'Et godt sovehjerte' eksisterer ikke: Se om du har styr på farlige søvnmyter

Se her, om du falder for fire af de mest udbredte myter om søvn.

'Et godt sovehjerte' er ikke nødvendigvis et sundhedstegn. For hvis du har meget let ved at falde i søvn, kan det betyde, at du er i stærkt søvnunderskud. Foto: Maria Hedegaard

Det er afgørende for dit helbred at sove godt.

Det er Marian Christin Petersen, som forsker i søvn ved Sjællands Universitetshospital, ikke i tvivl om.

- Du lever længere, er sundere og har det bedre, hvis du får sovet det, du har brug for, slår hun fast.

Men ifølge en amerikansk undersøgelse kan en række søvnmyter være med til at ødelægge vores skønhedssøvn og dermed også vores sundhed.

I undersøgelsen fandt forskerne frem til nogle af de mest udbredte søvnmyter online.

Herefter fik forskerne 10 søvnforskere til at vurdere både om myten er forkert, og hvorvidt den er skadelig for vores sundhed.

Det viste sig, at en række myter ifølge søvnforskerne var forkerte – og farlige for vores helbred. Marian Christin Petersen er enig.

- Jeg genkender mange af myterne. Det er også nogen, jeg møder i mit arbejde. Og hvis man følger deres logik, kan det have en negativ betydning for ens søvn, medgiver hun.

Se, om du også falder for nogle af de myter, som forskerne gerne vil have aflivet.

Hvor meget søvn skal der til?

Ligesom myten ovenfor handlede en del af myterne om, hvor lang tid vi skal tilbringe på langs. Og her skal langt de fleste mennesker altså op over syv timers søvn.

- Det er heller ikke sådan, at du ved at sove mindre kan vænne kroppen til det. Det går ud over din sundhed, hvis du sover mindre end du har brug for, siger Marian Christin Petersen.

Og selv om det kan være ganske fint at have ’et godt sovehjerte’, gik en af myterne også på, at det er et godt tegn at have meget let ved at falde i søvn.

Men det passer faktisk ikke, fortæller Marian Christin Petersen.

- Det gibber lidt i mig, når jeg hører nogen sige, at de kan falde i søvn hvorsom-helst og hvornår-som-helst. Kan man det, så tyder det på, at der er noget galt med enten søvnmængden eller -kvaliteten, forklarer hun.

Sov eller stå op

Hvis du ikke kan sove, nytter det ikke noget at forsøge at falde i søvn i flere timer.

Du skal op, bevæge dig lidt rundt og fx lægge vasketøj sammen eller se på stjernehimlen. Når du så føler dig træt, kan du gå i seng igen.

Det hele handler om at få hjernen til at forstå, at sengen er et sted, hvor du sover.

- Og hvis du kan gå i seng cirka samme tid hver aften og kan sørge for, at der er mørkt, køligt og roligt i dit soveværelse, så er det rigtig godt, siger Marian Christin Petersen.

Snorken vækkede overboen

Ud over risikoen for åreforkalkning er snorken også forstyrrende for søvnen. Både hos den, der snorker, og eventuelle sengepartnere.

- Jeg mødte en kvinde, som fortalte, at hun faktisk holdt sin overbo vågen, fordi hun snorkede. Så det kan være virkelig højt, siger Marian Christin Petersen.

Derudover kan snorken også føre til en form for kvælningsanfald under søvnen, kaldet søvnapnø. Det ødelægger søvnen og kan være farligt.

- Og ligegyldigt hvad, så er der meget, vi kan gøre for at undgå snorken. Så det er om at komme i gang, siger Marian Christin Petersen.

Et godt sted at starte er at undgå alkohol, kort tid før du skal sove. For det påvirker søvnen negativt og øger risikoen for at snorke.

Du skal igennem alle søvnfaserne

Marian Christin Petersen er særlig ked af myten om, at hjernen ikke er aktiv under søvn. For myten giver et indtryk af, at søvn ikke er vigtig.

- Der sker simpelthen så meget i hjernen, når vi sover. Og forskellige ting sker i søvnens forskellige faser. Derfor har vi brug for at sove natten i gennem for at nå det hele. Fem timer er bare ikke nok, siger hun.

I den dybe søvn reguleres vores hormonproduktion. Hvis ikke vi får klaret det, kan vi både udvikle overvægt og stress. Og i drømmesøvnen får vi alle dagens indtryk lagret korrekt.

Netop fordi søvnens faser er så vigtige hver især, er det heller ikke nok bare at slappe af i sengen. Søvnen er mere end hvile, understreger Marian Christin Petersen.