Hård motion smadrer proteinerne i dine muskler: Derfor er det en god ting

Bare ti minutter på cyklen forbedrer dine muskler.

Hård træning får musklerne til at gøre hovedrent, viser dansk undersøgelse. (Foto: Kristoffer Juel Poulsen © Scanpix)

Du sætter gang i en hel masse i kroppen, når du cykler, løber eller løfter jern.

Én ting er alt det, du kan mærke: Pulsen stiger, du må trække vejret hurtigere og sveden pibler frem.

Men i dine muskler sker der også ting og sager.

Allerede ti minutter efter at du for eksempel har sat dig på cyklen, er der gang i en proces, der er i stand til at optimere din krop.

Under træningen begynder musklerne nemlig at fjerne en del af de proteiner, de indeholder, for at gøre plads til nye og bedre proteiner.

- Det viser, hvorfor det er så sundt for musklerne at blive brugt. Aktiviteten får muskelfibrene til at rydde op og udskifte gamle, udslidte og beskadigede proteiner, siger Erik A. Richter.

Han er professor på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, og har været med til at undersøge de processer i musklen, der startes, når vi motionerer.

Intensiv træning starter stor hovedrengøring

I undersøgelsen kom forsøgspersonerne på en motionscykel, hvor belastningen var skruet helt op.

Det viste sig, at motionen aktiverede nogle særlige proteiner i muskelcellerne i deres lår. De særlige proteiner er med til at afgøre, om cellens andre proteiner skal fjernes og nedbrydes til aminosyrer.

Aminosyrer, som så kan bruges til at bygge nye og bedre proteiner.

Erik A. Richter vurderer, at det samme ville ses med andre typer motion, for eksempel løb. Det er nemlig ikke træningsformen, men intensiteten, der er

afgørende
.

- Forsøgspersonerne skulle træne med høj intensitet i cirka ti minutter. Det var så hårdt, at de stoppede, fordi de simpelthen ikke kunne mere, fortæller han.

Og det gav en markant

effekt
. Havde intensiteten været mindre, ville
effekten
på proteinnedbrydningen i cellen også have været tilsvarende mindre, vurderer Erik A. Richter.

Så mens højintensiv træning giver anledning til en hovedrengøring, nøjes musklerne formentlig bare med lidt overfladerengøring efter en gåtur.

Træningsformen ændrer musklernes opbygning

De proteiner, der bliver fjernet under og umiddelbart efter træningen, skal kroppen erstatte igen.

Det sker i restitutions-perioden, altså timerne efter træningen. Og hvilke proteiner, der primært bliver bygget i denne periode, afhænger af, hvilken form for træning du har lavet.

- Hvis du laver udholdenhedstræning, vil cellerne få flere mitokondrier. På den måde bliver de bedre til at forbrænde kulhydrater og fedt, og vil så være mere udholdende. Til gengæld bliver musklerne ikke større, fortæller Erik A. Richter.

Har du derimod styrketrænet, vil hver enkelt muskelcelle, også kaldet en muskelfiber, blive større. Simpelthen fordi der kommer flere af de proteiner, der gør musklen i stand til at trække sig sammen.

Træningsformernes forskellige påvirkning er forklaringen på, hvorfor en maraton-løbers muskler er lange og slanke muskler, mens en bodybuilders er store og fyldige.

Facebook
Twitter