Er du et snorkemonster? Sådan undgår du at vække kæresten

Undgå alkohol før sengetid og sy en tennisbold i nattrøjen. Her er fem råd mod snorken.

Må din partner ofte lægge ører til snorken, der lyder som en blanding af et trykluftsbor og et damplokomotiv?

Så koster det måske gode nætters søvn. Og det giver hurtigt knaster i parforholdet, når der nat efter nat serveres rystende snorkelyde, der føles som om, de kunne sprænge richterskalaen.

Men der er råd at hente. Her kan du blive klogere på, hvorfor du snorker, og så får du fem råd til, hvad du kan gøre ved det.

Derfor snorker du

Når du sover, slapper alle dine muskler af, og det gælder dermed også musklerne i luftvejene.

Nogle gange slapper musklerne så meget af, at luftvejene klapper sammen. Det gør, at luften får mindre plads til at komme igennem, og så opstår der vibrationer i de øvrige luftveje. Vibrationerne bliver til den lyd, vi kalder snorken.

- Det er ligesom, hvis du skal puste ned i en flaske. Hvis du gør flaskens diameter mindre og mindre, så bliver pivelyden højere. Sådan er det også med snorken, siger Therese Ovesen, der er professor i øre-, næse- og halssygdomme på klinikken Flavour.

Særlig snorken kan være alvorlig

For langt de fleste er snorken helt ufarligt. Det er højest en irritation for partneren, der sover ved siden af.

Men for nogle kan luftvejene blokere endnu mere end ved normal snorken. De har sygdommen søvnapnø, hvor ilt-indholdet i blodet falder. Det kan føre til andre alvorlige sygdomme.

- Det er vigtigt at forstå, at normal, ufarlig snorken og søvnapnø ikke er to forskellige tilstande, men en grads udvikling. Du går fra delvis tillukning til komplet tillukning i luftvejene, siger professor Poul Jennum fra Dansk Center for Søvnmedicin.

Han forklarer, at du bør være opmærksom på visse symptomer. For så kan det være søvnapnø:

- Du bør være opmærksom, hvis din partner opdager, at du snorker uregelmæssigt med længere stille perioder, hvor der en gang i mellem kommer et meget kraftigt snork, siger Poul Jennum.

- Hvis du også er overvægtig eller har hjertesygdomme, så er du i højrisiko, fortsætter han.

Ingen alkohol før sengetid

Du har måske fået anbefalet at snuppe en skarp inden, du går i seng, så du sover bedre. Men det er en myte.

For selvom du måske lettere falder i søvn efter en genstand, så bliver søvnkvaliteten dårligere. Samtidig er der større risiko for, at du forstyrrer din partner med snorken. Dine muskler slapper nemlig mere af, end de plejer, når du har indtaget alkohol. Og det lukker luftvejene.

- Alkohol kan ikke anbefales lige inden, du skal sove. Det samme gælder sovemidler, siger Poul Jennum.

Sy en tennisbold fast til nattøjet

Der kan være bestemte stillinger, hvor folk snorker mere. I de fleste tilfælde sker det, når de ligger på ryggen. For her falder tungen længst tilbage, og så blokerer du for luftvejene.

- Så for mange kan det måske hjælpe, hvis de lægger sig på siden, siger Poul Jennum.

Et simpelt trick er at sy en tennisbold fast på bagsiden af nattrøjen. Den gør, at det bliver ubehageligt at ligge på ryggen.

Tennisboldtricket vil skåne din partner for snorken. Men du vil nok vågne, når du drejer dig om på ryggen.

Therese Ovensen anbefaler derfor, at du i stedet bruger et såkaldt positionsbælte, som kan spændes fast om brystkassen. Bæltet har en indbygget mekanisme, der vibrerer, når du ligger på ryggen.

- Den fungerer på samme måde som tennisbolden. Den er nok bare mere behagelig at sove med, siger hun.

Et mindre vægttab kan gøre en forskel

Hvis du virkelig vil undgå at snorke, er det en god idé at spise sundt og dyrke motion.

Overvægtige mennesker snorker nemlig mere, fordi fedtvævet sætter sig på halsens yderside og omkring de muskler, der er ved luftvejene. Det er især ved tungeroden, forklarer Therese Ovensen:

- Og det er faktisk et af de første steder, fedtet ryger, når du taber dig. Så det kan godt betale sig at have bare et mindre vægttab, hvis du vil undgå snorken, siger hun.

Nu vi er ved livsstil. Therese Ovensen og Poul Jennum understreger, at rygning generelt også forværrer snorkeproblemet.

Din tandlæge kan måske hjælpe

For nogle snorkere kan det være en fordel at bruge en tandskinne. Den kan du få lavet hos tandlægen.

- Hvis du har en snorken, der især skyldes, at tungen falder tilbage, så kan du få en tandskinne, som trækker underkæben fremad for at fastholde noget plads bag ved tungeroden, siger Therese Ovensen:

- Det skal dog siges, at den trækker i underkæben, og det kræver en vis tilvænning. Og ligesom med positionsbæltet skal man selv betale for sin tandskinne, fortsætter hun.

Tag en test hos lægen

Der findes mange råd på nettet om at undgå snorken. Det er dog langt fra alle, der bliver understøttet af videnskaben. For eksempel kan du finde råd, om at du skal bruge forskellige former for næsespray.

- Det er blevet undersøgt videnskabeligt, og det viser sig ikke at have nogen effekt, siger Poul Jennum.

Hvis du er tvivl om, du har et mere alvorligt snorkeproblem som søvnapnø, så kan du få lavet en såkaldt søvnmonitorering hos en øre-næse-hals-læge. Her kan lægerne blandt andet se, hvad det er, der ligger til grund for din snorken, og hvilken stilling, du snorker mest i.

Sover du godt?

  • Forskere fra Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet vil undersøge danskernes søvn og mobilbrug om natten. I forbindelse med undersøgelsen sætter DR i uge 46 fokus på søvn.

  • Du kan deltage i undersøgelsen til og med fredag d. 16. november.

  • Undersøgelsen er et Citizen Science-projekt, som betyder, at almindelige mennesker deltager i forskningen ved at dele viden og erfaringer. Disse erfaringer kommer os alle sammen til gode gennem en bedre forståelse af vores mobil- og søvnvaner.

  • Samarbejdet mellem DR og Københavns Universitet er en del af et større forskningsprojekt - SmartSleep - der løber over tre år.

Facebook
Twitter