Det mørke internet øger risikoen for biologisk terror

Både FN og USA forbereder sig på biologiske terrorangreb.

Den teknologiske udvikling gør det blandt andet nemmere at lave sit eget laboratorium til våbenproduktion. (Collage: Ingeborg Munk Toft, originalfoto @ Amplitude Magazine)

Biologisk terror er heldigvis noget, vi sjældent hører om. Begrebet dækker over terrorisme begået med biologiske våben. Det vil altså sige, at man bruger bakterier eller vira til at ramme mange mennesker med sygdom.

Men efterhånden som teknologien udvikler sig, bliver det nemmere for terrorister at udvikle biologiske våben og derfor er verdens ledere mere opmærksomme på truslen.

- Truslen fra biologiske våben bliver ved med at være virkelig, i takt med at der sker hurtige fremskridt inden for videnskaben.

Sådan sagde EU-ambassadør Walter Stevens tidligere i år, i en tale der skulle markere, at EU ville arbejde mere aktivt for at leve op til konventionen om biologiske våben (BWC) fra 1972.

Og i dag har danske forskere fra DTU Fødevareinstituttet så offentliggjort, at de gennem mere end halvandet år har samarbejdet med FN og det amerikanske udenrigsministerium om at udpege de laboratorier i verden, som kan håndtere analyser af biologiske våben.

Flere lande forbereder sig på biologisk terror

Noget tyder på, at både FN, EU og USA forbereder sig på biologiske angreb. Det vurderer John-Erik Stig Hansen, der er chef for Center for Biosikring og Bioberedskab.

Han fortæller, at truslen fra biologiske våben bliver større i disse år, blandt andet hjulpet på vej af den hurtige udvikling, der har været indenfor gen-redigering og nemmere adgang til laboratorieudstyr.

- Vi har jo nogle værktøjer, vi kan bruge til at regulere på det her område. For eksempel i forhold til Crispr-kits købt på nettet - dem har man gjort ulovlige i Tyskland. Det kunne vi i princippet også gøre herhjemme, men det har vi vurderet ikke er nødvendigt endnu, siger han.

Crispr er en teknologi, der gør det relativt let at redigere i DNA. Teknologien betyder, at langt flere mennesker i dag potentielt er i stand til at ændre en mikroorganismes DNA, så den bliver mere smitsom eller dødelig.

Og med kits, som enhver kan købe på nettet, er teknologien potentielt rykket ind i folks kældre, stuer og garager.

Dark Web gør det nemmere

Det er ikke kun Crispr-teknologien, der øger risikoen for biologisk terror. Internettet, og særligt det dark web (internet, hvor brugerne er langt svære at spore) giver terrorister mulighed for at få udstyr, de tidligere havde svært ved at fremskaffe.

- Tidligere opdagede vi, hvis der var noget udstyr, der blev stjålet fra et laboratorie. Så blev det meldt ind til os. Men i dag kan man bestille meget af det på dark web, siger John-Erik Stig Hansen og fortsætter:

- Så hvis det er en 'lone wolf', der bestiller udstyr på nettet, så efterlader han ikke de samme spor længere. Derfor kan det være svært at opdage, siger John-Erik Stig Hansen.

Pesten kan vende tilbage

Ifølge John-Erik Stig Hansen er det især bakterier som miltbrand eller pest, som terrorister vil benytte sig af. Det skyldes, at netop de bakterier er forholdsvis lette at få til at trives og dele sig, så man hurtigere får nok til at kunne smitte mange mennesker på samme tid.

- Og bakterier har jo netop den fordel at de formerer sig under de rette forhold, som du kan lave med udstyret. Så du kan have et reagensglas med bakterier hjemme i garagen og lade dem formere sig, til du har nok til at angribe hele København, siger han.

Jacob Giehm Mikkelsen, der forsker i genredigeringsværktøjet CRISPR ved Institut for Biomedicin på Aarhus Universitet, er enig i, at teknologien giver mulighed for at lave super smitsomme bakterier eller vira.

Men han forklarer også, at vi ikke skal være bange for genredigerede bakterier.

- Det har i mange år været muligt at tilføre bakterier nye genetiske egenskaber. Med Crispr bliver metoderne mere præcise, men det er ikke direkte nemt, og det kræver ekspertise og udstyr, siger han og fortsætter:

- Man kan, med de rette forudsætninger, godt lave en bakterie, der er mere smitsom end oprindeligt. Men det ville sikkert være meget nemmere at bruge andre våben, man kender i forvejen. Jeg ligger ikke søvnløs om natten over risikoen for biologisk terror, siger Jacob Giehm Mikkelsen.