Har fokus på både din sundhed og klimaet: Sådan ser de nye, danske kostråd ud

Mindre kød og mælk, flere bælgfrugter og planter. Klimaet er kommet med i de officielle kostråd.

Spis flere grøntsager og frugter, skær ned på kødet og vælg bælgfrugter og fisk, lyder nogle af de nye kostråd. (© Fødevarestyrelsen)

Siden 1970’erne har staten af flere omgange udsendt officielle kostråd, der skal få danskerne til at spise sundere og bevæge sig mere.

Men med et nyt sæt kostråd, som netop er offentliggjort, er der ikke længere kun fokus på sundhed.

Nu er klimaet også kommet på menuen.

Det betyder, at rådene sætter fokus på en planterig kost. Det er nemlig godt for både din krop og for klimaet.

- Hovedbudskabet med de nye kostråd er at spise mere planterigt. Det betyder, at man spiser mindre kød og blandt andet mere frugt og grønt, mere fuldkorn, mere fisk, flere bælgfrugter og nødder.

Det siger Ellen Trolle, der er seniorforsker ved Fødevareinstituttet ved DTU og en af forfatterne bag undersøgelsen, der ligger til grund for de nye kostråd.

Og de nye råd begejstrer fødevare-, landbrug- og fiskeriminister, Rasmus Prehn (S), som i dag præsenterer dem for offentligheden.

- Det spændende ved de her kostråd er, at vi både har fundet frem til noget, som er godt for vores helbred - som forebygger livsstilssygdomme som kræft, diabetes og hjerte-kar-sygdomme - samtidig med, at det er godt klimaet, siger han til DR.

Der skal mindre kød på bordet

En af de største ændringer i anbefalingerne er, at vores forbrug af kød bør barberes ned.

I de hidtidige kostråd fra 2013 har anbefalingen været, at en voksen højst bør spise 500 gram rødt kød om ugen og begrænse indtaget af forarbejdet kød.

Det er nu ændret til 350 gram kød i alt om ugen. Herunder for eksempel også hvidt kød fra kylling.

- Der bør især skæres ned på rødt og forarbejdet kød, og af hensyn til klimaaftrykket skal indtaget af især oksekød begrænses, siger Ellen Trolle.

Kødproduktion, særligt lamme- og oksekød, udleder nemlig meget af de såkaldte drivhusgasser, hvilket belaster klimaet.

- Men når man skærer ned for kødet, er det vigtigt, at man spiser andre fødevarer, der kan give de næringsstoffer som eksempelvis vitaminer, mineraler og protein, der er nødvendige i en sund og varieret kost. Derfor er der råd til hele kosten, og særligt fokus på madvarer som bælgfrugter, fuldkorn, fisk, nødder og grøntsager i de nye kostråd, siger Ellen Trolle.

Og det ser ud til, at der er brug for alternativer til kødet.

En kostundersøgelse fra DTU viser nemlig, at voksne danskere i 2011-2013 i gennemsnit spiste cirka 150 gram kød om dagen.

Det er 1.050 gram kød om ugen, og altså meget mere end anbefalingen i både de tidligere og de nye kostråd.

Spis grønt i forskellige farver

Seks om dagen.

Den tommelfingerregel har du måske hørt før.

Hvis ikke, så henviser den til, at kostrådene anbefaler, at du spiser mindst 600 gram frugt og grønt om dagen. Omtrent halv-halv af hver kategori.

100 gram frugt eller grønt svarer til en stor gulerod eller et æble.

Det kniber dog lidt for danskerne.

Tal fra DTU viser, at vi i gennemsnit spiser cirka 200 gram grøntsager om dagen og ikke de 300 gram, der ellers har været anbefalingen siden starten af 00’erne.

- Mindst 600 gram grøntsager og frugt om dagen er anbefalingen. De nye kostråd opfordrer stadig til, at du varierer dine grøntsager - nu med mere specifikke råd, siger Ellen Trolle.

Ifølge de nye kostråd bør du både få mørkegrønne og røde/orange grøntsager i kosten.

De mørkegrønne kan for eksempel være spinat og broccoli, mens de røde og orange eksempelvis kan være gulerødder og tomat.

- Som huskeregel er det en god idé, hvis en tredjedel af grøntsagerne er mørkegrønne, en tredjedel er røde eller orange, og den sidste tredjedel er andre grøntsager, siger Ellen Trolle og fortsætter:

- Vores beregninger viser, at det har betydning for indholdet af vigtige næringsstoffer i kosten at variere indtaget af grøntsager.

Mindre mælk på morgenbordet

Det er med mellemrum oppe til debat: Skal voksne drikke mælk hver dag?

Der er delte meninger om, hvorvidt det er nødvendigt.

Men mælken har været med i de officielle kostråd i mange år, og det ændrer sig ikke med de nye råd.

Men fremadrettet bliver der anbefalet en mindre mængde mælk til voksne.

Hidtil har anbefalingen været på 250-500 milliliter mælk om dagen. Nu lyder den på 250 milliliter om dagen.

- Det er især mineralet calcium, som er vigtigt for knoglerne, du får i mælk. Det får man også fra andre fødevarer, der er anbefalet i kostrådene. Mælk er med, så man kan få calcium i tilstrækkelig mængde samtidig med, at der kommer andre gode næringsstoffer fra mælkeprodukter i kosten, siger Ellen Trolle.

Det anbefales derudover, at du spiser lidt ost hver dag - cirka 20 gram, der svarer til en skive ost. Hvis du ikke kan lide ost, kan du snuppe 100 milliliter ekstra mælk om dagen.

Børn skal ifølge kostrådene også have 250 milliliter mælk om dagen og lidt ost også.

- Med mælk og mælkeprodukter, er det en god idé, hvis børn får lige så meget som de voksne, siger Ellen Trolle.

Børn vokser nemlig, og her er calcium vigtigt for knoglerne.

Opdatering: Det er den 2/2-2021 blevet tilføjet i artiklen, at du også bør spise cirka 20 gram ost om dagen. DR beklager fejlen.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk