienser i. De lover balance i kroppen, mere energi, renere hud og en pause til fordøjelsessystemet.

Men der er ikke videnskabelig dokumentation for, at juicekure kan mere end at slukke tørsten og give en vitaminindsprøjtning. Så glem alt om babyblød hud og indre ro.

Det er i strid med lovgivningen at love ting, som fødevaren ikke kan holde, siger Fødevarestyrelsen.

Reklamerer for ’gavnlige juicekure’

Ifølge ernæringsekspert Morten Elsøe, der er cand.scient. i molekylær ernæring og fødevareteknologi og leder af Livsstilshuset i Aarhus, er effekter af en juicekur som mere balance det 'rene bullshit'.

Juicekure er unødvendige. Man får opfyldt alle kroppens behov gennem en ganske almindelig kost.

- Hvis man følger kostrådene, eller hvis man ikke engang følger kostrådene helt, men bare spiser en standard dansk kost, får man faktisk dækket sit behov for mikronæringsstoffer, vitaminer og mineraler, siger Morten Elsøe.

Den farvestrålende juice, suppe og vand er det eneste, der skal indtages i den tredages juicekur, Amalie Fischer har givet sig i kast med.

24-årige Amalie Fischer er én af flere unge kvinder, der bliver sponsoreret for at gøre reklame for juicekure. Og hun når bredt ud gennem sin youtubekanal, der har mere end 700.000 visninger og sin instagramprofil, hvor over 54.000 personer følger med.

Amalie Fischer mener ikke sig selv, at der er et problem med at reklamere for juicekures vidtløftige effekter.

Hun besluttede at promovere juicekuren, fordi hun var nysgerrig og gerne ville dele sine erfaringer med sine følgere.

- Jeg synes jo ikke, at juice er usundt. Det kan jeg ikke finde argument for nogen steder, siger Amalie Fischer.

Hun siger i en youtubevideo med små 10.000 visninger, at en juicekur kan være gavnlig, hvis man har en lidt stresset hverdag, hvor man har drukket meget alkohol, ryger (…) og måske har spist lidt usundt, så er det en god idé, at ens fordøjelsessystem falder lidt til ro’.

’Juicekur er en rigtig dårlig vej’

Men den påstand har ifølge Morten Elsøe ikke hold i virkeligheden.

- Rent ernæringsteknisk er en juicekur en rigtig dårlig vej, næsten uanset hvilket mål man har. Det indeholder ikke det, vi har brug for. Du bliver fejlernæret i de dage, du kun drikker juice. Det har ikke nogen store konsekvenser, men det er bare ikke optimalt, siger han.

Og det er ifølge Morten Elsøe paradoksalt, fordi juicekure jo rent faktisk hyldes for at være hyper-optimale.

Juicekurens popularitet stammer fra en udbredt misforståelse om, at kroppen har brug for hjælp til udrensning, hvis man har spist usund mad, drukket eller røget lidt for meget.

- Men det er ikke sandt. Man kan generelt ikke modvirke de negative effekter af hverken rygning eller alkohol ved at spise sundere. Og man kan overhovedet ikke gøre det ved et koncentreret indtag af en bestemt fødevare, siger Morten Elsøe.

Ikke nok med pause fra de dårlige vaner

Amalie Fischer fortæller i sin youtubevideo om juicekuren, at hun har læst at,'hvis kroppen skal lidt i balance igen, så er det en god idé at holde en pause fra de usunde vaner’.

Men det er bare ikke pausen fra de usunde vaner, der har en betydning. Det handler om at få ændret de dårlige vaner én gang for alle, forklarer Morten Elsøe.

- Det er da en god idé at få tacklet sine usunde vaner helt generelt. Du får ikke særlig meget ud af at holde en tredages pause fra rygning, hvis du er ryger. Der skal du stoppe med at ryge, siger han.

Han bruger selv ordet ’balance’ som en indikator på, at det, han læser, 'højst sandsynligt er psudovidenskab og det rene bullshit'.

- Balance er et ord, der rammer os følelsesmæssigt, fordi vi synes, det lyder positivt. Men prøv at bede folk om at forklare, hvad det betyder. Det betyder absolut ingenting, siger Morten Elsøe.

Kæmpe økonomisk marked

Amalie Fischer giver i youtubevideoen udtryk for, at det er svært at finde hoved og hale i alle de forskellige informationer, der findes på nettet, om, hvad der er sundt og usundt.

- Jeg har virkelig prøvet at sætte mig ind i det, og jeg kan ikke finde ud af, om juicekure er godt eller dårligt, siger Amalie Fischer i videoen.

Morten Elsøe siger, at det er enormt vigtigt at være opmærksom på, hvad det er for nogle kilder, man får sin viden om sundhed fra.

- Spørgsmålet er, hvad har hun læst, og hvor har hun læst det henne, og hvordan har hun vurderet, hvorvidt det har været en god eller en dårlig kilde, siger han.

Ifølge ernæringseksperten findes der mange usande påstande om sundhed på nettet. Der er nemlig mange penge at tjene på en populær sundhedstrend.

- Man er nødt til at forstå, at stort set alt, hvad der står på nettet om ernæring og sundhed, er forskellige grader af forkert - ofte med henblik på at sælge os noget. Det kan vi også se på juicekur-området. Der er et kæmpe økonomisk incitament. Juice til 10 kroner literen kan sælges til 100 kroner literen, hvis det bliver framet som detox, siger Morten Elsøe.

Den juicekur, Amalies Fischer reklamerer for, koster 999 kroner for tre dage.

Lovgivningen skal overholdes

Hvis en influencer reklamerer for en virksomheds fødevarer, skal influenceren også overholde lovgivningen på området.

Det betyder blandt andet, at man kun må sige ting om en fødevare, der er godkendt som ernærings- og sundhedsanprisninger fra EU. Anprisningerne bliver godkendt på baggrund af videnskabelig dokumentation.

Det kan for eksempel være, at appelsinjuice indeholder C-vitamin.

Det fortæller Anette Flensborg, der er sektionsleder i enheden for Kemi og Fødevarekvalitet hos Fødevarestyrelsen. Derfor bliver influencere nødt til at forholde sig til loven på området.

- Jeg synes, de skal tænke sig godt om. De skal faktisk huske, at de markedsfører fødevarer. Derfor skal de sætte sig ind i lovgivningen, så de ikke kommer til at overtræde den ved en fejl, siger Anette Flensborg.

De ser ofte som myndighed, at der er mange, der gerne vil reklamere med, at juicekure giver helbredet et boost.

- Det er generelt forbudt at sige om en fødevare, at den kan forebygge, lindre eller helbrede sygdomme, siger Anette Flensborg.

Anette Flensborg fortæller, at det som udgangspunkt kan medføre en indskærpelse, hvis man som virksomhed eller influencer markedsfører fødevarer, der ikke overholder EU's ernærings- og sundhedsanprisninger.

Facebook
Twitter