Faktatjek: Kan energidrikke være farlige for dig?

Især for børn og unge er der gode grunde til ikke at bælle energidrikke. Men for voksne er det - for det meste - ikke skadeligt.

(© DR Viden/ Mathis Birkeholm Duus)

Mmmm... koffein.

Når vi bliver trætte, og der ikke er tid til at tage en kort lur, er det koffein, som er svaret for mange af os.

Og det er ikke kun i kaffe, at der er koffein. En energidrik kan også give dig det ekstra koffeinkick, der får dig gennem dagen.

Men der er måske gode grunde til, at du tænker dig om, inden du bæller løs.

Der er faktsik ikke meget mere koffein i en energidrik end i en kop kaffe. Men de er proppet med sukker. Mere end i sodavand. Og de er fyldt med andre stoffer, som gør, at man bør være varsom med energidrikkene.

En ny og lille undersøgelse viser for eksempel, at unge og raske mænds blodkar blev påvirket negativt, da de indtog det, som svarer til tre energidrikke på hver 25 cl.

Energidrikke er ikke sodavand

- Vi anbefaler, at man undgår energidrikke indtil, at der findes forskning, som undersøger langtidseffekterne af et vedvarende forbrug, siger John P. Higgins, professor og læge på Texas Universitet, og en af forskerne bag undersøgelsen.

Undersøgelsen er amerikansk, og i Danmark er der skrappe regler for indholdet af koffein og andre stoffer i energidrikke. Derfor kan resultatet ikke overføres direkte.

Og generelt opfordrer læge og professor Boye L. Jensen fra kardiologisk forskningsenhed på Syddansk Universitet til at slå koldt blod i årene.

- Undersøgelsen er foreløbig og derfor for lille, og måler ikke på noget, hvorfra man reelt kan konkludere om sundhedsrisikoen ved energidrikke, siger han.

Alligevel fraråder Fødevarestyrelsen, at børn og unge indtager energidrikke. "Energidrikke er ikke det samme som læskedrikke", understreger Styrelsen.

Så hvad med alle os andre - er energidrikke en god måde til at holde sig vågen på, eller er de farlige for os og vores hjerte-kar system?

Sukker er skidt for karrene

Ifølge Stefan P. Mortensen, forsker og læge ved Syddansk Universitet, står den nye undersøgelse ikke alene.

- Der findes tidligere forskning, der undersøger energidrikkes betydning for karfunktionen. Nogle viser, at det forringer karfunktionen umildbart efter indtagelse, andre ser ingen effekt. Men hvis det har en negativ effekt, er det måske sukkeret, og ikke koffeinen, der betyder noget, siger han.

Ifølge nogle undersøgelser forbedrer koffein (i mindre mængder) ligefrem karfunktionen, mens sukkeret har en negativ effekt.

Nedsat karfunktion øger risikoen for hjerte-kar sygdomme, og derfor kan det blive alvorligt, når netop den funktion bliver nedsat. Men Boye L. Jensen understreger, at karfunktionen faktisk ikke er det mest relevante at se på, når det gælder energidrikke.

- Hvis man endelig skal måle om energidrikke er skadelige, så er det mere koffeins effekt på hjertets blodforsyning og rytme samt blodtrykket, der er bekymrende, siger han.

Koffein øger blodtrykket

For store mængder koffein kan give hjertebanken og forhøjet blodtryk. For langt de fleste voksne og raske mennesker er det dog ikke i en grad, der vækker bekymring.

- Der er jo også koffein i kaffe, og selv om at det påvirker blodtrykket, så er vi ikke så bekymret, så længe man holder sig til moderate mængder, siger Natasha Selberg, der er ernæringsfaglig konsulent i Hjerteforeningen.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at voksne holder sig under 400 mg koffein om dagen. Det svarer til godt fire kopper filterkaffe eller fem energidrikke på 25 cl.

Hjerte-kar-patienter skal være ekstra forsigtige

Men mange energidrikke – og for meget koffein generelt – kan være potentielt skadeligt, hvis man har hjerte-kar problemer.

- Hvis man har et ikke-kendt forhøjet blodtryk eller genetisk prædisponerede hjerteproblemer, så skal man være mere forsigtig, da indtag af store mængder energidrikke over længere tid betyder en yderligere blodtryksstigning, og dermed potentielt giver en lille øget risiko for blodpropper. Og der er det især de mange danskere, der går rundt med forhøjet blodtryk uden at vide det, der er i farezonen – for de ved jo ikke, at de skal være ekstra opmærksomme, fortæller Natasha Selberg.

Netop den ulykkelige kombination af et højt indtag af energidrik blandet med alkohol og en hjertefejl, resulterede med al sandsynlighed i, at en 16-årig pige døde i Frankrig i 2012.

Kender ikke effekterne på lang sigt

Et andet problem med energidrikke er, at der er meget lidt viden om, hvad et langtidsforbrug kan betyde for sundheden. Langt de fleste undersøgelser, som for eksempel den nye fra USA, ser nemlig på effekterne indenfor få timer.

Men hvad sker der, hvis man drikker energidrikke hver dag gennem længere tid?

- Alt, hvad der øger blodtrykket, øger også risikoen for blodpropper, fortæller Boye L. Jensen.

Derudover er der meget sukker i energidrikke. Ofte mere end i sodavand.

- Sukkerfyldte drikke betyder rigtig mange flydende kalorier. Og det kan være medvirkende til overvægt, siger Natasha Selberg, der dog understreger, at det er noget, der ikke er unikt for energidrikke, men også gælder fx sodavand og andre læskedrikke.

Cocktaileffekten er ukendt

I energidrikke kan der være tilsat andre ting, fx taurin, glucoronolacton og B-vitamin.

Stofferne er formodentlig tilsat, fordi de måske kan øge energiniveauet og præstationsevnen. Det er dog ikke blevet bekræftet, understreger DTU Fødevareinstituttet i en artikel.

Hvordan tilsætningsstofferne, vitaminerne, koffeinen og sukkeret i energidrikkene tilsammen påvirker vores sundhed, er usikkert.

- Vi kender simpelthen ikke cocktaileffekten ordentligt - altså hvordan kombination af disse stoffer i energidrikke påvirker vores organisme, forklarer Natasha Selberg.

Derfor vurderer hun, at energidrikke potentielt kan have nogle andre sundhedsmæssige konsekvenser end sodavand og kaffe, og ligesom de andre eksperter i artiklen anbefaler hun, at man holder sit forbrug under anbefalingerne og undgår at give det til børn og unge.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk