Håndboldspillere lægger mobilen væk og sover sig til succes

- Det giver én en ro, siger stregspilleren Knud Ronau fra herrernes U21-landshold i håndbold om det nye tiltag.

Knud Ronau og de unge håndboldspillere på herresiden fik sidste sommer sølv ved EM efter et knebent nederlag på 38-39 til Spanien i finalen. (Foto: DHF/Jan Christiansen © DHF/Jan Christiansen)

Det siges, at ingen kommer sovende til succes. Men måske skal det gamle ordsprog snart skrives om.

På herrernes U21-landshold i håndbold har de nemlig sat ekstra fokus på, hvordan uforstyrret søvn og hvile kan sikre spillerne succes ved internationale turneringer.

Søvnen bliver sikret ved at spillerne afleverer deres telefoner, tablets og computere på cheftrænerens kontor, før de lægger sig under dynen.

På den måde er der ikke nogle bip eller blink, der holder dem vågne.

- Det giver jo én en ro til rent faktisk at få lagt sig ned, siger den 20-årige stregspiller på landsholdet Knud Ronau.

Knap én ud af tre danskere mellem 16-25 år tjekker mobilen om natten, viser en spørgeskemaundersøgelse lavet i samarbejde mellem DR og Københavns Universitet.

Desuden viser undersøgelsen, at der er en tydelig sammenhæng mellem, hvor ofte deltagerne tjekker mobilen om natten, og hvor dårligt og uroligt de sover.

Derfor mener søvnforsker Birgitte Rahbek Kornum, det er en strålende idé, at spillerne på ungdomslandsholdet lægger telefoner, tablets og computere væk.

- Det er vigtigt at skabe en kultur om, at man godt kan optimere sin søvn. Og det kan være nemmere at gøre som gruppe, siger hun til DR Viden.

Søvn er en vigtig del af restitutionen

Cheftræner på U21-landsholdet Stefan Madsen kalder tiltaget digitalfri hvile.

Det startede som digitalfri middagslure i foråret 2017, men under EM i sommers blev spillernes nattesøvn også digitalfri.

Han og trænerstaben indførte det, fordi forskning viser, at digitale redskaber kan besværliggøre en god søvn, som er nødvendig for at spillerne kan præstere optimalt og undgå skader.

- Jeg var godt klar over, at søvn var en vigtig del af restitutionen. Men at de unges brug af tablets, telefoner og computere har en så markant negativ effekt på deres søvn, det overraskede mig godt nok, siger Stefan Madsen til DR Viden.

Et af de forskningsresultater, som overraskede Stefan Madsen, var en meta-undersøgelse af 125.000 børn og unges brug af telefoner og tablets før sengetid.

Undersøgelsen fra 2016 viser, at de børn, der har adgang til telefoner og tablets, før de lægger sig til ro, har dobbelt så stor risiko for en dårlig nats søvn, som dem, der ikke har adgang til de samme redskaber før sengetid

Stregspilleren Knud Ronau, syntes godt nok, det var lidt kedeligt at skulle lægge sin telefon og sin computer væk i starten.

De gør dig afhængig

Men efter at have mærket, hvor frisk han var bagefter, kunne han godt se det fornuftige i digitalfri hvile.

- Selv om man godt ved, at det ville være det fornuftigste at sove, er det svært at abstrahere fra muligheden for at tjekke noget på mobilen eller se noget på computeren.

Og netop afhængigheden af hele tiden at skulle tjekke noget, er en af de slemme søvntyve.

- Mobilspil og sociale medier er designet til at gøre os afhængige, forklarer søvnforsker Birgitte Rahbek Kornum.

- Vi får hele tiden små boost af belønningsstoffet dopamin inde i hjernen. Det skaber en afhængighed, og så er det svært at lægge telefonen fra sig, siger hun.

Digitalfri hvile er for alle

Unge mennesker er ikke de eneste, der har svært ved at lægge telefonen væk, når de skal i seng.

De er generelt bare værre til det end alle andre aldersgrupper. Det viser spørgeskemaundersøgelsen lavet af DR og Københavns Universitet.

Blandt de 26-35-årige tager hver fjerde telefonen med i seng, mens det blandt de 36-45-årige kun er hver femte.

Men digitalfri hvile kan også komme dig til gavn, selvom du ikke er en 20-årig håndboldspiller, mener Birgitte Rahbek Kornum.

- Det kan være en rigtig god ting for hele familien at lave aftaler om telefontidspunkter i hjemmet, siger hun.

- Så vænner man også sine børn til ikke at bruge deres telefoner før sengetid.

Det gør mobilen ved din søvn

  • Unge mennesker bruger deres telefoner i sengen langt oftere end andre aldersgrupper.

  • Brugen af telefoner, tablets og computere i sengen er skidt af tre afgørende årsager:

  • For det første er mobilspil og sociale medier designet til at gøre os afhængige af dem. Små blink, bip og notifikationer udløser belønningsstoffet dopamin i hjernen. Sex, latter og motion udløser også dopamin, og stoffet kan kaldes en slags "drivkraft bag vores handlinger".

  • For det andet udløses små mængder af ´fight-or-flight’-hormonet noradrenalin inde i din hjerne, når du bruger din telefon, tablet eller computer til at streame en serie eller se et Facebook-opslag, der påvirker dig følelsesmæssigt. Evolutionært har det været enormt vigtigt for os at noradrenalin blev udløst i hjernen, så vi kunne holde os vågne og beredte i farlige situationer, men det har vi ikke det samme behov for længere.

  • For det tredje er det kunstige lys fra skærmen med til at at forvirre din hjerne. Den kan kort sagt ikke finde ud af, om det er dag eller nat. Og hvis hjernen tror, det er midt på dagen, selv om klokken er langt over sengetid, så producerer den ikke stoffet melatonin, som er et naturligt hormon, der gør dig søvnig.

  • Kilde Birgitte Rahbek Kornum, søvnforsker på Institut for Neurovidenskab på Københavns Universitet

Facebook
Twitter