Eksperter: Ferien er ikke løsningen på din stress

Langt de fleste stress-sygemeldinger sker efter ferien. Konsulenthus bekæmper post-ferie stress med bl.a. bøllehat og velkomstbrev.

I månederne efter sommerferien var der sidste år 26 procent flere stressanmeldelser end gennemsnittet blandt kunder med en PFA Helbredsforsikning i Damark. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

- Jeg kom tilbage efter en sommer, hvor jeg oplevede et forhøjet stressniveau og mange medarbejdere, der havde brug for at tale med mig, fordi de ikke havde det godt efter ferien, fortæller administrerende direktør i konsulenthuset Hartmanns, Anne-Mette Ravn.

På bøllehatten står der “bær over med mig”. Den skal sende et signal til kollegerne om, at man er i et lidt lavere tempo.

Anne-Mette Ravn, administrerende direktør i Hartmanns.

I månederne efter sommerferien var der sidste år 26 procent flere stressanmeldelser end i gennemsnittet blandt kunder med en PFA Helbredsforsikning i Danmark. I gennemsnit 900 anmeldelser om måneden.

Tallet viser en tendens, som psykologer, Dansk Magisterforening og ingeniørernes fagforening IDA bakker op om.

- Der kan være en risiko for, at stressramte tænker, at de bare lige skal holde ud til sommerferien. De håber, at når de har slappet af i ferien, så bliver alt bedre, siger forsker, ph.d. og autoriseret psykolog, Malene Friis Andersen.

- Men efter sommerferien kommer der jo nye opgaver og deadlines, og stressen forsvinder ikke af sig selv, hvis der fortsat er en ubalance mellem krav og ressourcer i arbejdet, siger hun.

Hos konsulenthuset Hartmans hænger der her efter sommerferien bøllehatte på nogle computere. Den viser, at medarbejderene lige skal have tid til at komme igang igen. (Foto: Martin Olsen)

Brev og bøllehat lover lavt tempo

For at komme den stressede opstart efter sommerferien til livs, ligger der i disse dage et velkommen tilbage-brev og en bøllehat på skrivebordet hos de cirka 130 medarbejdere i konsulenthuset Hartmanns.

To typer stress

Kortvarig stress : Den skærper dine sanser og gør dig i stand til at handle hurtigt og tænke klart. Kroppen bliver sat i alarmberedskab, og produktionen af hormonerne adrenalin og kortisol stiger.

Langvarig stress: Langvarig stress opstår, når de begivenheder, der stresser os, ikke forsvinder. Fx hvis man har dårlige relationer til kollegerne eller konstant oplever tidspres. Kroppen vil være i konstant beredskab, hvor niveauet af hormonerne adrenalin og kortisol er højt. Symptomerne på langvarig stress kan fx være, at evnen til at huske påvirkes, lysten til sex daler, og immunforsvaret svækkes.

Kilde: Videnscenter for Arbejdsmiljø

- På bøllehatten står der “bær over med mig”. Den skal sende et signal til kollegerne om, at man er i et lidt lavere tempo. Samtidig er det en invitation til at komme og sige hej, for relationer er noget af det beskyttende for stress, siger Anne-Mette Ravn.

Brevet og bøllehatten er kun et par af de tiltag, virksomheden udviklede i samarbejde med medarbejderne, da de indså problemet med stress efter ferien.

Hver fjerde dansker svarede i en undersøgelse til Den Nationale Sundhedsprofil, at de "inden for den sidste uge", har følt sig stressede.

Og selvom du måske har følt dig ganske afslappet på din ferie, så kurerer en ferie ikke nødvendigvis den stress, du oplevede før ferien.

- Det stress, der var før ferien, kan hurtigt blive aktiveret igen og måske i forstærket form. For har vi været stressede før sommerferien, så kan det være svært at slippe arbejdet i ferien, siger arbejds- og organisationspsykolog ved Institut for Psykologi på Københavns Universitet Janne Skakon, der er en del af et større forskningsprojekt om psykisk arbejdsskade.

Måske var du heller ikke helt fri for arbejde? For faktisk er det kun omkring hver femte dansker, der slipper jobbet helt, når de holder ferie. Og en undersøgelse fra Videnscenter for arbejdsmiljø viser, at den hyppigste årsag til stress er arbejdet.

- Der er mange forskellige typer belastninger på arbejdet. Det kan være alt fra, om der er tid til arbejdsopgaverne, de kollegiale relationer og nye tiltag, siger Janne Skakon.

Du kan høre mere om stress i Recept programmet "Drop ferien, og undgå stress på arbejdet" i dag kl 13-14 på P1 -eller som podcast i eftermiddag.